Dünyanın pek çok yerinde görülen isim tabusu çok eski zamanlardan farklı sosyal ve ekonomik düzeydeki halkların hayatında etkili olmuş ve çeşitli nedenlerle Tanrı, hükümdar ve akraba adlarının zikredilmesine getirilen yasaklarla günümüze dek yaşatılmıştır. J. G. Frazer genel olarak isim tabusunu sempatik büyü olayı ile ilişkilendirmekte ve bunun iki sebebini göstermektedir: Birincisi, kötü ruhların dikkatini çekmemek, ikincisi ise kişinin gerçek ismini öğrenen büyücünün kötülük yapmasını önlemek içindir. Türklerde isim tabusunun kişi/akraba, tanrı/iye/ruh ve bazı hayvan muhtemelen totem adlarının zikredilmemesi ve/veya değiştirilmesi gibi şekilleri bulunmaktadır. Türklerde özellikle erkek çocuklara belli bir yaşa kadar ad verilmemesinin veya kötü adlar takılmasının sebebi onları kötü ruhlardan korumak olmuştur. Kötü ruhların gerçek isimlerinin zikredilmeyerek bunun yerine onların bazı özelliklerini betimleyen tabirlerin tercih edilmesinin, bunlardan gelebilecek kötülüklerden koruma amaçlı yapıldığı açıktır. Hayvanların insanları duyma ve anlama yeteneğine sahip olduklarından dolayı, özellikle yırtıcı, tehlikeli hayvanlardan korunmak için bunların gerçek isimleri söylenmemiş, yerine farklı sıfatlar kullanılmıştır
The name taboo which is observed in many places around the world has been influential in the life of people at different social and economic levels since old times and has been carried up to now with prohibitions in mentioning the names of Gods, emperor and relatives. J. G. Frazer relates the name taboo with attractive magic incident and states two reasons for this: First one is not to draw the attention of bad souls the second one is to prevent bad deeds of magician who learns the real name. The name taboo among Turks has different types such as not mentioning and /or changing the names of person/relative, god/possessor/soul and some animals probably totem . The reason for not giving a name or giving false names especially to boys among Turks is to prevent them from bad souls. It is clear that people prefer some characteristics of bad souls instead of naming their real names in order to defend themselves from their bad deeds. Since animals have the ability to hear and understand people, the names of especially predacious and dangerous animals were not mentioned in order to prevent themselves, different attributions were given instead of this
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 8 Issue: 17 |