Research Article
BibTex RIS Cite

21.YÜZYILDA BİR FASIL MECMUASI

Year 2024, Volume: 7 Issue: 4, 1085 - 1142
https://doi.org/10.51576/ymd.1580684

Abstract

ÖZ
Güfte mecmuaları içerik olarak beste, yürük semâî, ilâhi, şarkı, türkü gibi pek çok Türk mûsikî formuna ait güfteyi bünyelerinde barındırırlar. Bu güfteler mecmuaların içeriğini meydana getirirken aynı zamanda türünü de belirlemiş olurlar. Hanende fasıl mecmuaları isminden de anlaşılacağı üzere Türk müziği içerisinde yer alan fasıla ait takım kültürü ile yazılırlar. Bu takım içerisinde belirlenmiş makam başlığı altında büyük formdan küçük forma doğru bir hiyerarşi yer alır. Dönemin mûsikî kültürü ile şekillenen bu hiyerarşi yüzyıllara göre incelendiğinde kullanılan formlar adına bazı değişimleri içerdiği görülür. Fasılların geçirmiş olduğu bu değişim çizgilerini mecmualar içerisinde görmek mümkündür ki bu durum yazılış tarihi belli olmayan mecmuaların yazılış dönemlerinin ortaya konması bakımından önem arz eden özelliklerden biri olarak karşımıza çıkar.
Ordu Üniversitesi Merkez Kütüphanesi NDR 8, Demirbaş: 20210705152644 kayıt numaralı mecmua 536 sayfa olup içerisinde 715 adet güfte yer almaktadır. Rast makamı ile başlayan mecmuada nihâvend, sûzinak gibi toplam 38 makama yer verilirken, zencirden, semâîye pek çok usûl kalıbı ile Türk mûsikîsine damga vurmuş bestekârların eserlerinden oluşmaktadır.

References

  • Baloğlu, B. Ş., Büyükduman, B. (2021). Fasıl tarihinde dönüşüm ve direklerarası fasıl refakat gelenekleri. Rast Müzikoloji Dergisi, 9(2), 2783- 2804.
  • Güray, C. (2011). Bin Yılın Mirası Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. Pan Yayınları.
  • Korkmaz, H. (2021). Türk musiki tarihinin kaynağı olarak güfte mecmuaları. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Köprülü, G. (2020). 20. yüzyıla ait bir güfte mecmuasının incelenmesi. Turkish Studies- Social Sciences, 15(5), 2587- 2609.
  • Uslu, R. (2020). Güfte mecmualarında bu müzik eseri kimin problemi? ve müzikolojik bir metot önerisi. Yegâh Mûsikî Dergisi, 3(2), s. 137-153.
  • Uslu, R. (2021). Türk müziği eğitim tarihinde güfte mecmuaları ve incelenme esasları üzerine tespitler. G. Ay (Ed.) Müzikte 2000 Sempozyumu içinde (158-165. ss.158) Türkiye: İstanbul.
  • Uzun, M. İ. (2003). Mecmua. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi içinde (1. bs., Cilt. 28, 265-268. ss. 266). Türkiye: Ankara.
  • Tura, Y. (2001). Kitabu 'İlmi'l-Musiki 'Ala Vechi'l-Hurufat / Mûsikîyi Harflerle Tespît ve İcrâ İlminin Kitabı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

A JOURNAL OF FASIL IN THE 21st CENTURY

Year 2024, Volume: 7 Issue: 4, 1085 - 1142
https://doi.org/10.51576/ymd.1580684

Abstract

ABSTRACT
Lyric journals contain lyrics for various forms of Turkish music, such as compositions, yürük semâî, ilahi, şarkı, and türkü. These lyrics not only form the content of these journals but also define their type. As the name suggests, “hanende fasıl collections” are written in line with the ensemble culture associated with fasıl in Turkish music. Within these ensembles, a hierarchy is organized from large forms to small forms under designated maqam titles. When analyzed through the music culture of each era, it is observed that this hierarchy includes certain changes over the centuries regarding the forms used. These changes can be traced within journals, which becomes particularly important in identifying the period of journals with unknown dates.
The journal cataloged as NDR 8, Accession Number 20210705152644, at Ordu University Central Library consists of 536 pages and contains 715 lyrics. Beginning with the Rast maqam, the journal includes a total of 38 maqams, such as nihâvend and sûzinak. It comprises works by prominent composers who have left a mark on Turkish music, using various rhythmic patterns, from zencir to semâî.

References

  • Baloğlu, B. Ş., Büyükduman, B. (2021). Fasıl tarihinde dönüşüm ve direklerarası fasıl refakat gelenekleri. Rast Müzikoloji Dergisi, 9(2), 2783- 2804.
  • Güray, C. (2011). Bin Yılın Mirası Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. Pan Yayınları.
  • Korkmaz, H. (2021). Türk musiki tarihinin kaynağı olarak güfte mecmuaları. (Yayınlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Köprülü, G. (2020). 20. yüzyıla ait bir güfte mecmuasının incelenmesi. Turkish Studies- Social Sciences, 15(5), 2587- 2609.
  • Uslu, R. (2020). Güfte mecmualarında bu müzik eseri kimin problemi? ve müzikolojik bir metot önerisi. Yegâh Mûsikî Dergisi, 3(2), s. 137-153.
  • Uslu, R. (2021). Türk müziği eğitim tarihinde güfte mecmuaları ve incelenme esasları üzerine tespitler. G. Ay (Ed.) Müzikte 2000 Sempozyumu içinde (158-165. ss.158) Türkiye: İstanbul.
  • Uzun, M. İ. (2003). Mecmua. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi içinde (1. bs., Cilt. 28, 265-268. ss. 266). Türkiye: Ankara.
  • Tura, Y. (2001). Kitabu 'İlmi'l-Musiki 'Ala Vechi'l-Hurufat / Mûsikîyi Harflerle Tespît ve İcrâ İlminin Kitabı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology
Journal Section Research Articles
Authors

Gamze Köprülü Yazıcı 0000-0002-6354-3999

Early Pub Date December 24, 2024
Publication Date
Submission Date November 7, 2024
Acceptance Date December 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Köprülü Yazıcı, G. (2024). 21.YÜZYILDA BİR FASIL MECMUASI. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(4), 1085-1142. https://doi.org/10.51576/ymd.1580684