Objective: This study was carried out to determine the relationship between critical thinking dispositions and clinical decision making skills in nursing students.
Method: The study, which used cross-sectional, descriptive and correlational research design, was conducted between May and June 2019. Data were obtained from 411 nursing students. The data were collected using the Personal Information Form consisting of socio-demographic data, the Critical Thinking Dispositions Scale (CTDS), and the Clinical Decision-Making Scale in Nursing (CDMSN).
Results: The mean CTDS score was 76.66± 15.31, and the total mean score for CDMSN was 102.20±16.92. It was determined that there was a positive and statistically significant relationship between CTDS and CDMSN’s total and sub-dimension scores.
Conclusion: As a result of the study, it was determined that the critical thinking disposition of the students was low and their clinical decision-making skills were moderate. In addition, there is a positive correlation between CTDS and CDMSN total and sub-dimension scores. It is recommended to make plans to develop students' critical thinking and clinical decision-making skills.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme eğilimleri ile klinik karar verme becerileri
arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Kesitsel, tanımlayıcı ve korelasyonel araştırma tasarımı kullanılan araştırma Mayıs-Haziran 2019
arasında yapıldı. Veriler 411 hemşirelik öğrencisinden elde edilmiştir. Veriler, sosyo-demografik verilerden
oluşan Kişisel Bilgi Formu, Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği, Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği
kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği puan ortalaması 76,66±15,31 ve Hemşirelikte Klinik Karar
Verme Ölçeği toplam puan ortalaması 102,20±16,92 olarak belirlenmiştir. Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği
ve Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği toplam ve alt boyut puanları arasında pozitif ve istatistiksel olarak
anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin eleştirel düşünme eğiliminin düşük ve klinik karar verme becerisinin
orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ile Hemşirelikte Klinik
Karar Verme Ölçeği toplam ve alt boyut puanları arasında pozitif bir ilişki vardır. Öğrencilerin eleştirel
düşünme ve klinik karar verme becerilerini geliştirmeye yönelik planlamaların yapılması önerilmektedir.
Anahtar kelimeler: Eleştirel düşünme, Hemşirelikte klinik karar verme, Öğrenci
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 2 |