Bu makalenin amacı, genç müzisyenler için modern ses tekniklerinin uyarlanmasına bir örnek olarak döngünün ses alanının özelliklerini analiz etmektir. Sanatsal ve pedagojik önemi de göz önünde bulundurulmaktadır. Araştırma yöntemi, her bir minyatürdeki ses alanının yapısal özelliklerinin ve karakteristiklerinin detaylı bir analizini içermektedir. Analitik yaklaşım, ses üretiminin benzersiz tekniklerine odaklanmaktadır. Analiz sonuçları, H. Lachenmann'ın Child's Play piyano döngüsünün genç icracılarda işitsel algı ve uzamsal düşüncenin gelişimi üzerinde önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Döngünün besteleri, “sessiz oktav” ve “uzun süreli notalar” gibi benzersiz yöntemler de dahil olmak üzere dinleyicilere modern ses dokuları ve teknikleri açıyor. Döngüdeki yedi parçanın her biri, ses üretimiyle ilgili deneylere olanak tanıyan, icracıyı avangart müzik dünyasına sokan ve böylece modern müzikal düşüncenin oluşumuna katkıda bulunan bağımsız bir müzikal minyatür görevi görüyor. Döngü yalnızca piyanonun olanaklarına dair anlayışı genişletmekle kalmaz, aynı zamanda icracıyı 20. yüzyıl avangart müziğinin teknikleriyle tanıştırarak pedagojik bir işlev de görür. Çalışmanın ana sonuçları, döngünün genç müzisyenlere modern ses tekniklerini öğretmek için bir kaynak olarak önemini vurgulamaktadır. İşitsel algıyı ve müzikal düşünceyi uyarır, çağdaş müziğe olan ilgiyi artırır ve yaratıcı algıyı geliştirir.
The aim of this paper is to analyse the specifics of the sound space of the cycle as an example of the adaptation of modern sound techniques for young musicians. Its artistic and pedagogical significance is also considered. The research method includes a detailed analysis of the structural features and characteristics of the sound space in each miniature. The analytical approach focuses on the unique techniques of sound production. The results of the analysis show that the piano cycle Child’s Play by H. Lachenmann has a significant influence on the development of auditory perception and spatial thinking in young performers. The compositions of the cycle open up modern sound textures and techniques to the listeners, including such unique methods as the “silent octave” and “long-sustained notes”. Each of the seven pieces in the cycle serves as a self-contained musical miniature, allowing for experimentation with sound production, immersing the performer in the world of avant-garde music, thus contributing to the formation of modern musical thinking. The cycle not only expands the understanding of the possibilities of the piano but also performs a pedagogical function, introducing the performer to the techniques of 20th-century avant-garde music. The main conclusions of the study highlight the significance of the cycle as a resource for teaching young musicians modern sound techniques. It stimulates auditory perception and musical thinking, fosters an interest in contemporary music, and develops creative perception.
variation cycle children’s piano album sound acoustics sound aesthetics phonic complex music space
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Music (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | May 25, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | April 3, 2025 |
| Acceptance Date | May 19, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |