The concept of privacy, which we can find traces of at every stage of human life, has become more prominent in social life, especially after modernization. Following the process that started with the modern period, with the developments in technology, privacy has emerged as an important problematic today. In parallel with the developments in internet technology, the use of social media has become widespread, and new forms of communication beyond time and space have caused new concepts in the individual-society relationship to be questioned. Such a questioning has resulted in the concept of privacy being addressed in different dimensions.
In this study, mixed method was used to determine the privacy orientations of social media users. In the study, firstly, an online questionnaire was applied to 707 people and then in-depth interviews were conducted with 8 of these people. As a result of the analysis, differentiation was found between the age, education, occupation and income of the participants, which are among the socio-demographic characteristics of the participants, and the dimensions of the "Multidimensional Privacy" scale used in the study. In the in-depth interviews, it was observed that the participants defined privacy in terms of relational and spatial elements. Again, for the participants, social media creates a space for people to present their selves. Therefore, everything that should be private turns into a sharing material.
İnsan hayatının her aşamasında izlerini bulabileceğimiz mahremiyet kavramı özellikle modernleşme sonrasında toplumsa hayatın içerisinde daha fazla belirginleşmeye başlamıştır. Modern dönemle başlayan sürecin ardından teknolojide yaşanan gelişmelerle birlikte günümüzde mahremiyet önemli bir sorunsal olarak karşımıza çıkmaktadır. İnternet teknolojisinde yaşanan gelişmelere paralel olarak sosyal medya kullanımı yaygınlaşmış, zaman ve mekânın ötesindeki yeni iletişim biçimleri, birey-toplum ilişkisinde yeni kavramların gündeme gelip sorgulanmasına neden olmuştur. Böyle bir sorgulama mahremiyet kavramının farklı boyutlarda ele alınmasıyla sonuçlanmıştır.
Bu çalışmada sosyal medya kullanıcılarının mahremiyet yönelimlerini tespit edebilmek için karma yöntem kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle 707 kişiye online olarak anket uygulanmış, ardından bu kişiler arasından 8 kişi ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların sosyo-demografik özellikleri arasında yer alan yaş, eğitim, meslek ve gelirleri ile çalışmada kullanılan “Çok Boyutlu Mahremiyet” ölçeğinin boyutları arasında farklılaşma bulunmuştur. Yapılan derinlemesine görüşmelerde ise katılımcıların mahremiyeti ilişkisel ve mekânsal unsurlar bağlamında tanımladıkları görülmüştür. Yine katılımcılar için sosyal medya, insanlara benliklerini sunmak için bir alan yaratmaktadır. Bundan dolayı da mahrem olması gereken her şey birer paylaşım materyaline dönüşmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Media |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | September 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.