Research Article
BibTex RIS Cite

SAMSUN DEVLET KLÂSİK TÜRK MÜZİĞİ KOROSU 1991 ve 2019 YILLARI REPERTUVARLARININ MAKAM, FORM VE USÛL BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 46 - 80, 30.06.2022
https://doi.org/10.51576/ymd.1103933

Abstract

Çalışmada, Samsun Devlet Klasik Türk Müziği Korosu kuruluş tarihi olan 1991 yılı ve (Covid-19 Pandemi sürecinden hemen önce) 2019 yılı repertuvarları arasındaki benzerlik ya da farklılıkları açığa çıkarmak amaçlanmıştır. Bu bağlamda Samsun Devlet Klâsik Türk Müziği Korosu repertuvarı hakkında daha fazla teknik ve müzikal bilgiler elde etmek hedeflenmiştir. Aradan geçen 28 yıllık süreç içerisinde repertuvarlarda yaşanan değişimler göz önünde bulundurulduğunda, farklı koroların repertuvar süreçlerine sağlayacağı katkı bakımından da önem arz etmektedir. Araştırma, doküman analizi ile yürütülmüş bir çalışmadır. Samsun Devlet Klasik Türk Müziği Korosu repertuvarı üç ana kıstas açısından incelemeye tâbi tutulmuştur. Müzikte çeşitliliğin göstergesi olan form yapıları, yine Türk müziğinin diğer bir zenginlik göstergesi olan makamlar ve usuller bakımından repertuvar kapsamındaki eserler detaylıca incelenmiştir. Sonuç olarak, koronun 1991 yılı repertuvarında en çok hicaz makamı, şarkı formu ve sofyan usulünden, 2019 yılı repertuvarında ise en çok yine hicaz makamı, şarkı formu ve farklı olarak düyek usulünden istifade etmiş olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aksoy, B. (2008). Geçmişin Mûsiki Mirasına Bakışlar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Aygün, A. (2002). “Türk Mûsikisi’nde Çoksesli Ve Geleneksel Olarak Topluluk Yönetimi, Yöntemleri Ve Repertuarı” İstanbul Teknik Üniversitesi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitiüsü.
  • Başara, E. (2009). “TRT Repertuvarında Bulunan ve 15-19. Yüzyıllar Arasında Rast Makamında Bestelenmiş Sözlü Eserlerin Form ve Usûlleri Üzerine Bir İnceleme”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XIII/2 - 2009, 231-242.
  • Behar, C. (1993). Zaman-Mekan-Müzik, Klâsik Türk Mûsikisinde Eğitim (meşk), İcra ve Aktarım. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Elitaş, Ö. (2019). Mesud Cemil’in Klâsik Koro Anlayışı. AKÜ Amader, 5(10).
  • İdaçlı, U. (2019). TRT Repertuvarında Bulunan Malatya Türkülerinin Makam Dizisi, Usûl ve Ses Genişliği Yönünden Analizine Yönelik İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Malatya.
  • Kaynarca, B. (2005). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Devlet Klâsik Türk Müziği Korosunun Repertuarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Kıyak, H. (2018). Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil. İstanbul: Kubbealtı Neşriyâtı.
  • Köroğlu, H. İ. (2017). TRT Türk Halk Müziği Repertuvarında Bulunan Elazığ-Harput Yöresine Ait Türkülerin Makam ve Usûl Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Özalp, M. N. (1986). Türk Mûsıkîsi Tarihi Cilt I-II. Ankara: TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Özer, İ. (1995). Türk Müziği İcrasında Yönetim. İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora tezi: İstanbul.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimler Ansiklopedisi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Peker, Ö. (2018). Üniversitelerimizde Amatör Türk Halk Müziği Korolarının Eğitimi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Müzik Eğitimi Bilim Dalı: Konya.
  • Sarısaray, M. (2010). TRT Türk Sanat Mûsikisi Sözlü ve Saz Eserleri Repertuvarının Makam, Usûl ve Besteci Bağlamında Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Mûsikisi Anasanat Dalı: İstanbul.
  • Tohumcu, A. ve Doğrusöz, N. (2013). “Gelenekselden Popülere 20. Yüzyıl Türk Makam Müziği Üretimlerinde Değişimin İzleri”. Porte Akademik: Journal of Music & Dance Studies, Müzikolojide Güncel Yaklaşımlar Özel Sayı, s.22-37.
  • Uslu, L. (2015). TRT Türk Sanat Müziği Sözlü Eserler Repertuvarında Bulunan Dini Mûsikî Eserlerinin Tür, Makâm ve Usûl Açısından İstatistiksel Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Ürer, U. E. (2006). T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Elazığ Devlet Klâsik Türk Müziği Korosu Repertuarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Yıldırım, F. (2011). Geçmişten Günümüze Türk Müziğinde Toplu İcra Anlayışı Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30, ss.129-143.
  • İnternet: Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. Web: https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/2989/PP%20InBrief%201%093%20QDA%20FINAL2.pdf?sequence=4 , erişim tarihi: 13.04.2021.
  • İnternet Web: https://www.samsundevletkorosu.com/ , erişim tarihi: 16.06.2021.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 46 - 80, 30.06.2022
https://doi.org/10.51576/ymd.1103933

Abstract

References

  • Aksoy, B. (2008). Geçmişin Mûsiki Mirasına Bakışlar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Aygün, A. (2002). “Türk Mûsikisi’nde Çoksesli Ve Geleneksel Olarak Topluluk Yönetimi, Yöntemleri Ve Repertuarı” İstanbul Teknik Üniversitesi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitiüsü.
  • Başara, E. (2009). “TRT Repertuvarında Bulunan ve 15-19. Yüzyıllar Arasında Rast Makamında Bestelenmiş Sözlü Eserlerin Form ve Usûlleri Üzerine Bir İnceleme”. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XIII/2 - 2009, 231-242.
  • Behar, C. (1993). Zaman-Mekan-Müzik, Klâsik Türk Mûsikisinde Eğitim (meşk), İcra ve Aktarım. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Elitaş, Ö. (2019). Mesud Cemil’in Klâsik Koro Anlayışı. AKÜ Amader, 5(10).
  • İdaçlı, U. (2019). TRT Repertuvarında Bulunan Malatya Türkülerinin Makam Dizisi, Usûl ve Ses Genişliği Yönünden Analizine Yönelik İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Malatya.
  • Kaynarca, B. (2005). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Ankara Devlet Klâsik Türk Müziği Korosunun Repertuarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Kıyak, H. (2018). Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil. İstanbul: Kubbealtı Neşriyâtı.
  • Köroğlu, H. İ. (2017). TRT Türk Halk Müziği Repertuvarında Bulunan Elazığ-Harput Yöresine Ait Türkülerin Makam ve Usûl Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Özalp, M. N. (1986). Türk Mûsıkîsi Tarihi Cilt I-II. Ankara: TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları.
  • Özer, İ. (1995). Türk Müziği İcrasında Yönetim. İ.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora tezi: İstanbul.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimler Ansiklopedisi. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Peker, Ö. (2018). Üniversitelerimizde Amatör Türk Halk Müziği Korolarının Eğitimi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Müzik Eğitimi Bilim Dalı: Konya.
  • Sarısaray, M. (2010). TRT Türk Sanat Mûsikisi Sözlü ve Saz Eserleri Repertuvarının Makam, Usûl ve Besteci Bağlamında Analizi. Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Mûsikisi Anasanat Dalı: İstanbul.
  • Tohumcu, A. ve Doğrusöz, N. (2013). “Gelenekselden Popülere 20. Yüzyıl Türk Makam Müziği Üretimlerinde Değişimin İzleri”. Porte Akademik: Journal of Music & Dance Studies, Müzikolojide Güncel Yaklaşımlar Özel Sayı, s.22-37.
  • Uslu, L. (2015). TRT Türk Sanat Müziği Sözlü Eserler Repertuvarında Bulunan Dini Mûsikî Eserlerinin Tür, Makâm ve Usûl Açısından İstatistiksel Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Ürer, U. E. (2006). T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Elazığ Devlet Klâsik Türk Müziği Korosu Repertuarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Afyon.
  • Yıldırım, F. (2011). Geçmişten Günümüze Türk Müziğinde Toplu İcra Anlayışı Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 30, ss.129-143.
  • İnternet: Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. Web: https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/2989/PP%20InBrief%201%093%20QDA%20FINAL2.pdf?sequence=4 , erişim tarihi: 13.04.2021.
  • İnternet Web: https://www.samsundevletkorosu.com/ , erişim tarihi: 16.06.2021.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Research Articles
Authors

Funda Keklik Kal 0000-0001-7440-7549

Derya Kaçmaz 0000-0002-9248-6954

Publication Date June 30, 2022
Submission Date April 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Keklik Kal, F., & Kaçmaz, D. (2022). SAMSUN DEVLET KLÂSİK TÜRK MÜZİĞİ KOROSU 1991 ve 2019 YILLARI REPERTUVARLARININ MAKAM, FORM VE USÛL BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 5(1), 46-80. https://doi.org/10.51576/ymd.1103933