Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİNİN KURUMSAL KİMLİĞE UYGUNLUĞUNUN RENK UNSURU ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 60 - 68, 18.10.2022

Abstract

Üniversitelerin sahip olduğu fiziki olanaklardan biri olan kütüphaneler, bilgi ve kültür aktarımının sağlanması ile eğitime destek olan mekânlar olmakla birlikte öğrencilerin kampüs içerisinde çok zaman geçirdikleri ve sosyalleştikleri ikincil mekânlardır. Üniversitenin bir parçası olan kütüphaneler aynı zamanda üniversitenin kurum kimliğinin de bir parçasını oluşturmaktadırlar bu nedenle üniversitenin kurum kimliğinin yansımalarını kütüphaneler üzerinden okumak mümkündür. Kurumsal kimliğe uygun tasarlanmış kütüphane mekânlarının üniversitelerin kurumsal imajı ve gelişiminin yanı sıra öğrenciler ve akademisyenler için de kuruma olan bağlılıklarının ve kurum kültürünün geliştirilmesi için de kullanılabilir. Bu sebeple günümüz dünya koşullarında üniversiteler arasında ‘tercih edilirliğin’ de oldukça önemli bir unsur olması nedeniyle vakıf ve devlet üniversitelerinde kurumsal kimliğin kütüphane iç mekânlarındaki yansımalarının izlerini sürmek ve bu konuda bir farkındalık oluşturmak hedeflenmiştir.
Çalışmada kurum kimliği renk üzerinden ele alınmış ve nitel bir araştırma yöntemi ile üniversitelerin kurum kimliğini yansıtan renkler, logo ve genel iç mekan görsellerinden tespit edilip kütüphane iç mekanlarında sınır ögelerinde kullanılan renklerle karşılaştırılmıştır. Renklerin pazarlama ve iç mimaride kullanım anlamları ve algısal etkileri üzerinden üniversite kütüphanelerinin iç mekânları incelenmiştir. Türkiye’de üniversitelerin çoğunluğunun İstanbul ilinde bulunması nedeniyle çalışma kapsamı erişim kolaylığı ve birbirlerine yakın olmaları bakımından İstanbul ili Anadolu yakası ile sınırlandırılmıştır. İstanbul Anadolu yakasında bulunan 21 devlet ve vakıf üniversitesinden kütüphanelerinin yerleşke içerisinde ayrı bir bina olarak bulunduğu üniversiteler örneklem olarak belirlenmiştir. İncelenen üniversite kütüphane mekânlarının özenli ve yenilikçi yaklaşımlarla tasarlanmış olmalarına rağmen vakıf üniversite kütüphanelerinin devlet üniversiteleri kütüphanelerine göre renk kullanımlarında kurumsal kimliği daha fazla yansıttığı görülmüştür. Üniversitelerin kurumsal kimlik çalışmalarında, kütüphane iç mekânlarının diğer tüm mekânlar ile birlikte ele alınarak tasarlanması ve mekânlarda renk kullanımlarına yönelik kurumsal kılavuzların oluşturulması üniversitelerin kurumsal imajına katkı sağlayarak üniversitenin gelişimi için önemli bir etken oluşturacaktır.

References

  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj, İstanbul: Işıl Ofset.
  • Anson, W. (2000). Corporate Identity-value and Valuation, Corporate Reputation Review,3 (2), 164-168.
  • Bayçu, S. U. ve Ustaoğlu, F. D. (2015). Kurum Kimliği: Logo ve Rengin Çağrışımları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 27-40.
  • Behaegel, J. (1985). Kurum ve Ürün Kimliği, Kurum ve Ürün Kimliği Seminer Notları. İstanbul.
  • Birkight, K., Standler, M., Funck, H. J. (1993). Corporate Identity: Grundalgen, Funktionen, Fallbeispiele. Landsberg/Lech: Verlag Moderne Industrie.
  • Canöz, N. (2015). Hizmet Sektöründe Kurumsal İmaj Algısı. Konya: Palet Yayınları.
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin İmaj Düzeyine İlişkin Algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 47, 343-365.
  • Ching, F. D. (2006). İç Mekan Tasarımı (Çeviren: B. Elçioğlu). İstanbul: Yem Yayınları.
  • Colman, A.M., Wober, J.M. ve Norris, C.E. (1995). Sight Bites: A study of Viewers’ Impressions of Corporate Logos In The Communication Industry, Journal of the Market Research Society, 37, 405-415.
  • Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Kurumsal İmaj Algısının Rolü: Örgüt Kültürünün Aracılık Etkisi, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 27/2, 219-238.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ. ve Erdal, K. (2013). Eğitim Kurumlarında Kurumsal Kimlik, Kurumsal İmaj ve Eğitime Katkısı, Electronic Journal of Vocational Colleges, 3/3, 54-61.
  • Ergene, İ. (2019). Görsel Kimlik Açısından İç Mekân Değerlendirmesi ve Tüketiciye Yansıması H&M Mağaza Örneği, Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erkmen, T. ve Çerik, Ş. (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Öneri Dergisi, 7/28, 107-119.
  • Frieling, H. ve Auer, X. (1956). Mensch, Farbe, Raum: angewandte Farbenpsychologie. Münih: Callwey.
  • Kiessling, W., Spannagl, P. (1996). Corporate Indetity: Unternehmensleitbild-Organisationskultur, 1. Aufl., Alling: Sandmann.
  • Koca, D. (2017). Tasarım Yoluyla Araştırma: Üniversite Kurumsal Kimlik Oluşumunda İç Mekan ve Mobilya Tasarımı, The Turkish Journal of Design, Art and Communication, 7/2, 239-254.
  • Melewar, T.C. ve Akel, S. (2005). The role of corporate identity in the higher education sector. Corporate Communications: An International Journal, 10 (1), 41-57.
  • Melewar, T.C., G. Hussey, N. Srivoravilai (2005) Corporatc Visual Identity. The Re-Branding Of France Te'Le'Com, Brand Management Vol. 12, No. 5.
  • Margulies, W.P. (1977). Make the Most of Your Corporate Identity, Harvard Business Review, July-August, 66-72.
  • Odabaş, H. ve Polat, C. (2011). Türkiye’de Üniversite Kütüphaneleri Standartları, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 45, 321-346.
  • Okay, A. (2013). Kurum Kimliği. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Olins, W. (1990). Corporate identity: Strategie and Gestaltung. New York: Campus Verlag.
  • Öymen Gür, Ş. (1996). Mekan Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık.
  • Perry, A. ve Wisnom d. (2003) Before The Brand: Creating The Unique DNA of An Enduring Brand Identity. New York: McGraw-Hill.
  • Pflaum, D. (1989). Corporate Design, Lexicon der Public Relations (Hrsg.) Dieler Pflau-ın Wolfgang Pieper, Landsberg/Lech: Verlag Moderne Industrie.
  • Yazıcıoğlu, D. A. ve Meral, P. S. (2011). İç Mekan Tasarımının Kurum Kimliğine Uygunluğunun Ölçülmesine Yönelik Yöntem Önerisi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 111-131.

EXAMINING THE COMPLIANCE OF UNIVERSITY LIBRARIES WITH CORPORATE IDENTITY BASED ON COLOR

Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 60 - 68, 18.10.2022

Abstract

Libraries, one of the physical facilities of universities, are places that support education by providing information and culture transfer, and they are secondary places where students spend a lot of time and socialize on campus. Libraries, which are a part of the university, also form a part of the corporate identity of the university, so it is possible to read the reflections of the corporate identity of the university through libraries. In addition to the corporate image and development of universities, library spaces designed in accordance with corporate identity can also be used for students and academics to improve their commitment to the corporate and corporate culture. For this reason, due to the importance of 'preference' among universities in today's world conditions, it is aimed to trace the reflections of corporate identity in the library interiors of foundation and state universities and to raise awareness on this issue.
In the study, the identity of the institution was handled through color and with a qualitative research method, the colors reflecting the institutional identity of the universities were determined from the logo and general interior visuals and compared with the colors used in the border elements in the library interiors. The interior spaces of university libraries have been examined through the meanings and perceptual effects of colors in marketing and interior architecture. Since the majority of universities in Turkey are located in Istanbul, the scope of the study is limited to the Anatolian side of Istanbul in terms of ease of access and close proximity to each other. Among the 21 state and foundation universities located on the Anatolian side of Istanbul, the universities where their libraries are located as a separate building in the campus were determined as samples. Although universities library spaces examined were designed with meticulous and innovative approaches, it was observed that foundation university libraries reflect the corporate identity more in the use of color than state university libraries. In the corporate identity studies of universities, the design of the library interiors together with all other spaces and the creation of corporate guides for the use of color in the spaces will contribute to the corporate image of the universities and will be an important factor for the development of the university.

References

  • Ak, M. (1998). Firma/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj, İstanbul: Işıl Ofset.
  • Anson, W. (2000). Corporate Identity-value and Valuation, Corporate Reputation Review,3 (2), 164-168.
  • Bayçu, S. U. ve Ustaoğlu, F. D. (2015). Kurum Kimliği: Logo ve Rengin Çağrışımları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 27-40.
  • Behaegel, J. (1985). Kurum ve Ürün Kimliği, Kurum ve Ürün Kimliği Seminer Notları. İstanbul.
  • Birkight, K., Standler, M., Funck, H. J. (1993). Corporate Identity: Grundalgen, Funktionen, Fallbeispiele. Landsberg/Lech: Verlag Moderne Industrie.
  • Canöz, N. (2015). Hizmet Sektöründe Kurumsal İmaj Algısı. Konya: Palet Yayınları.
  • Cerit, Y. (2006). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversitenin İmaj Düzeyine İlişkin Algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 47, 343-365.
  • Ching, F. D. (2006). İç Mekan Tasarımı (Çeviren: B. Elçioğlu). İstanbul: Yem Yayınları.
  • Colman, A.M., Wober, J.M. ve Norris, C.E. (1995). Sight Bites: A study of Viewers’ Impressions of Corporate Logos In The Communication Industry, Journal of the Market Research Society, 37, 405-415.
  • Çiçek, B. ve Almalı, V. (2020). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Kurumsal İmaj Algısının Rolü: Örgüt Kültürünün Aracılık Etkisi, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 27/2, 219-238.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ. ve Erdal, K. (2013). Eğitim Kurumlarında Kurumsal Kimlik, Kurumsal İmaj ve Eğitime Katkısı, Electronic Journal of Vocational Colleges, 3/3, 54-61.
  • Ergene, İ. (2019). Görsel Kimlik Açısından İç Mekân Değerlendirmesi ve Tüketiciye Yansıması H&M Mağaza Örneği, Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erkmen, T. ve Çerik, Ş. (2007). Kurum İmajını Oluşturan Kurum Kimliği Boyutları Bağlamında Örgüte Bağlılığın İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama, Öneri Dergisi, 7/28, 107-119.
  • Frieling, H. ve Auer, X. (1956). Mensch, Farbe, Raum: angewandte Farbenpsychologie. Münih: Callwey.
  • Kiessling, W., Spannagl, P. (1996). Corporate Indetity: Unternehmensleitbild-Organisationskultur, 1. Aufl., Alling: Sandmann.
  • Koca, D. (2017). Tasarım Yoluyla Araştırma: Üniversite Kurumsal Kimlik Oluşumunda İç Mekan ve Mobilya Tasarımı, The Turkish Journal of Design, Art and Communication, 7/2, 239-254.
  • Melewar, T.C. ve Akel, S. (2005). The role of corporate identity in the higher education sector. Corporate Communications: An International Journal, 10 (1), 41-57.
  • Melewar, T.C., G. Hussey, N. Srivoravilai (2005) Corporatc Visual Identity. The Re-Branding Of France Te'Le'Com, Brand Management Vol. 12, No. 5.
  • Margulies, W.P. (1977). Make the Most of Your Corporate Identity, Harvard Business Review, July-August, 66-72.
  • Odabaş, H. ve Polat, C. (2011). Türkiye’de Üniversite Kütüphaneleri Standartları, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 45, 321-346.
  • Okay, A. (2013). Kurum Kimliği. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Olins, W. (1990). Corporate identity: Strategie and Gestaltung. New York: Campus Verlag.
  • Öymen Gür, Ş. (1996). Mekan Örgütlenmesi. Trabzon: Gür Yayıncılık.
  • Perry, A. ve Wisnom d. (2003) Before The Brand: Creating The Unique DNA of An Enduring Brand Identity. New York: McGraw-Hill.
  • Pflaum, D. (1989). Corporate Design, Lexicon der Public Relations (Hrsg.) Dieler Pflau-ın Wolfgang Pieper, Landsberg/Lech: Verlag Moderne Industrie.
  • Yazıcıoğlu, D. A. ve Meral, P. S. (2011). İç Mekan Tasarımının Kurum Kimliğine Uygunluğunun Ölçülmesine Yönelik Yöntem Önerisi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 111-131.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gamze Tayılga 0000-0001-9573-3407

Publication Date October 18, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Tayılga, G. (2022). ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİNİN KURUMSAL KİMLİĞE UYGUNLUĞUNUN RENK UNSURU ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Yıldız Journal of Art and Design, 9(1), 60-68.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD