After 1980’s the governance
concept used intensively has become one of the most popular concepts of social
sciences. It has also been the subject of many studies in public administration
especially with the report prepared by the World Bank for developing countries because
of increase of the use and awareness. The concept of governance, governance definition, types, development,
principles, theoretical and philosophical basis are the main framework of this
study. In this study, we are researching the relationship between governance and education,
health, economy and personal freedom. In this context, with data
obtained from international index, the relationship between education, health, economy,
personal freedom scores of countries and its governance scores were tested. As a result of the study, the relation between governance and education
are absent, health, economy and personal freedom have been identified a
positive relation with the governance.
1980’li yıllardan sonra yoğun bir şekilde
kullanılan yönetişim kavramı, sosyal bilimlerin en gözde kavramlarından biri
haline gelmiştir. Özellikle Dünya Bankası’nın gelişmekte olan ülkeler için
hazırladığı raporlarla birlikte kullanımı ve bilinirliği artan yönetişim kamu
yönetiminde de pek çok çalışmaya konu olmuştur. Yönetişim kavramı, yönetişimin
tanımı, çeşitleri, gelişimi, ilkeleri, teorik ve düşünsel temelleri bu
çalışmaların ana çerçevesini oluşturmuştur. Bu çalışmada alanda daha önce yapılmayan
bir analiz ortaya koyularak eğitim, sağlık, ekonomi ve bireysel özgürlüklerin
yönetişime bir etkisinin olup olmadığı araştırılmaktadır. Bu çerçevede
uluslararası indekslerden elde edilen nicel veriler ile ülkelerin eğitim,
sağlık, ekonomi ve bireysel özgürlük skorları ile yönetişim skorları arasındaki
ilişki test edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda yönetişim kalitesini
artırmanın ve yönetişim anlayışını hâkim kılmanın yolunun; ülkelerin sağlık,
ekonomi ve özellikle bireysel özgürlük seviyelerini artırmaktan geçtiği
sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |