The female figure has been used in art for centuries. While some periods symbolize birth, some periods have been life itself. In societies that have developed over time, the meaning of women's existence has also changed. Works of art are a document that reflects social memory. When the position of women in society is examined, the reflections of the results of the conditions of the period are seen. Until some changes made with the effect of Tanzimat in the Ottoman Empire, women were examined in a certain status and excluded from art activities, while this situation was broken with the opening of İnas Sanayi-i Nefise School in 1882, and they started to take part in art education and activities. With the Republican period, women had equal working areas with men with the rights provided to them, and at the same time, they started to appear reactively in social problems and events. While the 1980s started a process of change all over the world, women, who started to take their place in the social order, started to approach the objectification in art, which was stereotyped in the society, with a critical reaction with the influence of feminism thought. In patriarchal societies, the facts imposed on women and the accepted judgments have begun to be broken, and as a result, identity problems have emerged in the society. The transition from the village to the city, the entry of women into business life, the right to have a say in the family structure, as well as the intense ideological events of the period were the subjects of women artists. In this period, while women artists created their own artistic lines, they also gained a place in the artistic field with different installation works.
In this study, the artistic reflections of the female figure between 1980-90 were examined. In order to make this evaluation, first of all, the historical process of art is mentioned, the preparatory process in the development of figures, which has been prepared since the Ottoman Empire in Turkey, has been examined, and it has been detailed through women artists such as Nur Koçak, Gülsün Karamustafa, Nil Yalter, Füsun Onur, who showed the influence of feminism in the 1980-1990s.
Kadın figürü sanatta yüzyıllardır kullanılmıştır. Kimi dönem doğumu simgelerken kimi dönem yaşamın kendisi olmuştur. Zamanla gelişen toplumlarda kadının varlık anlamı da değişiklik göstermiştir. Sanat eserleri toplumsal belleği yansıtan bir belge niteliğindedir. Kadının toplum içerisindeki konumu İncelendiğinde ise dönemin koşullarının sonucunun yansımaları gözükmektedir. Osmanlı Devleti’nde Tanzimat etkisi ile yapılan birtakım değişiklikler sürecine kadar, Kadın anlam olarak toplumda söz hakkı edinemeyen belli bir statüde incelenen ve sanat faaliyetlerinin dışında tutulurken 1882 yılında İnas Sanayi-i Nefise Mektebinin açılması bu durum kırılmış, sanat eğitimleri ve faaliyetleri içerisinde yer almaya başlamışlardır. Cumhuriyet dönemi ile kadın kendisine sağlanan haklarla erkekle eşit çalışma alanlarına sahip olmuş aynı zamanda toplumsal sorunlarda ve olaylarda tepkisel olarak boy göstermeye başlamıştır. 1980’li yıllar tüm dünyada bir değişim sürecini başlatırken toplumsal düzende yer edinmeye başlayan kadın, feminizm düşüncenin etkisi ile toplumda kalıplaşmış sanattaki nesneleştirmeye eleştirel bir tepkiyle yaklaşmaya başlanılmıştır. Ataerkil toplumlarda kadına dayatılan olgular ve kabul gören yargılar kırılmaya başlanmış sonucunda da toplumda kimlik sorunları ortaya çıkmıştır. Köyden kente geçiş, kadının iş hayatına girişi, aile yapısındaki söz hakkı aynı zamanda dönemin yoğun ideolojik olayları kadın sanatçıların konusu olmuştur. Bu dönem kadın sanatçılar kendi sanatsal çizgilerini oluştururken aynı zamanda farklı enstalasyon çalışmaları ile sanatsal alanda yer edinmişlerdir.
Bu çalışmada kadın figürünün 1980-90 yılları arasındaki sanatsal yansımaları irdelenmiştir. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için öncellikle sanatın tarihsel sürecine değinilmiş, Türkiye’de Osmanlıdan itibaren zemin hazırlana figür gelişimindeki hazırlık sürecine bakılmış ve 1980-1990 yılları içerisinde feminizm etkisini gösteren Nur Koçak, Gülsün Karamustafa, Nil Yalter , Füsun Onur gibi kadın sanatçılar üzerinden detaylandırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | July 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 17 Issue: 34 |