Bu araştırma, Türkiye'de ebeveynlerin çocuklarıyla ilgili sosyal medya paylaşımları üzerine yapılan çalışmaların genel eğilimlerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaçla Ulusal Tez Merkezi, Dergipark, TR Dizin, Web of Science, Scopus ve ERIC veri tabanlarında yer alan 79 çalışmadan araştırma kriterlerini karşılayan 36 çalışma araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın bulguları, Türkiye'de sharenting davranışını ele alan çalışmaların daha çok Ulusal Tez Merkezi veri tabanında yayınlandığını ve 2022 yılında yayınlarda belirgin bir artış olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmalarda çoğunlukla nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, veri toplama için anketler kullanılmış ve veriler içerik analizi teknikleriyle analiz edilmiştir. Ayrıca, ebeveynlerin çocuklarıyla ilgili sosyal medya paylaşımlarında ilk adım/ilk diş, doğum günü kutlaması, yeni yıl kutlaması ve mezuniyet töreni/yıl sonu gösterisi gibi özel anlar öne çıkmıştır. Ebeveynler bu paylaşımları sosyalleşme, mutlu hissetme, ebeveynlikleri hakkında fikir alışverişinde bulunma, anı biriktirme, ticari kazanç sağlama ve ebeveynliğini onaylatma amacıyla yapmışlardır. Bu paylaşımların ebeveyn üzerinde mutlu hissetme ve eğlenceli vakit geçirme gibi duygusal etkilerinin yanı sıra bilgi edinme gibi eğitsel etkileri de bulunurken, çocuk üzerinde en yüksek ihlal ve en düşük duygusal etkiye sahip olduğu belirlenmiştir.
This research aimed to reveal the general trends of the studies on parents' social media posts about their children in Türkiye. For this purpose, 36 studies that met the research criteria were included out of 79 in the National Thesis Centre, Dergipark, TR Index, Web of Science, Scopus, and ERIC databases. The research’s findings revealed that studies on sharenting behavior in Türkiye have primarily been published in the National Thesis Center database, with a notable increase in publications in 2022. In these studies, a qualitative research approach has mostly been adopted, surveys have been used for data collection, and the data have been analyzed using content analysis techniques. In addition, special moments such as first step/first tooth, birthday celebration, new year celebration, and graduation ceremony/year-end performance were prominent in parents' social media posts about their children. Parents shared these posts for socialization, feeling happy, exchanging ideas about their parenting, collecting memories, commercial gain, and seeking parental approval. While these sharing had emotional effects on the parent, including feeling happy and having a fun time, as well as educational effects, including acquiring information, they had the highest violation and the lowest emotional effect on the child.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Internet, Communication and Media Studies (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 8, 2025 |
| Acceptance Date | May 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 18 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.