This study examines the eastern and western music understanding that existed in the Ottoman Empire during the 19th century. It has been found that Sultan Abdulaziz, the ruler of the period, took Western music education from his tutor Callisto Guatelli, which gave a different direction to his perception, leading him to develop an interest in Western music in addition to Turkish music and compose works in this field. As a result, the integration of Eastern and Western music was achieved, and their musical characteristics were harmonized. The progress of Sultan Abdulaziz in Western music through the lessons he received from Guatelli Pasha can be seen through research and studies on the works of these two composers. In this context, the study analyzes the piece “Invitation à la Valse” composed by Sultan Abdulaziz and the “Aziziye March” composed by Guatelli Pasha. The analysis of these two works reveals how the musical understanding of the period changed and the place of Western music in the Ottoman Empire.
The purpose of this study is to scientifically demonstrate the techniques used by Sultan Abdulaziz, one of the composer sultans of the Ottoman Empire, in his artistic approach, and to present the musical perspective of the period by analyzing the works of both the composer and his tutor. In this regard, it has been proven by sample works that Turkish and Western music elements started to be performed together by Sultan Abdulaziz.
Callisto Guatelli Sultan Abdulaziz Invitation à la Valse Aziziye March Eastern and Western Music.
ÖZ
Bu çalışmada, Osmanlı İmparatorluğu’nun 19. yüzyıldaki alaturka-alafranga müzik anlayışı incelenmiştir. Dönemin padişahı Sultan Abdülaziz’in, hocası olan Callisto Guatelli’den aldığı batı müziği eğitimi ile algısına farklı bir yön verip Türk müziğinin yanı sıra batı müziğine karşı ilgi duymaya başlamasıyla kendini bu alanda geliştirip eserler kaydettiği bilgisine ulaşılmıştır. Bunların sonucunda ise şark ve garp müziği entegrasyonunun sağlandığı ve müzikal özelliklerinin harmanlandığı görülmüştür. Sultan Abdülaziz’in, Guatelli Paşa’dan aldığı derslerle batı müziğindeki ilerleyişini görmek, iki bestekârın eserleri hakkında yapılan araştırmalar ve incelemelerle mümkündür. Bu bağlamda çalışma içerisinde Sultan Abdülaziz tarafından bestelenen “Valse Davet (Invitation à la Valse)” ve Guatelli Paşa’nın bestelediği “Aziziye Marşı” eserinin analizi yapılmıştır. Bu iki eser nezdinde yapılan incelemeler sonucu, dönemin müzikal anlayışının nasıl değiştiği ve batı müziğinin Osmanlı’daki yeri açığa çıkmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, Osmanlı İmparatorluğu’nun bestekâr padişahlarından biri olan Sultan Abdülaziz’in, sanat anlayışında kullandığı tekniklerin işleyişini bilimsel bir çalışma ile ortaya koyup hem bestekârın hem de hocasının eserlerini analiz ederek dönemin müzikal yaklaşımını yansıtmaktır. Bu anlamda, Abdülaziz Han tarafından Türk ve Batı müziği unsurlarının bir arada icra edilmeye başlandığı örnek eserlerle kanıtlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | August 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |