Amaç: Diamond Princess, Mart 2004’te faaliyete geçmiş Princess Cruises tarafından işletilen İngitere bayraklı bir yolcu gemisidir. Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını 3.711
kişinin yolculuk yaptığı bu gemide 2020 yılında ortaya çıkmıştır.
17 güverteli gemi farklı ülkelerden 2.666 yolcu ve 1.045 mürettebat taşımaktadır. Tamamen sosyalleşme ve eğlence amaçlı tasarlanan Diamond Princess’den 25 Ocak 2020’de günü ayrılan bir
yolcunun semptomlar göstermesi üzerine yapılan Covid-19 testinin pozitif çıkmasıyla 4 Şubat’ta ilk vaka doğrulanmış ve gemi
Japonya kıyılarında 14 gün karantinaya alınmış ve bu süreçte
ise yolcuların kabinlerinde kalmaları istenmiştir. İlk vakanın
gemiden ayrılmasından 21 gün sonra, 16 Şubat 2020’de gemideki 355 kişinin Covid-19 enfeksiyonu geçirdiği kaydedilmiştir.
Bulaş sayısı 1 Mart 2020 tarihinde ise 712 kişi olarak kayıtlara
geçmiştir. Bu çalışmanın amacı, Şubat 2020 tarihinde Diamond
Princess’de ortaya çıkan Covid-19 salgınında bulaşın azaltılması
ve ölüm sayısının en aza indirgenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Karantina sürecinde uygulanacak
çeşitli senaryoların matematiksel benzetim yöntemi oluşturularak ilgili deniz turizmi segmentinde salgın yönetimi
için öneriler geliştirmektir. Çalışma kapsamında (1) Covid-19 salgınına hiç müdahale edilmediği, (2) gemide karantina uygulandığı ve (3) yolcuların karada karantinaya
alınması olarak üç farklı senaryo oluşturulmuştur. Bulgular: Salgına müdahale edilmediği ilk senaryoda %70’ten
fazla yolcunun enfekte olduğu ve 130 kişinin öldüğü görülmektedir. İkinci senaryo sonucunda ise gemide uygulanan karantina koşullarında bulaş oranının (R0) 5,02’den 2,01’e düştüğü ve
ölüm oranının %85 azaldığı belirlenmiştir. Geminin tahliye edilip karada karantinanın sağlandığı üçüncü senaryo sonucunda
bulaş oranı 1,30’a düşmüştür ve pozitif vaka sayısıyla vefat sayısının %90’nın üzerinde azaldığı gözlemlenmiştir ki bu durum
doğru seçeneğin son senaryo olduğuna işaret etmektedir
Tartışma ve Sonuç: 3.711 kişinin bulunduğu Diamond Princess’de herkesin karada karantinaya alınması organizasyon ve
operasyon olarak oldukça zor olsa da gerekli önlemler alınarak
tahliye işlemlerinin yürütülmesi ve sürecin takibi ile en başarılı
sonucun elde edileceği kanaatine varılmıştır. Ayrıca, Covid-19
küresel salgınını önlemek amacıyla yolculara gemiye binmeden
önce test yapılması, havalandırma sistemine HEPA (High Efficiency Particulate Arresting) filtrelerinin eklenmesi, sosyal alanların yeniden düzenlenmesi yazarlar tarafından önerilmektedir.
Yeni normalde kruvaziyer gemilerinin tasarım kriterlerinin
gözden geçirilmesi, gemi boyutlarının ve yolcu kapasitesinin
değişmesi kaçınılmazdır. Benzer pandemi süreçlerinde eylem
planlarının oluşturulmasında çalışmada önerilen matematiksel
modeller kullanılarak güvenli bir yöntemin seçilmesi sürecin
kontrollü şekilde yönetilmesinde yarar sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Health Care, Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | March 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |