This study aims to determine the demographics, travel
motivations, general satisfaction levels and future behavioral intentions of
the tourists walking The Lycian Way. The data collected in the scope of the
study were obtained from the tourists who walked in The Lycian Way in the
March-April 2014 period by using the convenience sampling method with the
questionnaires. The questionnaires were designed to determine the travel
motivations, satisfaction levels and demographic characteristics of the
tourists in three parts each of which containing expressions to define the
abovementioned properties. At the end of the field study, 407 valid questionnaires
were attained. As a result of the correlation and regression analyses;
performed to test the hypothesis, it has been determined that the travel
motivations of the tourists walking in The Lycian Way could be examined under
the titles such as socializing and self-realization, traveling independently,
knowing the world, searching for experience and quietness. It has also been
determined that socializing and self-realization motivation affects the general
satisfaction level positively. It has been observed that the general
satisfaction level has a negative effect on the intention of revisiting the
same place and on the intention of recommending it to other people.
Bu çalışma ile Likya Yolu’nu yürüyen turistlerin
demografik özellikleri, seyahat motivasyonları, genel
memnuniyet düzeyleri ve geleceğe yönelik davranışsal niyetlerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında veriler, kolayda örneklemi yöntemi tercih edilerek
Mart-Nisan 2014 döneminde Likya Yolu’nu yürüyen turistlerden anket formu
aracılığıyla toplanmıştır. Söz konusu anket formu turistlerin seyahat
motivasyonlarını, memnuniyet düzeylerini ve demografik özelliklerini
belirlemeye yönelik ifadelerin yer aldığı üç bölüm olarak tasarlanmıştır. Alan
araştırması sonunda 407 geçerli ankete ulaşılmıştır. Hipotezleri test etmek
için yapılan korelasyon ve regresyon analizleri sonucunda; Likya Yolu’nu yürüyen turistlerin
seyahat motivasyonlarının sosyalleşme ve kendini gerçekleştirme, bağımsız
seyahat etme, dünyayı tanıma, deneyim arayışı ve sakinlik arayışı olarak
incelenebileceği tespit edilmiştir. Ayrıca sosyalleşme ve kendini
gerçekleştirme motivasyonunun turistlerin genel memnuniyet düzeyini pozitif
olarak etkilediği; genel memnuniyet düzeyinin ise turistlerin tekrar ziyaret
etme ve tavsiye etme niyeti üzerinde negatif bir etkiye sahip olduğu
belirlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 23 Issue: 3 |