Starting in the middle of the 20th Century and growing rapidly in the last quarter, computer technologies and Internet have led to a huge transformation in mass means of communication and have reshaped the perception of modern human communication. Social network that emerged with the development of Web 2.0 technologies, have added a new dimension to interpersonal relationships .While, Social networks enable a virtual identity by creating virtual a profile, they also create a type of communication via those virtual profiles on the. Among the social networks, Facebook is one of the most popular and eye catching social network as having so many users around the world. In this study, research has been made on secondary schools students, who are building their own identity in their real lives and the relationship between their Facebook identities and Facebook practices has been revealed and in this regard, a survey has been covered for 500 secondary students and the results were assesed.
XX. yüzyılın ortalarından itibaren ortaya çıkan ve son çeyreğinde büyük bir hızla gelişen bilgisayar teknolojileri ve bunun paralelinde gelişim gösteren internet, kitle iletişim araçlarında çok büyük bir dönüşüme yol açmış, günümüz insanının iletişim anlayışını yeniden şekillendirmiştir. Web 2.0 teknolojilerinin gelişmesiyle ortaya çıkan sosyal ağlar, kişiler arası ilişkilere yeni bir boyut kazandırmıştır. Sosyal ağlar bir yandan sanal uzamda bir profil oluşturularak sanal bir kimliğin gelişmesine olanak sağlarken öte yandan bu sanal kimlikler üzerinden yürütülen bir iletişim biçimi de ortaya çıkarmıştır. Söz konusu sosyal ağlar içerisinde yer alan Facebook, dünya çapında kullanıcı sayısının çokluğu ve kullanım yaygınlığı açısından dikkat çekici bir boyuta ulaşmıştır. Bu çalışmada, ortaöğretim öğrencilerinin Facebook kullanma pratikleri ile Facebook üzerindeki kimlik temsilleri arasındaki ilişki ortaya konulmaya çalışılmış, bu kapsamda İstanbul’da yer alan üç farklı türdeki okulda öğrenim gören 500 ortaöğretim öğrencisi ile anket çalışması yapılarak bu anket sonuçları üzerinden değerlendirilme yapılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.