Research Article
BibTex RIS Cite

Tribal Marketing: A Pilot Study on a Brand

Year 2024, , 58 - 114, 26.08.2024
https://doi.org/10.51947/yonbil.1505077

Abstract

This study delves into the theoretical underpinnings and practical applications of tribal marketing strategies. Tribal marketing departs from traditional market segmentation approaches by conceptualizing consumers as groups united by shared interests and values, aiming to cultivate strong and enduring relationships within these communities. The research comprehensively explores the historical evolution of marketing, its fundamental principles, modern marketing strategies, and postmodern marketing approaches. Employing face-to-face interviews with 21 female participants residing in Istanbul, the study finds that participants with diverse demographic profiles exhibit similar responses. The findings reveal the effectiveness of tribal marketing strategies in fostering brand loyalty and customer engagement, and identify key characteristics of brand tribes. These insights offer valuable guidance to businesses seeking innovative approaches to marketing strategy development and brand management. Furthermore, the study employs both qualitative and quantitative research methodologies to conduct in-depth analyses of tribal marketing's efficacy and areas of application. This thesis contributes significantly to the body of knowledge on tribal marketing and empowers businesses to utilize this strategy more effectively.

References

  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2011). Pazarlamaya giriş. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2012). Modern pazarlama (5. baskı). Sakarya: Değişim Yayınları.
  • Babacan, M., & Onat, F. (2002). Postmodern pazarlama perspektifi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 11-19.
  • Bartels, R. (1976). The history of marketing thought (2nd ed.). Columbus, OH: Publishing Horizons.
  • Batı, U. (2018). Marka yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bauman, Z. (2015). Akışkan modern dünyada kültür. İstanbul: Atıf Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. İstanbul: Heretik Yayınları.
  • Bennet, A. R. (1997). The five Vs-a buyer’s perspective of the marketing mix. Marketing Intelligence and Planning, 15(3), 151-155.
  • Berkdemir, Ö. G. (2009). Postmodern pazarlama sürecinin işleyişi ve sistemin yapılandırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Tekirdağ.
  • Bozkurt, İ. (2005). İletişim odaklı pazarlama. İstanbul: Media Cat Yayınları.
  • Cemalcılar, İ. (1998). Pazarlama kavramlar-kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Colleman, D. (2022). Marka deneyimi yaratmak. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Çolakoğlu, C. (2003). İşletmelerde yönetim kavramı. Tekadres. http://www.tekadres.com
  • Divanoğlu, S. (2018). Pazarlamada yeni bir yaklaşım: Kabile (topluluk) pazarlaması. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 21(40).
  • Doyle, C. (2011). A dictionary of marketing. Oxford University Press.
  • Elden, M. (2015). Reklam ve reklamcılık (3. baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Eroğlu, H. A. (2002). İşletmelerde dağıtım kanalının seçimini etkileyen faktörler ve endüstri işletmelerinde bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fırat, A. F., & Venkatesh, A. (1995). Liberatory postmodernism and the reenchantment of consumption. Journal of Consumer Research, 22(3), 239-267.
  • Fisk, P. (2008). Müşteri dehası (A. Özer, Çev.). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Goulding, C. (2000). The commodification of the past, postmodern pastiche, and the search for authentic experiences at contemporary heritage attractions. European Journal of Marketing, 34(7), 838.
  • Goulding, C., Shankar, A., & Canniford, R. (2013). Learning to be tribal: Facilitating the formation of consumer tribes. European Journal of Marketing, 47(5), 813-832.
  • Güreş, N. (2000). Banka hizmetlerinde ilişki pazarlaması (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hansen, U., & Thurau, T. H. (2000). Relationship marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention. Berlin: Springer-Verlag.
  • Harvey, D. (1999). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • İker, G. (2012). Türkiye’de termal turizme yönelik hizmet veren konaklama işletmelerinde pazarlama karması elemanları: Örnek bir alan araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. İslamoğlu, H. (2008). Pazarlama yönetimi (4. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayıncılık. İslamoğlu, H. (2022). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Jean-François, L. (2003). Post modern durum.
  • Kotler, P. (2022). 10 ölümcül pazarlama günahı. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kozinets, R. V. (1999). E-tribalized marketing? The strategic implications of virtual communities of consumption. European Management Journal, 17(3), 252-64.
  • Levinson, J. C. (1984). Guerrilla marketing - Secrets for making big profits from your small business. New York: Houghton Muffin Company.
  • Mason, R. (1995). Interpersonel effects on consumer demand in economic theory and marketing thought 1890-1950. Journal of Economic Issues, 29(3).
  • Mitchell, C., & Imrie, B. C. (2011). Consumer tribes: Membership, consumption and building loyalty. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 39-56.
  • Mucuk, İ. (2010). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nakata, C. C. (2003). Culture theory in international marketing: An ontological and epistemological examination. In S. C. Jain (Ed.), Handbook of research in international marketing (pp. 209-227). Edward Elgar Publications.
  • Odabaşı, Y. (2004). Satışta ve pazarlamada müşteri ilişkileri yönetimi (4. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2012). Post modern pazarlama. İstanbul: MediaCat.
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi turizminde yerli ziyaretçilerin yöresel yiyeceklere yönelik unutulmaz deneyimlerinin davranışsal niyetleri üzerine etkisi: Seferihisar örneği (Basılmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Özbölük, T. (2015). Postmodernizm bağlamında kabilenin yeniden keşfi: Postmodern tüketici kabileleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergi, 1304-2823.
  • Özturan, M., & Roney, S. A. (2004). Internet use among travel agencies in Turkey: Exploratory study. Tourism Management, 25, 259-266.
  • Papatya, N., & Özdemir, Ş. (2012). Hazcı tüketim davranışları ve televizyon programlarını izleme eğilimleri arasındaki ilişki: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 161-183.
  • Sarı Gerşil, G. (2004). Küreselleşme ve çokuluslu işletmelerin çalışma ilişkilerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1).
  • Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (1995). The evolution of relationship marketing. International Business Review, 4(4).
  • Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative marketing strategies. Journal of Marketing, 21(1), 5.
  • Tafesse, W. (2016). Conceptualization of brand experience in an event marketing context. Journal of Promotion Management, 22(1), 34-48.
  • Türkyılmaz, C. A., Kocamaz, I., & Uslu, A. (2016). Materialism and brand resonance as drivers of online compulsive buying behavior. International Journal Of Social Science, 43(2), 91-107.
  • Yalçın, F. A., & Sezer, İ. F. (1995). Pazarlama bilgileri (1st ed.). Bilim Teknik Yayınevi.
  • Yükselen, C. (2006). Pazarlama ilkeler yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık. Zorlu, A. (2006). Modern tüketim tarihinden tüketim araştırmalarına tüketim sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınlar

Kabile Pazarlaması: Bir Marka Üzerine Pilot Araştırma

Year 2024, , 58 - 114, 26.08.2024
https://doi.org/10.51947/yonbil.1505077

Abstract

Bu çalışma, kabile pazarlaması stratejisinin teorik temellerini ve uygulamalarını incelemektedir. Kabile pazarlaması, tüketicileri klasik pazar segmentasyonu dışında tutarak benzer ilgi alanlarına ve değerlere sahip gruplar olarak ele alarak, bu gruplar içinde güçlü ve kalıcı ilişkiler kurmayı hedefleyen bir stratejidir. Bu araştırma, pazarlamanın tarihsel gelişimi, temel prensipleri ve modern pazarlama stratejileri ile birlikte post-modern pazarlama stratejilerini de kapsamlı bir şekilde ele almıştır. İstanbul'da yaşayan 21 kadın katılımcı ile yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada, farklı demografik özelliklere sahip katılımcıların benzer yanıtlar verdikleri gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda, kabile pazarlaması stratejilerinin marka sadakati ve müşteri bağlılığını artırmada etkili olduğu görülmüş ve marka kabileleri belirlenmiştir. Tezin bulguları, pazarlama stratejilerinin geliştirilmesinde ve marka yönetiminde yenilikçi yaklaşımlar benimsemek isteyen işletmeler için değerli bilgiler sunmaktadır. Ayrıca, hem nitel hem de nicel araştırma yöntemleri kullanılarak kabile pazarlamasının etkinliği ve uygulama alanları üzerine derinlemesine analizler yapılmıştır. Bu tez, kabile pazarlaması konusundaki bilgi birikimine önemli katkılar sağlamakta ve işletmelerin bu stratejiyi daha etkin bir şekilde kullanmalarına yardımcı olmaktadır.

References

  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2011). Pazarlamaya giriş. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2012). Modern pazarlama (5. baskı). Sakarya: Değişim Yayınları.
  • Babacan, M., & Onat, F. (2002). Postmodern pazarlama perspektifi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 2(1), 11-19.
  • Bartels, R. (1976). The history of marketing thought (2nd ed.). Columbus, OH: Publishing Horizons.
  • Batı, U. (2018). Marka yönetimi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bauman, Z. (2015). Akışkan modern dünyada kültür. İstanbul: Atıf Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. İstanbul: Heretik Yayınları.
  • Bennet, A. R. (1997). The five Vs-a buyer’s perspective of the marketing mix. Marketing Intelligence and Planning, 15(3), 151-155.
  • Berkdemir, Ö. G. (2009). Postmodern pazarlama sürecinin işleyişi ve sistemin yapılandırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Namık Kemal Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Tekirdağ.
  • Bozkurt, İ. (2005). İletişim odaklı pazarlama. İstanbul: Media Cat Yayınları.
  • Cemalcılar, İ. (1998). Pazarlama kavramlar-kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Colleman, D. (2022). Marka deneyimi yaratmak. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Çolakoğlu, C. (2003). İşletmelerde yönetim kavramı. Tekadres. http://www.tekadres.com
  • Divanoğlu, S. (2018). Pazarlamada yeni bir yaklaşım: Kabile (topluluk) pazarlaması. Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, 21(40).
  • Doyle, C. (2011). A dictionary of marketing. Oxford University Press.
  • Elden, M. (2015). Reklam ve reklamcılık (3. baskı). İstanbul: Say Yayınları.
  • Eroğlu, H. A. (2002). İşletmelerde dağıtım kanalının seçimini etkileyen faktörler ve endüstri işletmelerinde bir uygulama (Yayımlanmamış doktora tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Fırat, A. F., & Venkatesh, A. (1995). Liberatory postmodernism and the reenchantment of consumption. Journal of Consumer Research, 22(3), 239-267.
  • Fisk, P. (2008). Müşteri dehası (A. Özer, Çev.). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Goulding, C. (2000). The commodification of the past, postmodern pastiche, and the search for authentic experiences at contemporary heritage attractions. European Journal of Marketing, 34(7), 838.
  • Goulding, C., Shankar, A., & Canniford, R. (2013). Learning to be tribal: Facilitating the formation of consumer tribes. European Journal of Marketing, 47(5), 813-832.
  • Güreş, N. (2000). Banka hizmetlerinde ilişki pazarlaması (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hansen, U., & Thurau, T. H. (2000). Relationship marketing: Gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention. Berlin: Springer-Verlag.
  • Harvey, D. (1999). Postmodernliğin durumu (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • İker, G. (2012). Türkiye’de termal turizme yönelik hizmet veren konaklama işletmelerinde pazarlama karması elemanları: Örnek bir alan araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. İslamoğlu, H. (2008). Pazarlama yönetimi (4. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayıncılık. İslamoğlu, H. (2022). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım. Jean-François, L. (2003). Post modern durum.
  • Kotler, P. (2022). 10 ölümcül pazarlama günahı. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Kozinets, R. V. (1999). E-tribalized marketing? The strategic implications of virtual communities of consumption. European Management Journal, 17(3), 252-64.
  • Levinson, J. C. (1984). Guerrilla marketing - Secrets for making big profits from your small business. New York: Houghton Muffin Company.
  • Mason, R. (1995). Interpersonel effects on consumer demand in economic theory and marketing thought 1890-1950. Journal of Economic Issues, 29(3).
  • Mitchell, C., & Imrie, B. C. (2011). Consumer tribes: Membership, consumption and building loyalty. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 39-56.
  • Mucuk, İ. (2010). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nakata, C. C. (2003). Culture theory in international marketing: An ontological and epistemological examination. In S. C. Jain (Ed.), Handbook of research in international marketing (pp. 209-227). Edward Elgar Publications.
  • Odabaşı, Y. (2004). Satışta ve pazarlamada müşteri ilişkileri yönetimi (4. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Y. (2012). Post modern pazarlama. İstanbul: MediaCat.
  • Ölmez, Z. D. (2017). Gastronomi turizminde yerli ziyaretçilerin yöresel yiyeceklere yönelik unutulmaz deneyimlerinin davranışsal niyetleri üzerine etkisi: Seferihisar örneği (Basılmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Özbölük, T. (2015). Postmodernizm bağlamında kabilenin yeniden keşfi: Postmodern tüketici kabileleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergi, 1304-2823.
  • Özturan, M., & Roney, S. A. (2004). Internet use among travel agencies in Turkey: Exploratory study. Tourism Management, 25, 259-266.
  • Papatya, N., & Özdemir, Ş. (2012). Hazcı tüketim davranışları ve televizyon programlarını izleme eğilimleri arasındaki ilişki: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(3-4), 161-183.
  • Sarı Gerşil, G. (2004). Küreselleşme ve çokuluslu işletmelerin çalışma ilişkilerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1).
  • Sheth, J. N., & Parvatiyar, A. (1995). The evolution of relationship marketing. International Business Review, 4(4).
  • Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation as alternative marketing strategies. Journal of Marketing, 21(1), 5.
  • Tafesse, W. (2016). Conceptualization of brand experience in an event marketing context. Journal of Promotion Management, 22(1), 34-48.
  • Türkyılmaz, C. A., Kocamaz, I., & Uslu, A. (2016). Materialism and brand resonance as drivers of online compulsive buying behavior. International Journal Of Social Science, 43(2), 91-107.
  • Yalçın, F. A., & Sezer, İ. F. (1995). Pazarlama bilgileri (1st ed.). Bilim Teknik Yayınevi.
  • Yükselen, C. (2006). Pazarlama ilkeler yönetim. Ankara: Detay Yayıncılık. Zorlu, A. (2006). Modern tüketim tarihinden tüketim araştırmalarına tüketim sosyolojisi. Ankara: Glocal Yayınlar
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Relations
Journal Section Articles
Authors

Betül Acar 0009-0006-8513-2580

Publication Date August 26, 2024
Submission Date June 25, 2024
Acceptance Date June 26, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Acar, B. (2024). Kabile Pazarlaması: Bir Marka Üzerine Pilot Araştırma. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(16), 58-114. https://doi.org/10.51947/yonbil.1505077
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.