Aim: Medical errors occupy an important place in the healthcare system due to the negativities they cause. Medical errors cause prolonged hospital stay, increased, healthcare expenses increase, and decreased trust in the healthcare system and care, thus resulting in decreased morale and motivation in healthcare professionals. Therefore, this descriptive study was conducted to identify nurses' attitudes towards medical errors.
Method: While the population included all the nurses (n=800) rendering service at a university hospital between May and August 2018, the sample included 232 nurses who were voluntary to participate in the study. Data were collected through an “Information Form” and the “Medical Errors Attitude Scale” and analysed in the computer environment via the NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007 (Kaysville, Utah, USA) software through descriptive statistical methods as well as Student t Test, One-way Anova Test, and Bonferroni test.
Findings: The nurses had a mean age of 31.54±5.69 (min-max: 21-50) years, and most of the participants were female, were married and had a bachelor's degree. Their MEAS total mean score was 3.80±0.33. Their mean scores were 2.68±0.77 in the subscale of perception of medical errors, 3.97±0.50 in the subscale of approach to medical errors, and 3.95±0.45 in the subscale of causes of medical errors. Statistically significant differences were determined between the scale total and subscale mean scores in terms of age, gender, marital status, educational background, clinic they worked, tenure, and status of receiving training on medical errors.
Conclusion: Consequently, it can be recommended to regard attitudes towards medical errors in improving the culture towards medical errors and organise relative training programmes for nurses
Nursing patient safety nursing responsibilities medical error attitude
Amaç: Tıbbi hatalar neden oldukları olumsuzluklar sebebiyle sağlık sisteminin içerisinde önemli yer tutmaktadır. Meydana gelen tıbbi hatalar sonucunda hastanede kalış süresi uzamakta, sağlık harcamaları artmakta, sağlık sistemi ve bakıma olan güven azalmakta dolayısıyla sağlık çalışanlarının moral ve motivasyonu da azalmaktadır. Bu nedenle bu araştırma, hemşirelerin tıbbi hatalara yönelik tutumlarını belirlemek amacı ile tanımlayıcı türde planlanmıştır.
Metod: Araştırma evrenini, İstanbul’da bir üniversite hastanesinde Mayıs-Ağustos 2018 tarihleri arasında çalışan tüm hemşireler (800), örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 232 hemşire oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Bilgi Formu’’ ve “Tıbbi Hata Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizi bilgisayar ortamında Number Cruncher Statistical System 2007 (Kaysville, Utah, USA) programı ile tanımlayıcı istatistiksel metotların yanı sıra Student t Test, Oneway Anova Test ve Bonferroni testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Hemşirelerin yaş ortalaması 31,54±5,69 (min-mak: 21-50) yıl, çoğunun kadın, evli ve lisans mezunu olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin Tıbbi Hatalarda Tutum Ölçeği toplam puan ortalamaları 3,80±0,33, tıbbi hata algısı alt boyut puan ortalamaları 2,68±0,77, tıbbi hataya yaklaşım puan ortalamaları 3,97±0,50, tıbbi hata nedenleri puan ortalamaları 3,95±0,45 olarak tespit edilmiştir. Yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, çalışılan klinik, çalışma süresi ve tıbbi hatalara yönelik eğitim alma durumuna göre ölçek toplam ve alt boyut puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Sonuç olarak, tıbbi hatalara yönelik kültürün geliştirilmesinde tıbbi hatalara yönelik tutumun önemsenmesi ve bu konuda hemşirelere yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi önerilebilir.
Hemşirelik hasta güvenliği hemşirelik sorumlulukları tıbbi hata tutum
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 2 |