BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ MEDYADA SANAT YÖNETİMİ

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 52 - 66, 20.11.2015

Öz

Teknolojinin hızla ilerlemesi ile birlikte insanların hayatında büyük değişimler yaşanmaktadır. Buna paralel olarak sanat kavramı da bu büyük değişimden nasibini almaktadır. Gerek plastik sanatlar gerekse müzik ve sahne sanatları üretilirken teknolojinin bütün olanaklarından faydalanılmaktadır. Bunların yanında teknoloji kullanımının masaüstü yayıncılıkta, klasik sanatlara oranla çok daha etkili olduğu görülmektedir. Masaüstü yayıncılığın içerisinde yer alan medya tasarımının klasik sanatlardan bir diğer farkı da ticari amaçla yapılıyor olmasıdır. Yazılı basın, basılı reklamlar, radyo ve televizyon yapımcılığında estetik kaygıların yanında; izleyici, dinleyici ve kullanıcıların eğilimleri de oldukça önemlidir. İnsanlar, medyaya duyduğu ihtiyacı karşılamak için gün geçtikçe daha fazla olmak üzere internet tabanlı uygulama ve içerikleri tercih etmektedir. İnternetin kullanım alanının her geçen gün genişlemesi, internet kullanan cihazların çeşitlenmesi ve bu cihazların daha ergonomik hale gelmesi, insanların yeni medyaya giderek daha fazla ilgi göstermesine neden olmaktadır. Aynı zamanda bu alanda estetik kaygıların bir disipline bağlanması gerekliliği de ortaya çıkmaktadır. Ticari kaygılar nedeniyle sadece tasarımcının ruh dünyasına bırakılamayacak yeni medya tasarımında da özellikle kullanıcı davranışlarının izlenmesi ve bu veriler doğrultusunda yeni medya sanatı oluşturulmalıdır. Henüz yeni bir sanat dalı olan yeni medya sanatında estetik kaygıların ve kullanıcı dinamiklerinin birlikte değerlendirilerek hareket edilmesi, bu alanda bir sanat yönetimi ihtiyacını doğurmaktadır. Plastik sanatlar ve müzik ve sahne sanatları masaüstü yayıncılığa göre çok daha eskiye dayandığı için sanat yönetimi kavramı daha yerleşik bir hal almıştır. Henüz yeni bir alan olan ve masaüstü yayıncılığın içerisinde değerlendirebileceğimiz yeni medyada da sanat yönetimi kavramının oluşturulabilmesi için bu çalışmada geleneksel sanatlardaki sanat yöneticiliği irdelenmiş ve kullanıcı dinamiklerini de göz önüne alınarak yeni medyada sanat yöneticiliğinin şablonu oluşturulmuştur. Bu çalışmada yeni medyayı oluşturan en önemli unsurlardan birisi olan internet haber sitelerinin tasarımı incelenmiştir. Uzmanların görüşlerine başvurulup aynı zamanda gözlemlere yer verilen bu çalışmada, internet haber siteleri oluşturulurken tasarım aşamasında sanatsal kaygılar ve kullanıcı pratikleri başta olmak üzere önemli başlıklar çıkarılmış, kullanıcı pratiklerinin izlenmesinde kullanılan teknolojiler incelenmiştir. Bu bağlamda yeni medyada sanat yönetimi ile ilgili genel bir şablon çizilmiştir.

Kaynakça

  • Kitap
  • Karabulut, N., Yeni Medya Teknolojileri ve Halkla İlişkiler, İstanbul, 2009, s. 109
  • Namahn. (2000). Using eye tracking for usability testing. Brussels.
  • Timisi, N., Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, 1. Basım, İstanbul, 2003, s.71
  • Yarbus, A. L. (1967). Eye Movements and Vision. New York: Plenum.(Originally published in Russian 1962) s.190-193).
  • Tez
  • Dereli, M., İnternet Gazeteciliğinin Gazete Tirajlarına Etkisi. Ankara:Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2009.
  • Kahraman M.E., Reklam Ajanslarındaki Sanat Yönetmenlerinin Sorumluluklarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2012, s.82-83
  • Karaçalı, B., Türkiye'de sanat ve yeni medya", İstanbul: Marmara üniversitesi güzel sanatlar enstitüsü, 2009, s.122
  • İnternet
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_tracking
  • http://neyazar.com/en-cok-kullanilan-sosyal-medya-siteleri/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Masaüstü_yayıncılık
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Plastik_sanatlar
  • http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-en-cok-kullanilan-10-mobil-uygulama/
  • http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-reklam-yatirimlarinin-yillara-gore-degisimi/
Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 52 - 66, 20.11.2015

Öz

Kaynakça

  • Kitap
  • Karabulut, N., Yeni Medya Teknolojileri ve Halkla İlişkiler, İstanbul, 2009, s. 109
  • Namahn. (2000). Using eye tracking for usability testing. Brussels.
  • Timisi, N., Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, 1. Basım, İstanbul, 2003, s.71
  • Yarbus, A. L. (1967). Eye Movements and Vision. New York: Plenum.(Originally published in Russian 1962) s.190-193).
  • Tez
  • Dereli, M., İnternet Gazeteciliğinin Gazete Tirajlarına Etkisi. Ankara:Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 2009.
  • Kahraman M.E., Reklam Ajanslarındaki Sanat Yönetmenlerinin Sorumluluklarının Belirlenmesi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, 2012, s.82-83
  • Karaçalı, B., Türkiye'de sanat ve yeni medya", İstanbul: Marmara üniversitesi güzel sanatlar enstitüsü, 2009, s.122
  • İnternet
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_tracking
  • http://neyazar.com/en-cok-kullanilan-sosyal-medya-siteleri/
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Masaüstü_yayıncılık
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Plastik_sanatlar
  • http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-en-cok-kullanilan-10-mobil-uygulama/
  • http://www.connectedvivaki.com/turkiyede-reklam-yatirimlarinin-yillara-gore-degisimi/
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Volkan Yavuz

Yayımlanma Tarihi 20 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuz, V. (2015). YENİ MEDYADA SANAT YÖNETİMİ. Yıldız Journal of Art and Design, 2(2), 52-66.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD