ÖZ
Bu araştırma “Türk Müziği Devlet Konservatuvarlarının yapılanma biçimine ilişkin akademisyen görüşlerini incelemek” amacıyla yapılmıştır. Türk Müziği eğitimi veren kurumlar olarak Türk Müziği Devlet Konservatuvarlarının kurumsal yapılanmaları ülke genelinde farklılık göstermektedir. Tarihsel süreçte değerlendirildiğinde Cumhuriyet Dönemi öncesine kadar uzanan köklü sayılabilecek bir geçmişe sahip Türk Müziği eğitimi kurumlarımızın yapılanma süreçlerindeki bu farklılığın kaynağının ne olduğu bilinmemektedir. Bu nedenle, Türk müziği devlet konservatuvarlarının yapılanma biçimine ilişkin akademisyen görüşlerinin belirlenmesinin önemli olduğu değerlendirilmektedir. Araştırma, nitel bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de Türk Müziği Devlet Konservatuvarlarında görev yapan akademisyenlerdir. Evrenin tam sayısı bilinmediğinden, araştırma verileri çalışma grubundan sağlanmıştır. Veriler, dört sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Geçerlik ve güvenilirlik sağlandıktan sonra rastlamsal (random) olarak belirlenen 6 akademisyen ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre; katılımcıların tamamı Türk Müziği Devlet Konservatuvarlarının Thm ve Tsm olarak ayrı ayrı yapılanmalarını avantajlı bulurken, bu yapılanmanın beraberinde bazı olumsuz durumların oluştuğunu belirlemişlerdir. Sonuç olarak; akademisyenlerin Türk Müziği devlet konservatuvarlarının ayrı ayrı yapılandırılması gerektiğini düşündükleri saptanmış olup, oluşan olumsuz durumlarla ilgili olarak gerekli çalışmaların yapılmasının önemli olduğu görülmüştür.
ABSTRACT
This research was conducted with the aim of “examining the opinions of academicians on the structuring of Turkish Music State Conservatories”. As institutions providing Turkish Music education, the institutional structures of Turkish Music State Conservatories vary across the country. When evaluated historically, it is not known what the source of this difference in the structuring processes of our Turkish Music education institutions, which have a deep-rooted past dating back to the pre-Republican Period, is. For this reason, it is considered important to determine the opinions of academicians on the structuring of Turkish Music State Conservatories. The research is a qualitative case study. The universe of the research is academicians working in Turkish Music State Conservatories in Turkey. Since the exact number of the universe is not known, the research data was provided from the study group. The data was collected with a semi-structured interview form consisting of four questions and analyzed using the content analysis method. After ensuring validity and reliability, face-to-face interviews were conducted with 6 academicians who were determined randomly. According to the findings obtained as a result of the analysis of the data; While all participants found it advantageous for Turkish Music State Conservatories to be structured separately as THM and TSM, they determined that this structure brought about some negative situations. As a result; it was determined that academics thought that Turkish Music State Conservatories should be structured separately and it was seen that it was important to carry out the necessary studies regarding the negative situations that occurred.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Music Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 20, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 17, 2025 |
| Acceptance Date | June 18, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |