ABSTRACT
This article examines postmodern music aesthetics within the context of Western classical music. Accordingly, it first highlights the significance of aesthetics in the arts and explains the relationship between art aesthetics and various philosophical movements that emerged throughout history. Drawing on this connection, the concepts of modernism and postmodernism are analyzed with reference to political and historical factors, and their reflections in art are discussed under the broader framework of artistic aesthetics. The study comparatively examines modern and postmodern art aesthetics, identifies the characteristics of postmodern art aesthetics, and elaborates on the subject specifically within the field of music. In this context, particular attention is given to quoting, which is redefined under postmodern music aesthetics. Music, as an art form, has always included quotations from earlier works. However, in the last quarter of the 20th century, quoting began to acquire a different quality, which has been acknowledged as a manifestation of postmodernism in music. Along with the significance that postmodernism attaches to the historical, references to the past have found their place in postmodern music aesthetics. These quotations, which play a significant role in the critique of modern music, may be drawn from the works of past composers as well as from local musical traditions. Therefore, quotations from earlier music occupy an essential place in postmodern music production. To contextualize the discussion, the article presents examples from the classical guitar repertoire. Through these examples, it aims to highlight the presence of postmodernism in contemporary guitar music in Turkey and ultimately to contribute to the literature on the subject.
ÖZ
Bu makalede postmodern müzik estetiği, klasik Batı müziği ekseninde incelenmiştir. Dolayısıyla önce estetiğin sanat içerisindeki önemine değinilmiş ve tarihin çeşitli dönemlerinde gelişen düşünce akımları ile sanat estetiği arasındaki bağlantı açıklanmıştır. Bu bağlantıdan yola çıkılarak modernizm ile postmodernizm kavramları da siyasi ve tarihsel etkenler göz önüne alınarak incelenmiştir; bu kavramların sanattaki yansımaları sanat estetiği çatısı altında değerlendirilmiştir. Modern ve postmodern sanat estetiğinin karşılaştırmalı bir şekilde incelendiği bu makalede postmodern sanat estetiğinin özellikleri ortaya konulmuş ve ilgili konu müzik özelinde detaylandırılmıştır. Bu bağlamda postmodern müzik estetiğinin farklı bir nitelik kazandırdığı alıntı unsuruna ayrıca yer verilmiştir. Müzik, alıntı unsurunu her dönem bünyesinde barındırmış bir sanattır. Ancak 20. yüzyılın son çeyreğinde gözlemlenen alıntılar farklı bir nitelik elde etmeye başlamış ve bu nitelik postmodernizmin müzikteki bir yansıması olarak görülmüştür. Postmodernizmin tarihsel olana verdiği önemle birlikte geçmişe yapılan göndermeler postmodern müzik estetiğinde de karşılığını bulmuş bir olgudur. Modern müziğe karşı alınan tavırda önemli bir role sahip olan bu alıntılar, daha önce yaşamış bestecilerin eserlerinden olduğu kadar yerel müziklerden de yapılabilmektedir. Dolayısıyla postmodern müzik üretiminde önceki müziklerden yapılan alıntılar önemli bir yere sahiptir. Makalede konuyu somutlaştırmak bağlamında klasik gitar edebiyatından örnekler sunulmuştur. Bu örnekler aracılığıyla, günümüz gitar müziği için ülkemizde yapılacak olan akademik çalışmalarda postmodernizm kavramının varlığına dikkat çekilmiş ve sonuçta konu ile ilgili literatüre katkı sunulması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Performance, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 11, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 2, 2025 |
Acceptance Date | July 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |