Son yıllarda animasyon filmleri ile canlı aksiyon filmleri arasındaki karşılıklı yeniden yapım eğilimi, sinema endüstrisinde önemli bir trend haline gelmiştir. Bu eğilim, klasik entelektüel mülkiyetlerin (IP) yeniden geliştirilmesine yönelik piyasa talebini yansıtmakta ve aynı zamanda farklı film türlerinin sanatsal ifade biçimlerinde yaşanan evrimi gözler önüne sermektedir. Bu çalışma, Disney’in “Mulan” filminin animasyon versiyonu (1998) ile canlı aksiyon versiyonu (2020) arasındaki benzer sahne ve olaylar bağlamında film müziklerinin kullanımındaki farklılıkları analiz etmeyi ve bu farklılıkların nedenlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma yöntemi olarak literatür taraması ve belge analizi temel alınarak filmlerdeki müzik içeriği incelenmiş, ayrıca armoni, tonalite, ritim ve orkestrasyon gibi çeşitli müzik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, iki versiyon arasında müzik ile anlatı arasındaki uyum, ses ve görüntü entegrasyonu ile müzikal özgürlük derecesi gibi açılardan belirgin farklar bulunduğunu ortaya koymuştur. Bu farkların temel nedenleri ise animasyon ve canlı aksiyon filmlerinin görsel anlatım gücü, yapım süreçleri ve hedef kitleleri açısından taşıdığı yapısal farklılıklardır. Bu çalışma, “Mulan”ın iki versiyonunun müzikal anlatımı üzerinden yürütülen karşılaştırmalı analiz aracılığıyla konuya yeni bir bakış açısı kazandırmakta ve farklı türdeki filmlerde film müziğinin kullanımı ve yenilikçiliğine dair değerli çıkarımlar sunmaktadır.
film müzikleri film sahneleri mulan disney animasyon filmleri animasyon filmleri medya uyarlaması
The recent proliferation of reciprocal reproduction between animated and live-action films has emerged as a significant trend within the film industry, reflecting both market-driven demands for the redevelopment of intellectual properties (IPs) and the evolution of artistic expressive techniques across distinct film genres. This study aims to comparatively analyze the musical divergences in Disney's Mulan animated (1998) and live-action (2020) adaptations under identical visual-narrative frameworks, thereby investigating the underlying causes of differentiated musical scoring approaches between these two cinematic forms. Methodologically grounded in systematic literature review and archival research, this investigation employs a multi-layered music analytical framework incorporating harmonic analysis, tonal structure examination, rhythmic configuration, and orchestration techniques to decode the semantic dimensions of film music. The conclusion of this study reveal significant differences between the two versions of Mulan in musical dimensions including music-narrative coordination, audio-visual synchronization, and musical freedom. These divergences primarily stem from the inherent heterogeneity in visual expressiveness, production workflows, and target audience orientations between animated and live-action films. This study foregrounds a differentiated analysis of the two versions of Mulan through the perspective of musical expression, thereby yielding a novel analytical perspective for this issue while offering theoretical and practical enlightenment for innovative applications of different film genres.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Thesis Abstract |
Authors | |
Early Pub Date | August 10, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 17, 2025 |
Acceptance Date | August 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |