Liberal commercial applications that spread all over
the world lead to increase in international commercial activities and also cause
changes in production and consumption patterns. Differences among countries’
development levels do not make much difference in countries’ overall economic
purposes. While developed countries try to grow-up more, developing countries
are willing to grow-up and develop at the same time. Achievement of this common
goal depends on countries’ ability to increase their economic competitiveness. To improve the
competitiveness of an economy in both domestic and foreign markets, no matter
what their development levels are, is closely related with finding new markets
and minimizing the costs. Electronic marketplaces applications, which is accepted
as one of the modern marketing techniques has played an important role on firms
and countries in achieving these two positive externalities.
This study issues that electronic marketplaces which
bring together buyer and seller that do not know or be aware of in chance to
each other. In this context, business to business electronic marketplaces were
committed in the name of foreign trade achievement and reliability criteria.
Therefore, while alibabagroup.co which has the most number of participants in
the world electronic marketplace application is being evaluated, there is also
a brief assessment about some of prominent B2B electronic marketplaces in
Turkey and the world.
Foreign Trade Competitiveness Electronic Marketplaces Business to Business Electronic Marketplaces
Tüm
dünyada yaygınlaşan liberal ticari uygulamalar ülkeler arasında ticari
faaliyetlerin artmasına, ayrıca üretim ve tüketim kalıplarının değişmesine
sebep olmaktadır. Ülkelerin gelişmişlik düzeylerinin farklı olması ise genel
ekonomik amaçlar üzerinde çok fazla farklılık yaratmamaktadır. Gelişmiş ülkeler
daha çok büyümek isterken, gelişmekte olan ülkeler hem büyümek hem de kalkınmak
arzusundadır. Bu ortak amaca ulaşabilmek ise büyük ölçüde ekonomilerin rekabet
güçlerini artırabilmelerine bağlıdır. Gelişmişlik düzeyleri fark etmeksizin,
bir ekonominin gerek iç gerekse dış pazarlarda rekabet gücünü artırabilmesi,
maliyetlerini en düşük seviyeye çekebilmesi ve yeni pazarlar bulabilmesi ile
yakından ilişkilidir. Modern pazarlama tekniklerinden birisi olarak kabul
edilen elektronik pazaryeri uygulamaları firma ve ülkelerin bu iki pozitif
dışsallığı elde edebilmesinde önemli bir rol üstlenmektedir.
Bu
çalışmanın konusunu; birbirinden ya daha önce hiç haberi olmayan, ya da
tesadüfi olarak haberdar olmuş alıcı ve satıcıları merkezi bir sanal ortamda
buluşturan elektronik pazaryerleri oluşturmaktadır. Bu bağlamda işletmeden
işletmeye (business to busines-B2B) elektronik pazaryerlerinin dış ticaret
açısından başarı ve güvenilirlik kriterleri incelenmektedir. Ayrıca dünyanın en
fazla katılımcısına sahip alibabagroup.com isimli elektronik pazaryeri
uygulaması ayrıntılı olarak değerlendirilirken, Türkiye ve dünyada öne çıkan
bazı B2B elektronik pazaryerleri hakkında da kısa bir değerlendirme
yapılmaktadır.
Dış Ticaret Rekabet Gücü Elektronik Pazaryerleri İşletmeden İşletmeye Elektronik Pazaryerleri
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 23 Issue: 3 |