Research Article
BibTex RIS Cite

A REVIEW OF SUPHI EZGI'S LETTERS IN "MUSIC AND NOTE" MAGAZINE

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1359 - 1379
https://doi.org/10.51576/ymd.1723233

Abstract

This research aims to examine Suphi Ezgi's views on Turkish music theory as presented in his letters published in the journal Musiki ve Nota. Utilizing qualitative research methods, specifically document analysis, the study's universe comprises Suphi Ezgi's letters, with the sample consisting of his letters published in Musiki and Nota between 1970 and 1971. The collected data were analyzed in accordance with Kısa's (2020) document analysis stages. Findings indicate that Ezgi's letters predominantly address topics falling under the purview of Turkish music theory, including the main scale, ika (rhythmic modes), the functioning and activities of Darü'l Elhan, and the preservation and perpetuation of Turkish music. The disagreements revealed in Ezgi's correspondence with Rauf Yektâ reflect intellectual conflicts that arose during the construction of the theoretical foundations of Turkish music. Particularly, the debates concerning the twenty-four-interval system and the concept of time in ikâ highlight Ezgi's dual identity as both a traditionalist and a reformist. Ezgi's cautious approach to modernization in music and his critical stance towards Western music systems are linked to his desire to preserve the unique structure of Turkish music. In conclusion, Ezgi's letters provide a multifaceted resource for the shaping of Turkish music theory, the convergence of practice and theory, and the transmission of musical culture. These letters can be analyzed in institutions offering music theory education to provide students with a historical perspective on early theoretical discussions, and they can be re-evaluated in terms of contemporary performance practices to contribute to educational policies.

References

  • Akdoğu, O. (1991). Hüseyin Sâdeddin Arel Türk mûsıkîsi nazariyatı dersleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Arısoy, M. (2012). Abdülkadir Töre'nin elyazması mevlevî ayinleri defterleriyle, Suphi Ezgi ve Saadettin Heper'in nota neşriyatındaki âyinlerin inceleme ve karşılaştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü..
  • Aydın, M. B. (2004). Âlem-i musiki-çeviri, yazım, inceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. H. Aydın, Çev. Edt. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Ezgi, S. (1933). Musikimize ait muhtasar terceme-i halim. Nazari ve ameli Türk musikisi (Cilt I). Milli Mecmua Matbaası.
  • Ezgi, S. (1933). Nazarî ve amelî Türk musikîsi (Cilt 1), İstanbul: Milli Mecmua Matbaası.
  • Ezgi, S. (1940). Nazari ve ameli Türk musikisi (Cilt IV). Alkaya Matbaası.
  • Gündeşli, A. (2024). Rauf Yekta, Suphi Zühdî Ezgi ve Hüseyin Sadeddin Arel’in usûl tasnifi yaklaşımlarının cumhuriyet dönemi usûl tasniflerine etkisinin değerlendirilmesi, Turkish Studies, (19)3, 1095-1120.
  • Güran, B. G. (2019). Rauf Yektâ Bey ve Suphi Ezgi sisteminde bulunan doğal perde, aralık, tağyir işaretleri ve ana dizi anlayışının karşılaştırılması. Akademik Sanat, 4(7), 67-81.
  • Kaçar, G. Y. (2012). Türk mûsikîsi üzerine görüşler-analiz ve yorumlar. Ankara: Maya Akademi.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Kısa, N. (2020). Bilimsel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçları. Bilimsel araştırma teknikleri ve etik. Necati Cemaloğlu (Ed.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Levendoğlu, O. (2003) Klasik Türk Müziği’nde ana dizi tartışması ve çargâh makamı, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 181-193.
  • Onat, E. (1999). Dr. Suphi Ezgi’nin Tanbur Metodu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özalp, N. (2000). Türk musikisi tarihi. (Cilt I-II), Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, O. M. (2020). Türk müziğinde Yekta, Ezgi ve Arel teorilerinin pozitivist inşası: kısa fakat eleştirel bir tarihçe. Eurasian Journal of Music and Dance, 16, 171-215.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi (Cilt II). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Taştabanoğlu, D. (2024). Musiki ve nota dergisinin açıklamalı Bibliyografyası 1969-1972. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tokaç, M. S. (2014). Bir hekim bestekâr: dr. Suphi Zühdü Ezgi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 30, 100-101.
  • Üngör, E, R. (1981). Türk musikisi güfteler antolojisi. (Cilt II). Eren Yayınları.
  • Ünver Çabuk, C. (2021). Türk musikisi’ndeki yeri ve musiki mecmuası’ndaki yazılarına bir bakış İsmail Baha Sürelsan’ın Türk müziğindeki yeri ve musiki mecmuası’ndaki yazılarına genel bir bakış. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 86, 1489-1498.
  • Yektâ, R. (1924). Türk musikisi nazariyatı. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

SUPHİ EZGİ’NİN "MUSİKİ VE NOTA" DERGİSİNDEKİ MEKTUPLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1359 - 1379
https://doi.org/10.51576/ymd.1723233

Abstract

Bu araştırma, Suphi Ezgi'nin Musiki ve Nota dergisinde yayımlanan mektuplarında, Türk müziği nazariyatına ilişkin görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini Suphi Ezgi’nin mektupları, örneklemini ise Musiki ve Nota Dergisi’nde 1970-1971 yılları arasında yayımlanan mektupları oluşturmaktadır. Toplanan veriler, Kısa'nın (2020) doküman analizi aşamalarına uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Ezgi’nin mektuplarında Türk müziği nazariyatı çatısı altında ana dizi, ikâ, Darü’l Elhan’ın işleyişi ve faaliyetleri ile Türk müziğinin korunması ve yaşatılması konuları ağırlıklı olarak yer almaktadır. Ezgi'nin, Rauf Yektâ ile olan yazışmalarında ortaya çıkan fikir ayrılıkları, Türk müziğinin kuramsal temellerinin inşasında yaşanan zihin çatışmalarını yansıtmaktadır. Özellikle yirmi dört aralıklı sistemin ve ikadaki zaman kavramının belirlenmesinde yaşanan tartışmalar, O’nun hem gelenekselci hem de reformcu kimliğini ortaya koymaktadır. Ezgi'nin müzikte modernleşmeye temkinli yaklaşımı ve Batı müziği sistemlerine eleştirel mesafesi, Türk müziğinin özgün yapısını koruma isteğiyle bağlantılıdır. Sonuç olarak, Ezgi’nin mektupları, Türk müziği nazariyatının şekillenmesinde, uygulama ile kuramın buluşmasında ve müzik kültürünün aktarımında çok boyutlu bir kaynak sunmaktadır. Bu mektuplar, müzik kuramı eğitimi veren kurumlarda erken dönem nazariyat tartışmaları hakkında tarihsel bir perspektif kazandırmak amacıyla analiz edilebilir ve günümüz icra pratikleri açısından yeniden değerlendirilerek eğitim politikalarına katkı sağlanabilir.

Supporting Institution

Çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.

Thanks

İlgi ve alâkanıza şimdiden teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.

References

  • Akdoğu, O. (1991). Hüseyin Sâdeddin Arel Türk mûsıkîsi nazariyatı dersleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Arısoy, M. (2012). Abdülkadir Töre'nin elyazması mevlevî ayinleri defterleriyle, Suphi Ezgi ve Saadettin Heper'in nota neşriyatındaki âyinlerin inceleme ve karşılaştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü..
  • Aydın, M. B. (2004). Âlem-i musiki-çeviri, yazım, inceleme. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. H. Aydın, Çev. Edt. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Ezgi, S. (1933). Musikimize ait muhtasar terceme-i halim. Nazari ve ameli Türk musikisi (Cilt I). Milli Mecmua Matbaası.
  • Ezgi, S. (1933). Nazarî ve amelî Türk musikîsi (Cilt 1), İstanbul: Milli Mecmua Matbaası.
  • Ezgi, S. (1940). Nazari ve ameli Türk musikisi (Cilt IV). Alkaya Matbaası.
  • Gündeşli, A. (2024). Rauf Yekta, Suphi Zühdî Ezgi ve Hüseyin Sadeddin Arel’in usûl tasnifi yaklaşımlarının cumhuriyet dönemi usûl tasniflerine etkisinin değerlendirilmesi, Turkish Studies, (19)3, 1095-1120.
  • Güran, B. G. (2019). Rauf Yektâ Bey ve Suphi Ezgi sisteminde bulunan doğal perde, aralık, tağyir işaretleri ve ana dizi anlayışının karşılaştırılması. Akademik Sanat, 4(7), 67-81.
  • Kaçar, G. Y. (2012). Türk mûsikîsi üzerine görüşler-analiz ve yorumlar. Ankara: Maya Akademi.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 170-189.
  • Kısa, N. (2020). Bilimsel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçları. Bilimsel araştırma teknikleri ve etik. Necati Cemaloğlu (Ed.). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Levendoğlu, O. (2003) Klasik Türk Müziği’nde ana dizi tartışması ve çargâh makamı, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 181-193.
  • Onat, E. (1999). Dr. Suphi Ezgi’nin Tanbur Metodu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özalp, N. (2000). Türk musikisi tarihi. (Cilt I-II), Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Öztürk, O. M. (2020). Türk müziğinde Yekta, Ezgi ve Arel teorilerinin pozitivist inşası: kısa fakat eleştirel bir tarihçe. Eurasian Journal of Music and Dance, 16, 171-215.
  • Say, A. (2005). Müzik ansiklopedisi (Cilt II). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Taştabanoğlu, D. (2024). Musiki ve nota dergisinin açıklamalı Bibliyografyası 1969-1972. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Tokaç, M. S. (2014). Bir hekim bestekâr: dr. Suphi Zühdü Ezgi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 30, 100-101.
  • Üngör, E, R. (1981). Türk musikisi güfteler antolojisi. (Cilt II). Eren Yayınları.
  • Ünver Çabuk, C. (2021). Türk musikisi’ndeki yeri ve musiki mecmuası’ndaki yazılarına bir bakış İsmail Baha Sürelsan’ın Türk müziğindeki yeri ve musiki mecmuası’ndaki yazılarına genel bir bakış. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 86, 1489-1498.
  • Yektâ, R. (1924). Türk musikisi nazariyatı. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Musicology and Ethnomusicology
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Akgün 0000-0002-7787-5548

Early Pub Date August 13, 2025
Publication Date
Submission Date June 19, 2025
Acceptance Date July 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Akgün, E. (2025). SUPHİ EZGİ’NİN "MUSİKİ VE NOTA" DERGİSİNDEKİ MEKTUPLARINA YÖNELİK BİR İNCELEME. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(3), 1359-1379. https://doi.org/10.51576/ymd.1723233