Curriculums are important materials that reflect a country's education system and perspective on disciplines. Today's educational approach is built on using curricula from an interdisciplinary perspective, in harmony with each other, and thus enabling individuals to improve themselves in every field. There are many experimental studies investigating the effects of interdisciplinary understanding on students. In this study, the dimension of the interdisciplinary approach in Turkish and music lesson curricula was examined. The aim of the study was to reveal the similarities between the 2019 Turkish Course Curriculum and the 2018 Music Course Curriculum and the interaction between these two disciplines. For this reason, both curricula were examined in detail. Document analysis technique was used in the study. According to the results of the study, the similarity of the specific objectives of both programs and the compatibility of the achievements with each other reveal that Turkish lessons and music lessons can be taught with an interdisciplinary approach. As a result of the study, it is recommended that researchers examine the effects of the achievements created with an interdisciplinary approach on students through experimental studies and make new comparisons of the curricula of different disciplines to reveal their similar and different aspects.
Öğretim programları, bir ülkenin eğitim sistemini ve disiplinlere bakış açısını yansıtan önemli materyallerdir. Günümüz eğitim anlayışı, öğretim programlarının disiplinlerarası bir bakış açısıyla, birbirleriyle uyumlu bir şekilde kullanılmasını ve böylece bireylerin her alanda kendilerini geliştirmeleri üzerine inşa edilmiştir. Disiplinlerarası anlayışın öğrenciler üzerindeki etkilerinin araştırıldığı birçok deneysel çalışmaya rastlanmaktadır. Bu araştırmada ise disiplinlerarası yaklaşımın Türkçe ve müzik dersi öğretim programlarındaki boyutu incelenmiştir. Araştırmada, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı ile 2018 Müzik Dersi Öğretim Programı incelenerek iki program arasındaki bağlantılar ve etkileşimler detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Bu nedenle her iki öğretim programı ayrıntılı bir biçimde incelenmiştir. Araştırmada doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre her iki programın özel amaçlarının benzerliği ve kazanımların birbirleriyle uyumlu olması Türkçe dersi ile müzik dersinin disiplinlerarası bir anlayışla işlenebileceğini ortaya koymaktadır. Araştırma sonucunda gelecekte yapılacak çalışmalara yönelik araştırmacılara, deneysel çalışmalar ile disiplinlerarası anlayışla oluşturulan kazanımların öğrenciler üzerinde etkilerini incelemeleri ve farklı disiplinlere ait öğretim programlarının yeni karşılaştırmalar yapılarak benzer ve farklı yönlerini ortaya koymaları önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | August 29, 2024 |
Acceptance Date | September 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |