Research Article
BibTex RIS Cite

COMPARATIVE ANALYSIS OF THE EDUCATIONAL PROCESS AND CAREER OPPORTUNITIES FOR PIANO AND VIOLIN

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1558 - 1595
https://doi.org/10.51576/ymd.1737370

Abstract

Violin and piano are the most recognised instruments in classical music education. Both are advantageous in terms of musical expression and technically challenging. Choosing an instrument by considering students' personal interests, abilities, physical characteristics and goals will help them to be more successful in their educational process and career. While the musical possibilities of the violin such as extending the sounds, increasing the loudness on the extended sound and vibrato and its emotional tone enable students to create deep expressions, the rich tonal range and polyphony advantage of the piano facilitate the presentation of rich and free expressions in a wider and dense sound space. The training process of both instruments requires self-discipline, focus and patience. In this article, the educational processes of violin and piano, the physical, affective and psychological competences required by students, and professional opportunities will be compared. This article is intended as a guide for parents who want their children to study an instrument in conservatories, to make a choice between violin and piano, which are the most preferred instruments. In the article, information about the processes of instrument education in conservatories and other music schools, musical abilities and physical characteristics required by the student, possible injuries and occupational diseases, psychological characteristics will be examined.

References

  • Referans1 Akdeniz, H.B. (2019). Keman Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım. Gece Akademi. Ankara.
  • Referans2 Akdeniz, A.Ö.& Akdeniz, H. B. (2020). Nitelikli keman eğitiminde öğretmen faktörü. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR). 7(54), 1338-1347.
  • Referans3 Angı, E. A. & Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri. Sanat Eğitimi Dergisi. 1(2), 48-69.
  • Referans4 Auer, L. (1980). Violin Playing as I Teach It. (3rd ed.). Dover Publications. New York.
  • Referans5 Bastien, J. W. (1973). How to teach piano successfully. Park Ridge.
  • Referans6 Bakır, V. & Büyükgöze Kavas, A., (2021) Çocukların Kariyer Gelişiminde Ebeveyn Desteği ve Sosyo-Demografik Özelliklerin Rolü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. (51), 119-136.
  • Referans7 Baydağ, C. & Bolat Başoğlu, M. (2018) Müzik Eğitimi Perspektifinde Performans Kaygısına Genel Bir Bakış. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR). 5(25), 2204-2212.
  • Referans8 Corbin, C. B. & Pangrazi, R. P., & Franks, B. D. (2000). Definitions: Health, fitness, and physical activity. President's Council on Physical Fitness and Sports Research Digest. 3(9), 1-11.
  • Referans9 Çiftçi, C. & Çağlar, A. (2014). Ailelerin sosyo-ekonomik özelliklerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi: Fakirlik kader midir? International Journal of Human Science. 11(2), 155-175.
  • Referans10 Çimen, G. (2003). Çalgı Çalmaya Bağlı Fiziksel Rahatsızlıklar. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. İnönü Üniversitesi. Malatya. 175-180.
  • Referans11 Delors, J. (Ed.). (1996). Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. UNESCO
  • Referans12 Dietrich, J. ve Kracke, B. (2009). Career-specific parental behaviors in adolescents’ development. Journal of Vocational Behavior 75(2):109-119.
  • Referans13 Gary, R. & Mark, T. (2003). What every pianist needs to know about the body. GIA Publications.
  • Referans14 Görsev, G., Taş, S. (2018). Konservatuvar öğrencilerinin mesleki eğitim yaşantısı ve gelecekteki istihdamlarına yönelik tutumları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(28), 237-261.
  • Referans15 Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Referans16 Küçük, A. (2002). Piyanistik Organlar ve Eforsuz Kullanımları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22,(3), 69-76.
  • Referans17 Lareau, A. (2011). Lareau, A. (2011). Class, race, and family life. University of California Press.
  • Referans18 Özcan, M. & Eranıl, A. K. (2018). Meslek Seçimi Kapsamında: Anne Baba Tutumu ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 7(2), 1291-1304.
  • Referans19 Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2(2), 320-331.
  • Referans20 Polat, S., Ilgar, K. & İmrani Öztürk, N. (2019). Konservatuvar Öğrencilerinin Ekonomik Durumlarının Enstrüman Seçimi ve Başarı Düzeyi Üzerindeki Etkisi. Turkish Studies-Social Sciences. 14(4), s.1715-1735.
  • Referans21 Sandor, G. (1981). On piano playing: Motion, Sound and Expression. Schirmer books.
  • Referans22 Say, G. (2013). Beşikten Başlayan Müzik Eğitimi. Cinius Yayınları. İstanbul.
  • Referans23 Seçkin, M. (2020). Yaylı Çalgı Öğrencilerinin Yaşadıkları Kas İskelet Rahatsızlıkları ve Farkındalık Düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Referans24 Sinden, L. M. (1999). Music Performance Anxiety: Contributions of Perfectionism, Coping Style, Self-Efficacy, and Self-Esteem. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 60(3-A), 0590.
  • Referans25 Şen, S. (1999). Piyano Tekniğinin Biyomekanik Temeli. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans26 Tanınmış, G. E. (2014). Çocuklar İçin Doğru Çalgı Seçiminde Ben-Tovim/Boyd Sistemi. E-Journal of New World Sciences Academy Fine Arts. 9(4), 175-180.
  • Referans27 Tarkum, E. (2006). Entonasyon Açısından Keman Öğretimi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.8(2), 121-126
  • Referans28 Taş, S. & Görsev, G. (2018). Konservatuvar Öğrencilerinin Mesleki Eğitim Yaşantısı ve Gelecekteki İstihdamlarına Yönelik Tutumları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(28). 237-261.
  • Referans29 Yağışan, N., & Başkurt, F. (2016). Profesyonel Müzisyenlerde Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıkları, Uyku Kalitesi ve Yorgunluk: Antalya Devlet Senfoni Orkestrası örneği. Uluslararası Müzik Sempozyumu “Müzikte Performans” Bildirileri Kitabı, 419-430. Bursa.
  • Referans30 https://unevoc.unesco.org/pub/unesco_strategy_for_tvet_2022-2029_discussion_document.pdf (Erişim tarihi: 12.08.2025)
  • Referans31 https://genial.guru/articles/11-caracteristicas-que-se-transmiten-por-genetica-spoiler-los-huesos-anchos-agradeceselos-a-tus-padres-800760/), (Erişim tarihi: 02.08.2025).
  • Referans32 https://bluegrassdaddy.com/hand-and-finger-positions/, (Erişim tarihi: 24.07.2025).
  • Referans33. https://www.anndermatol.org/Synapse/Data/PDFData/0140AD/ad-22-88.pdf, (Erişim tarihi: 20.07.2025).

PİYANO VE KEMANIN EĞİTİM SÜRECİ VE KARİYER OLANAKLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 1558 - 1595
https://doi.org/10.51576/ymd.1737370

Abstract

Çalgı eğitiminde keman ve piyano en temel ve en bilinen enstrümanlardır. Bu iki enstrümanı çalmak için farklı fiziksel yetenekler ve özellikler gerektirir. Öğrencilerin kişisel ilgi, yetenek, fiziksel özelliklerini ve hedeflerini göz önünde bulundurarak yapılan enstrüman seçimi onların daha başarılı olmalarını sağlayacaktır. Kemanın sesleri uzatabilme, gürlüğü uzayan ses üzerinde arttırabilme ve vibrato gibi müzikal olanakları, öğrencilerin derin ifadeler oluşturabilmesini sağlarken, piyanonun zengin ton yelpazesi ve çok seslilik avantajı ise daha geniş ve yoğun bir ses alanında zengin ve özgür ifadeleri sunmayı kolaylaştırır. Her iki enstrümanın eğitim süreci öz disiplini, odaklanmayı ve sabretmeyi gerektirir. Bu makalede, keman ve piyanoya yönelik eğitim süreçleri, öğrencilerin fiziksel, duyuşsal ve psikolojik gereksinimleri ve mesleki fırsatlar karşılaştırılacaktır. Bu makale çocuklarının konservatuvarda bir çalgı eğitimi almasını isteyen ebeveynler için, keman ve piyano arasında bir seçim yapmaları konusunda bir rehber niteliğindedir. Makalede konservatuvarlardaki çalgı eğitimi süreçleri hakkında bilgiler, öğrencinin gereksinimi olan müzikal yetenekler, fiziksel özellikler ve psikolojik özellikler incelenecektir.

References

  • Referans1 Akdeniz, H.B. (2019). Keman Eğitiminde Yeni Bir Yaklaşım. Gece Akademi. Ankara.
  • Referans2 Akdeniz, A.Ö.& Akdeniz, H. B. (2020). Nitelikli keman eğitiminde öğretmen faktörü. Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR). 7(54), 1338-1347.
  • Referans3 Angı, E. A. & Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri. Sanat Eğitimi Dergisi. 1(2), 48-69.
  • Referans4 Auer, L. (1980). Violin Playing as I Teach It. (3rd ed.). Dover Publications. New York.
  • Referans5 Bastien, J. W. (1973). How to teach piano successfully. Park Ridge.
  • Referans6 Bakır, V. & Büyükgöze Kavas, A., (2021) Çocukların Kariyer Gelişiminde Ebeveyn Desteği ve Sosyo-Demografik Özelliklerin Rolü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. (51), 119-136.
  • Referans7 Baydağ, C. & Bolat Başoğlu, M. (2018) Müzik Eğitimi Perspektifinde Performans Kaygısına Genel Bir Bakış. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR). 5(25), 2204-2212.
  • Referans8 Corbin, C. B. & Pangrazi, R. P., & Franks, B. D. (2000). Definitions: Health, fitness, and physical activity. President's Council on Physical Fitness and Sports Research Digest. 3(9), 1-11.
  • Referans9 Çiftçi, C. & Çağlar, A. (2014). Ailelerin sosyo-ekonomik özelliklerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi: Fakirlik kader midir? International Journal of Human Science. 11(2), 155-175.
  • Referans10 Çimen, G. (2003). Çalgı Çalmaya Bağlı Fiziksel Rahatsızlıklar. Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu. İnönü Üniversitesi. Malatya. 175-180.
  • Referans11 Delors, J. (Ed.). (1996). Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. UNESCO
  • Referans12 Dietrich, J. ve Kracke, B. (2009). Career-specific parental behaviors in adolescents’ development. Journal of Vocational Behavior 75(2):109-119.
  • Referans13 Gary, R. & Mark, T. (2003). What every pianist needs to know about the body. GIA Publications.
  • Referans14 Görsev, G., Taş, S. (2018). Konservatuvar öğrencilerinin mesleki eğitim yaşantısı ve gelecekteki istihdamlarına yönelik tutumları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(28), 237-261.
  • Referans15 Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Referans16 Küçük, A. (2002). Piyanistik Organlar ve Eforsuz Kullanımları. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22,(3), 69-76.
  • Referans17 Lareau, A. (2011). Lareau, A. (2011). Class, race, and family life. University of California Press.
  • Referans18 Özcan, M. & Eranıl, A. K. (2018). Meslek Seçimi Kapsamında: Anne Baba Tutumu ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 7(2), 1291-1304.
  • Referans19 Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2(2), 320-331.
  • Referans20 Polat, S., Ilgar, K. & İmrani Öztürk, N. (2019). Konservatuvar Öğrencilerinin Ekonomik Durumlarının Enstrüman Seçimi ve Başarı Düzeyi Üzerindeki Etkisi. Turkish Studies-Social Sciences. 14(4), s.1715-1735.
  • Referans21 Sandor, G. (1981). On piano playing: Motion, Sound and Expression. Schirmer books.
  • Referans22 Say, G. (2013). Beşikten Başlayan Müzik Eğitimi. Cinius Yayınları. İstanbul.
  • Referans23 Seçkin, M. (2020). Yaylı Çalgı Öğrencilerinin Yaşadıkları Kas İskelet Rahatsızlıkları ve Farkındalık Düzeyleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Referans24 Sinden, L. M. (1999). Music Performance Anxiety: Contributions of Perfectionism, Coping Style, Self-Efficacy, and Self-Esteem. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 60(3-A), 0590.
  • Referans25 Şen, S. (1999). Piyano Tekniğinin Biyomekanik Temeli. Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans26 Tanınmış, G. E. (2014). Çocuklar İçin Doğru Çalgı Seçiminde Ben-Tovim/Boyd Sistemi. E-Journal of New World Sciences Academy Fine Arts. 9(4), 175-180.
  • Referans27 Tarkum, E. (2006). Entonasyon Açısından Keman Öğretimi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi.8(2), 121-126
  • Referans28 Taş, S. & Görsev, G. (2018). Konservatuvar Öğrencilerinin Mesleki Eğitim Yaşantısı ve Gelecekteki İstihdamlarına Yönelik Tutumları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10(28). 237-261.
  • Referans29 Yağışan, N., & Başkurt, F. (2016). Profesyonel Müzisyenlerde Kas-İskelet Sistemi Rahatsızlıkları, Uyku Kalitesi ve Yorgunluk: Antalya Devlet Senfoni Orkestrası örneği. Uluslararası Müzik Sempozyumu “Müzikte Performans” Bildirileri Kitabı, 419-430. Bursa.
  • Referans30 https://unevoc.unesco.org/pub/unesco_strategy_for_tvet_2022-2029_discussion_document.pdf (Erişim tarihi: 12.08.2025)
  • Referans31 https://genial.guru/articles/11-caracteristicas-que-se-transmiten-por-genetica-spoiler-los-huesos-anchos-agradeceselos-a-tus-padres-800760/), (Erişim tarihi: 02.08.2025).
  • Referans32 https://bluegrassdaddy.com/hand-and-finger-positions/, (Erişim tarihi: 24.07.2025).
  • Referans33. https://www.anndermatol.org/Synapse/Data/PDFData/0140AD/ad-22-88.pdf, (Erişim tarihi: 20.07.2025).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Interpretation in Western Classical Music, Music Education
Journal Section Research Articles
Authors

Arman Artaç 0000-0002-6115-8114

Ayşe Özlem Akdeniz 0000-0003-2383-7121

Early Pub Date August 23, 2025
Publication Date
Submission Date July 8, 2025
Acceptance Date August 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Artaç, A., & Akdeniz, A. Ö. (2025). PİYANO VE KEMANIN EĞİTİM SÜRECİ VE KARİYER OLANAKLARI AÇISINDAN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Yegah Müzikoloji Dergisi, 8(3), 1558-1595. https://doi.org/10.51576/ymd.1737370