ABSTRACT
This article aims to present an evaluation centered on projects involving the interaction between traditional music and contemporary music conducted within ITU TMD Conservatory and ITU Dr. Erol Ucer Center for Advanced Studies in Music (MIAM). The study was conducted using the descriptive research design, one of the qualitative research methods; a literature review and content analysis were performed during the research process. It is essentially a discographic study. The article first discusses the interaction between Turkish music and European music, which is thought to have begun in the last 200 years of the Ottoman Empire, and evaluates the developments that occurred during this process. Following this process, the article describes efforts aimed at the "modernization" of Turkish music under the influence of Westernization policies during the Republic period. With the establishment of the ITU TMD Conservatory in 1975, it was observed that syntheses created by preserving the internal dynamics of Turkish music and European music began to emerge under an institutional identity. An examination of the works conducted within the conservatory reveals that preserving the pitch sensitivity of Turkish music emerged as an important approach in the arrangements. In 1999, the Dr. Erol Ucer Center for Advanced Studies in Music (MIAM) was established, which closely follows world music in all its aspects and also encompasses traditional music. In the study, concert and album recordings of ensembles where traditional music and contemporary music are performed together, created within the ITU TMD Conservatory and MIAM, were identified, and detailed information about the ensembles and composers was provided. These contents were presented to researchers by directing them to online resources via QR codes. As a result, it has been found that the works conducted within MIAM have led to the creation of a new synthesis through the interaction of different music cultures. It is important for studies in this regard to reach systematic awareness, create academic writing, and gain an institutional identity.
ÖZ
Bu makale, İTÜ TMD Konservatuarı ve İTÜ Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi (MİAM) bünyesinde yapılmış geleneksel müzik ile çağdaş müzik etkileşimini içeren projeler ekseninde bir değerlendirme sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma deseni ile yürütülmüş; araştırma sürecinde literatür taraması ve içerik analizi yapılmıştır. Temelde, diskografik bir çalışmadır. Makalede, öncelikle Osmanlı’nın son 200 yılında başladığı düşünülen Türk müziği ve Avrupa müziği etkileşiminden bahsedilmiş, süreçte yaşanılan gelişmeler değerlendirilmiştir. Bu sürecin devamında, Cumhuriyet dönemindeki batılılaşma politikaları etkisiyle Türk müziğinin ‘‘çağdaşlaşmasına’’ yönelik yapılan çalışmalar aktarılmıştır. 1975 yılında İTÜ TMD konservatuarının kurulmasıyla, Türk müziği ile Avrupa müziğinin iç dinamikleri korunarak oluşturulan sentezlerinin, kurumsal bir kimlik altında ortaya çıkmaya başladığı görülmüştür. Konservatuar bünyesinde yapılan çalışmalar incelediğinde, düzenlenen eserlerde Türk müziği perde hassasiyetinin korunması önemli bir yaklaşım olarak öne çıkmıştır. 1999 yılında, bu yaklaşımlar ekseninde Türk müziği ve dünya müziğindeki gelişmeleri yakından takip eden Dr. Erol Üçer Müzik İleri Araştırmalar Merkezi (MİAM) kurulmuştur. Çalışmada, İTÜ TMD Konservatuarı ve MİAM bünyesinde oluşturulan geleneksel müzik ile çağdaş müziğin iç içe icra edildiği toplulukların konser ve albüm kayıtları tespit edilerek, topluluklara ve bestecilere dair detaylı bilgiler verilmiştir. Bu içerikler, QR kodlar aracılığıyla çevrimiçi kaynaklara yönlendirilerek araştırmacılara sunulmuştur. Sonuç olarak, MİAM bünyesinde yapılan çalışmalarda, farklı müzik kültürlerinin etkileşimiyle yeni bir sentez ortaya konulduğu tespit edilmiştir. Bu eksende yapılacak çalışmaların sistematik bilince ulaşması, akademik yazınının oluşturulması ve kurumsal kimliğe kavuşması önem arz etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Performance, Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 4 |