Augmented reality is an environment created using technological systems that enables the use of a wide variety of virtual materials on the “real world”. Due to this technology; “real world” can be found in the same environment with images, data and many other virtual content.
The digital age increases expectations for the use of new technologies in education. Accordingly, new applications are emerging day by day for computer, internet, mobile and similar technologies. The use of “augmented reality” application in education is getting more widespread. This application provides an environment that allows students to put into practice the knowledge they have learned theoretically. In augmented reality applications used in the field of education, mobile devices with high performance are widely used. The use of mobile devices enables users to move wherever they want. This situation causes more active use of mobile devices instead of computers.
The aim of this study is that the augmented reality application which is especially used in the field of education to discuss how communication takes place in science, to look at practices in Turkey and to make suggestions about what can be done in the future. For this purpose, the applicability of augmented reality applications in the education of radio, television and cinema deparments of the field of communication science will be tried to be demonstrated with examples using modernization theory.
Teaching materials used in education should be reviewed with virtual and 3D elements to be more instructive and interactive. This situation causes to increase the use of mobile devices and to support the formation of active learning. Within the scope of modernization theory, there is an understanding that societies shape their lives on the basis of technology via the information obtained from the media. This understanding makes learning environments to be created with augmented reality indispensable for modern societies. Thus, the reality is made more instructive with virtual objects. In this way, students will be able to access and interact with the real environment that they cannot reach, enriched with virtual environments. In this respect, the study has a unique place in terms of its contribution to education systems related to the audio-visual fields of communication science.mobile applications.
Artırılmış gerçeklik; “gerçek dünya” üzerine çok çeşitli sanal materyallerin kullanılmasını sağlayan, teknolojik sistemler kullanılarak oluşturulan bir ortamdır. Bu teknoloji sayesinde; görüntüler, veriler ve diğer birçok sanal içerik ile “gerçek dünya” aynı ortamda bulunabilmektedir.
Dijital çağ, eğitim alanında yeni teknolojilerin kullanımına yönelik beklentileri arttırmaktadır. Buna bağlı olarak bilgisayar, internet, mobil ve buna benzer teknolojiler için her geçen gün yeni uygulamalar ortaya çıkmaktadır. Bu teknolojilerden “artırılmış gerçeklik” uygulamasının, eğitimdeki kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu uygulama, özellikle öğrencilerin teorik olarak öğrendikleri bilgileri hayata geçirmelerine olanak tanıyan bir ortam sağlamaktadır. Eğitim alanında kullanılan artırılmış gerçeklik uygulamalarında; performansları yüksek mobil cihazlar yaygın olarak kullanılmaktadır. Mobil cihazların kullanımı, kullanıcıların istedikleri yere hareket etmesini sağlamaktadır. Bu durum; bilgisayarlar yerine, mobil cihazların daha aktif bir şekilde kullanılmasına neden olmaktadır.
Bu çalışmada, günümüzde eğitim alanında kullanılan artırılmış gerçeklik uygulamalarının özellikle iletişim bilimi içinde hangi biçimlerde yer aldığı tartışılmıştır. Türkiye’deki artırılmış gerçeklik uygulamalarına bakılarak, gelecekte neler yapılabileceği ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. Bu amaçla; artırılmış gerçeklik uygulamalarının iletişim biliminin görsel-işitsel eğitim alanlarından radyo, televizyon ve sinema bölümü eğitiminde uygulanabilirliği, modernleşme kuramına göre örnekler ile ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Eğitim-öğretimde kullanılan öğretim materyalleri gözden geçirilerek, daha öğretici ve etkileşimli olmaları için sanal ve 3 boyutlu öğelerle desteklenmelidir. Bu durum mobil cihazların kullanımını arttırarak, aktif öğrenmenin oluşmasına destek sağlamaktadır. Modernleşme kuramı kapsamında toplumların hayatlarını teknoloji temeli üzerinde, medyadan edinilen bilgilerle biçimlendirdiği anlayışı bulunmaktadır. Bu anlayış, artırılmış gerçeklik ile yaratılacak öğrenme ortamlarını modern toplumlar için vazgeçilmez kılmaktadır. Böylelikle gerçeğin, sanal nesnelerle daha öğretici hale getirilmesi sağlanır. Bu sayede öğrenciler ulaşamayacakları gerçek ortama sanal ortamlarla zenginleştirilmiş bir biçimde ulaşabilecek ve etkileşim içerisinde bulunabileceklerdir. Bu açıdan çalışma, iletişim biliminin görsel-işitsel alanlarına ilişkin eğitim biçimlerine getireceği katkı açısından özgün bir yere sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Radio-Television |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2021 |
Submission Date | February 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.