The purpose of this study was to reveal the secret of the names in “Poèmes pour Mi” and “Trois Mélodies” as the bearers of the highest meaning of Messiaen’s musical and poetic works. Decoding the symbolism of the text in the studied vocal cycles is a necessary condition for performers. Understanding the symbolic and conceptual content of the musical works allows the author’s idea to be conveyed to the audience as accurately as possible. For this, approaches and methods proven in musicology were used. Among them, there were a historical approach and biographical method, which allowed us to determine the place of these vocal compositions in the creative heritage and identify their connection with Messiaen’s life circumstances, as well as structural-functional and onomasiological analyses, that revealed the features of musical dramaturgy. A study of individual numbers from “Three Melodies” and “Poems for Mi” proved that in his early works, Messiaen had already declared himself as a composer-poet, in whose works images of Eternity, symbols filled with joy, which became a deep source of understanding had been recorded. The features of his thinking are manifested at all levels of meaning formation: musical, poetic, including onomasiological.
This work is an original work; we have acted in accordance with scientific ethical principles and rules from all stages of the study, including preparation, data collection, analysis and presentation of information; that we have cited all data and information not obtained within the scope of this study and that we have included these sources in the bibliography; we have not made any changes in the data used, that we accept all the terms and conditions of the Committee on Publication Ethics (COPE) and comply with ethical duties and responsibilities; we declare that we did not experiment on any animal or interview with humans in any way. At any time, we declare that we consent to all moral and legal consequences that may arise in the event that a situation contrary to this statement we have made regarding the study is detected. As the corresponding author, we declare that the above-mentioned article does not require the permission of the Ethics Committee, based on the above claim and article. Yegah Musicology Magazine will not be responsible for any legal consequences that may arise, and we also declare that all legal responsibility belongs to me.
I.P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Arts
1
Bu çalışmanın amacı, O. Messiaen'in müzikal ve şiirsel eserlerinin en yüksek anlamının taşıyıcıları olarak “Poèmes pour Mi” ve ”Trois Mélodies”deki isimlerin sırrını ortaya çıkarmaktı. İncelenen ses döngülerindeki metnin sembolizmini çözmek, icracılar için gerekli bir koşuldur. Bestelerin içeriğinin derin anlamı hakkında net fikirler, yazarın yaratıcı hakkındaki fikrinin mümkün olduğunca doğru bir şekilde izleyiciye iletilmesini sağlayacaktır. Bunun için müzikolojide kanıtlanmış yaklaşımlar ve yöntemler kullanıldı. Bunlar arasında, Fransız bestecinin yaratıcı mirasında vokal kompozisyonların yerini belirlememizi sağlayan tarihsel bir yaklaşım ve Üstadın yaşam yolu ayrıntılarının incelenmesine dayanan biyografik yöntem vardı. Yerel teorik okulda geliştirilen müzik eserlerini analiz etmenin yapısal-işlevsel yöntemi, kompozisyon ve müzik dramaturjisini inceleme fırsatı sağladı. Onomasiolojik analiz, incelenen vokal döngülerinin Fransız yaratıcının manevi ideallerinin özü olarak değerlendirilmesine katkıda bulundu. "Üç melodi" ve "Mi için Şiirler"deki bireysel sayıların incelenmesi, O. Messiaen'in daha erken eserlerinde kendisini bir besteci-şair olarak ilan ettiğini, eserlerinde Sonsuzluğun imgelerinin, neşeyle dolu sembollerin, tükenmez bir bilgi kaynağı olan kaydedildiğini kanıtladı. O. Messiaen'in dehası orada anlam oluşumunun her düzeyinde belirgindi: müzikal, şiirsel, onomasiolojik dahil. Olivier Messiaen, annesi Cécile Sauvage ve sevgilisi Claire Delbos'un (Mi) isimlerinin bir dizi karşılıklı dönüşüm ve anlam içerdiği bulundu. İsimlerinin ses yapısı, besteci-şairin incelenen vokal ve şiirsel eserlerin sembolizmini yarattığı malzemeydi. Döngü analizi, eserin içeriğine iki katmanın ifşasına katkıda bulundu: Sonsuzluk ve insan yaşamı. Yazar, "Şiirler" de, Tanrı tarafından kutsanmış bir evlilik olan dünyevi yaşamdan evlilik yoluyla Sonsuzluğa geçiş fikrini somutlaştırdı. Müziğin evrenin bir parçası olmasına izin veren insan varoluşunun kapsamı, insanın kozmik bir varlık ve kozmosun evrensel bir düzen olarak algılanması, bestecinin bu çalışma kapsamındaki iki vokal döngüsünde tam olarak temsil edilen tarzının özelliklerini tanımlar.
1
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1 |
Early Pub Date | August 24, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 14, 2025 |
Acceptance Date | August 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |