Bu araştırma, Klâsik Türk Müziği repertuvarında program müziği anlayışıyla ilişkilendirilebilecek, çağrışımsal başlıklar taşıyan 386 saz eserini tema, makam, form ve bestekâr açısından incelemektedir. Nitel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeli temel alınarak yürütülen çalışmada, eserler başlıklarına göre yedi ana tematik gruba ayrılmıştır. Seçilen eserler, tema, makam, form ve besteci yönelimleri açısından analiz edilmiştir. Tematik sınıflama sürecinde veriye dayalı içerik analizi uygulanmış, eser başlıkları çağrıştırdığı temalara göre gruplandırılmıştır.
Analiz süreci iki düzeyde yapılandırılmıştır. İlk aşamada, her tematik grup içindeki eserlerin makam dağılımları frekans ve yüzde oranlarıyla hesaplanmış; temalarla makam tercihleri arasındaki ilişki istatistiksel olarak Ki-Kare testiyle test edilmiştir. İkinci olarak, repertuar genelinde biçimsel yapı ve besteci eğilimleri incelenmiştir. Bu analiz, Klâsik Türk Müziğinde yapısal tercihler ile estetik yönelimler arasındaki bağlantıyı daha açık biçimde göstermeyi hedeflemiştir.
Araştırmanın, sözsüz anlatım biçimlerinin tematik yapı ile ilişkisini ortaya koyarak, Klâsik Türk Müziğinde anlatı gücünün daha iyi anlaşılmasına katkı sunduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda elde edilen verilerin, yeni eser üretimlerine yön verebilecek nitelikte olduğu değerlendirilmektedir.
Hayırlı olması dileklerimle. Tüm editörlerimize kolay gelsin. Saygılarımla.
This study examines 386 instrumental works from the Classical Turkish music repertoire that bear associative titles and can be linked to the concept of program music. The analysis focuses on their themes, modes (makam), forms, and composers. Conducted within the framework of qualitative research using a descriptive survey model, the study categorizes the selected works into seven main thematic groups based on their titles. These pieces are analyzed in terms of their thematic content, modal characteristics, formal structures, and compositional tendencies.
A data-driven content analysis was employed during the thematic classification process, grouping the titles according to the themes they evoke. The analysis was structured in two stages. In the first stage, the modal distribution within each thematic group was calculated using frequency and percentage values; the relationship between themes and mode preferences was tested statistically using the Chi-Square test. In the second stage, the overall formal structures and composer tendencies in the repertoire were examined. This analysis aimed to more clearly reveal the connection between structural choices and aesthetic orientations in Turkish music.
It is believed that this research contributes to a deeper understanding of the narrative power of Classical Turkish music by revealing the relationship between non-verbal forms of expression and thematic structure. In this context, the findings are considered to have the potential to guide the creation of new musical works
May it be auspicious. May it be easy for all our editors. Best regards.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Cognition, Composition in Turkish Classical Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 21, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | July 11, 2025 |
Acceptance Date | August 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |