Through new
communication technologies, human life has been observed numerous and more
different ways than ever before. This surveillance is undoubtedly carried out
in new media and in social networks which the most important media of the new
media. From this point, this study aims to determine both how much the Turkish
people share their knowledge in the new media and whether Turkish people are
aware that they are being monitored through the new media. A field study was
conducted to obtain data and one of the quantitative research methods, the
survey technique was used. Nearly 35 million Facebook users aged 15 and over
living in Turkey constitute the universe of the research. 5000 Facebook users
aged 15 and over living in Turkey represent the sample of research. According
to the findings of the study, the level of sharing the information of the
participants in Facebook is high. Furthermore, the level of awareness of
participants being watched by commercial companies and public institutions through
Facebook is low. The surveillance awareness of participants were also analyzed
on the basis of gender, age, education, place of residence, working status and
region groups, and significant differences were found.
Key Words: New Media, Surveillance, Digitalization, Facebook
JEL Classification: Y90, Z00, Z13
Yeni
iletişim teknolojileri ile birlikte insan hayatı bugüne dek hiç olmadığı kadar
çok ve yine hiç olmadığı kadar farklı şekillerde gözetlenmektedir. Bu gözetimin
kuşkusuz en fazla yapıldığı mecra ise yeni medya ve yeni medyanın en önemli
ortamı olan sosyal paylaşım ağlarıdır. Bu noktadan hareketle yapılan çalışmada,
Türkiye’de yaşayan insanların yeni medyada bilgilerini ne oranda
paylaştıklarını ve yeni medya aracılığıyla gözetlendiklerin farkında olup
olmadıklarını tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada verileri elde etmek için
bir saha araştırması yapılmış ve araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
biri olan anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye’de
yaşayan 15 yaş ve üzerindeki yaklaşık 35 milyon Facebook kullanıcısı
oluşturmaktadır. Örneklemi ise, Türkiye’de yaşayan, 15 yaş ve üzerindeki 5000
Facebook kullanıcısı temsil etmektedir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre,
katılımcıların Facebook’ta bilgilerini paylaşma düzeyleri yüksek olmaktadır.
Bunun yanında katılımcıların Facebook aracılığıyla ticari şirketler ve kamu
kurumları tarafından gözetlendiklerinin farkında olma düzeyleri ise düşük olmaktadır.
Çalışmada ayrıca katılımcıların gözetim farkındalıkları, cinsiyet, yaş, eğitim,
yaşanılan yer, çalışma durumu ve bölge grupları temelinde incelenmiş ve anlamlı
farklılıklara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yeni Medya, Gözetim, Dijitalleşme, Facebook
JEL Sınıflandırması: Y90, Z00, Z13
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 26 Issue: 2 |