This research aims to examine Suphi Ezgi's views on Turkish music theory as presented in his letters published in the journal Musiki ve Nota. Utilizing qualitative research methods, specifically document analysis, the study's universe comprises Suphi Ezgi's letters, with the sample consisting of his letters published in Musiki and Nota between 1970 and 1971. The collected data were analyzed in accordance with Kısa's (2020) document analysis stages. Findings indicate that Ezgi's letters predominantly address topics falling under the purview of Turkish music theory, including the main scale, ika (rhythmic modes), the functioning and activities of Darü'l Elhan, and the preservation and perpetuation of Turkish music. The disagreements revealed in Ezgi's correspondence with Rauf Yektâ reflect intellectual conflicts that arose during the construction of the theoretical foundations of Turkish music. Particularly, the debates concerning the twenty-four-interval system and the concept of time in ikâ highlight Ezgi's dual identity as both a traditionalist and a reformist. Ezgi's cautious approach to modernization in music and his critical stance towards Western music systems are linked to his desire to preserve the unique structure of Turkish music. In conclusion, Ezgi's letters provide a multifaceted resource for the shaping of Turkish music theory, the convergence of practice and theory, and the transmission of musical culture. These letters can be analyzed in institutions offering music theory education to provide students with a historical perspective on early theoretical discussions, and they can be re-evaluated in terms of contemporary performance practices to contribute to educational policies.
Bu araştırma, Suphi Ezgi'nin Musiki ve Nota dergisinde yayımlanan mektuplarında, Türk müziği nazariyatına ilişkin görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini Suphi Ezgi’nin mektupları, örneklemini ise Musiki ve Nota Dergisi’nde 1970-1971 yılları arasında yayımlanan mektupları oluşturmaktadır. Toplanan veriler, Kısa'nın (2020) doküman analizi aşamalarına uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Ezgi’nin mektuplarında Türk müziği nazariyatı çatısı altında ana dizi, ikâ, Darü’l Elhan’ın işleyişi ve faaliyetleri ile Türk müziğinin korunması ve yaşatılması konuları ağırlıklı olarak yer almaktadır. Ezgi'nin, Rauf Yektâ ile olan yazışmalarında ortaya çıkan fikir ayrılıkları, Türk müziğinin kuramsal temellerinin inşasında yaşanan zihin çatışmalarını yansıtmaktadır. Özellikle yirmi dört aralıklı sistemin ve ikadaki zaman kavramının belirlenmesinde yaşanan tartışmalar, O’nun hem gelenekselci hem de reformcu kimliğini ortaya koymaktadır. Ezgi'nin müzikte modernleşmeye temkinli yaklaşımı ve Batı müziği sistemlerine eleştirel mesafesi, Türk müziğinin özgün yapısını koruma isteğiyle bağlantılıdır. Sonuç olarak, Ezgi’nin mektupları, Türk müziği nazariyatının şekillenmesinde, uygulama ile kuramın buluşmasında ve müzik kültürünün aktarımında çok boyutlu bir kaynak sunmaktadır. Bu mektuplar, müzik kuramı eğitimi veren kurumlarda erken dönem nazariyat tartışmaları hakkında tarihsel bir perspektif kazandırmak amacıyla analiz edilebilir ve günümüz icra pratikleri açısından yeniden değerlendirilerek eğitim politikalarına katkı sağlanabilir.
Çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.
İlgi ve alâkanıza şimdiden teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 13, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 19, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |