Research Article
BibTex RIS Cite

Criminal Sanctions in the Field of Health: Review on Board of Advertisement Decisions

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 46, 02.06.2020

Abstract

Social media is one of the important communication tools of today with its rapidly increasing number of users. Social media is also frequently used in advertising, with its many features such as being easily accessible, fast and interactive. Social media applications, which allow advertisers to target and measure, cause situations that sometimes create violations with open content and sometimes hidden content. Advertising activities in the field of health, one of the most fundamental rights of people, it is prohibited by the relevant legal regulations in Turkey. Advertising in the field of health for many different reasons are prohibited, especially for the protection of people and public health, the prevention of unfair competition, and the confidentiality of personal data. The aim of the study; as a result of the complaints received to the Board of Advertisement of the Ministry of Trade, to examine the "health" content violations and sanction decisions in the Press Bulletins. Board of Advertisement; in the last six months, 139 advertisements were reviewed in the field of "health" and it was decided to stop 123 ads and to stop 16 ads together with administrative fines. In this context, in the last six months of 2019, 93% of the content subject to the complaint was published on the internet. As a result of the study, it has been determined that the internet is the most common sharing area of content that violates the health field. .  The audit problem of the digital world has revealed results  in health area such as the confidentiality of personal data, the reliability of the source of information and data breach.

References

  • Avcı, K. (2018(. Hekimlerin sosyal medya kullanımı ve etik. Turkish Public Health, 16(1).
  • Berki, A. (2019). Dijital pazarlama uygulamalarının satış ve marka bilinirliğini arttırmaya yönelik etkisinin değerlendirilmesi. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (5), 136-170.
  • Chul Han, B. (2017). Şeffaflık toplumu. ( H. Barışcan, çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık
  • Çakır, M. (2013). Sosyal medya ve gösteri. A. Büyükaslan ve A. M. Kırık (Ed.). Sosyal medya araştırmaları içinde 1 (s. 11-67). Konya: Çizgi Kitabevi
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel Yayınları
  • Dijk, J. V. (2016) Ağ Toplumu. Kafka Yayınevi
  • Geray H. ve Aydoğan, A. (2009). Yeni iletişim teknolojileri ve etik. Erişim Tarihi: 26.01.2020. http:// ilefarsiv.com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/
  • Kavlan, Ö. (2016). Yeni medyada reklam ve etik sorunlar. Atatürk İletişim Dergisi. 71-89.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. Cilt 1, Sayı 1.
  • Kline, K. N. (2003). Popular media and health: images, effects, and institutions. In T. L. Thompson, A. M. Dorsey, K. I. Miller, & R. Parrott (Eds.), Handbook of health communication (p. 557–581). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (2009). Reklamcılık kavramlar, kararlar, kurumlar. 2. Baskı, İstanbul: İletişim
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç
  • Naidoo, J. Ve Wills, J. (2000). Health Promotion: foundations for practice. 2nd edition. New York
  • Scott, D.M (2010). The new rules of marketing and pr. New Jersey
  • Turan, M. (2019). Bilişim hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Reklam Kurulu, Erişim Tarihi: 20.01.2010, https://tuketici.gtb.gov.tr/reklam-kurulu/reklam-kurulu-uyeleri
  • Uluk, M. (2018). Hakikat sonrası çağda yeni medya & yalan haber. Ankara: Dorlion Yayınları
  • Varnalı, Kaan (2013). Dijital kabilelerin izinde sosyal medyada netnografik araştırmalar. İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Whiting, A., Williams, D. (2013) Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research: An International Journal 16.4: 362-369.

Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 35 - 46, 02.06.2020

Abstract

Hızla artan kullanıcı sayısı ile sosyal medya, günümüzün önemli iletişim araçlarından biridir. Kolay erişilebilirliği, hızı ve etkileşimli olma gibi pek çok özelliği ile sosyal medya, reklamcılık alanında da sıklıkla kullanılmaktadır. Reklam verenlerin hedefleme ve ölçümleme yapmasına imkan veren sosyal medya uygulamaları, kimi zaman açık, kimi zaman da gizli içerikler ile ihlal yaratacak durumlara neden olmaktadır. Bireylerin en temel haklarından biri olan sağlık alanında reklam faaliyetleri Türkiye’de ilgili yasal düzenlemeler ile yasaklanmıştır. Bireylerin ve kamu sağlığının korunması, haksız rekabetin engellenmesi, kişisel verilerin gizliliği başta olmak üzere çok sayıda farklı gerekçe ile sağlık alanında reklam yapılması yasaktır.

Çalışmanın amacı; Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu’na gelen şikayetler neticesinde Basın Bültenlerinde yer alan “sağlık” içerikli reklam ihlallerini ve yaptırım kararlarını incelemektir. Kurul; son altı ayda “sağlık” alanında 139 reklam içeriği incelemiş ve 123 reklama durdurma, 16 reklama da idari para cezası ile birlikte durdurma kararının uygulanmasına hükmetmiştir. Bu kapsamda 2019 yılının son altı ayında şikayete konu olan içeriklerin %93’ünün mecra olarak interneti kullandığı ilgili kararlarda yer almaktadır. Çalışma sonucunda bir iletişim ortamı olarak internetin sağlık alanında ihlal yaratan içeriklerin en sık paylaşım alanı olduğu tespit edilmiştir. Dijital dünyanın denetim sorunu, kişisel verilerin gizliliği, enformasyonun kaynağının güvenilirliği ve veri ihlali gibi sonuçlarla toplumların genelini ilgilendiren sağlık alanında da kendini göstermektedir.

References

  • Avcı, K. (2018(. Hekimlerin sosyal medya kullanımı ve etik. Turkish Public Health, 16(1).
  • Berki, A. (2019). Dijital pazarlama uygulamalarının satış ve marka bilinirliğini arttırmaya yönelik etkisinin değerlendirilmesi. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, (5), 136-170.
  • Chul Han, B. (2017). Şeffaflık toplumu. ( H. Barışcan, çev.). İstanbul: Metis Yayıncılık
  • Çakır, M. (2013). Sosyal medya ve gösteri. A. Büyükaslan ve A. M. Kırık (Ed.). Sosyal medya araştırmaları içinde 1 (s. 11-67). Konya: Çizgi Kitabevi
  • Çınarlı, İ. (2008). Sağlık iletişimi ve medya. Ankara: Nobel Yayınları
  • Dijk, J. V. (2016) Ağ Toplumu. Kafka Yayınevi
  • Geray H. ve Aydoğan, A. (2009). Yeni iletişim teknolojileri ve etik. Erişim Tarihi: 26.01.2020. http:// ilefarsiv.com/etik/yeni-iletisim-teknolojileri-ve-etik/
  • Kavlan, Ö. (2016). Yeni medyada reklam ve etik sorunlar. Atatürk İletişim Dergisi. 71-89.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. Cilt 1, Sayı 1.
  • Kline, K. N. (2003). Popular media and health: images, effects, and institutions. In T. L. Thompson, A. M. Dorsey, K. I. Miller, & R. Parrott (Eds.), Handbook of health communication (p. 557–581). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (2009). Reklamcılık kavramlar, kararlar, kurumlar. 2. Baskı, İstanbul: İletişim
  • Mutlu, E. (2008). İletişim sözlüğü. Ankara: Ayraç
  • Naidoo, J. Ve Wills, J. (2000). Health Promotion: foundations for practice. 2nd edition. New York
  • Scott, D.M (2010). The new rules of marketing and pr. New Jersey
  • Turan, M. (2019). Bilişim hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, Reklam Kurulu, Erişim Tarihi: 20.01.2010, https://tuketici.gtb.gov.tr/reklam-kurulu/reklam-kurulu-uyeleri
  • Uluk, M. (2018). Hakikat sonrası çağda yeni medya & yalan haber. Ankara: Dorlion Yayınları
  • Varnalı, Kaan (2013). Dijital kabilelerin izinde sosyal medyada netnografik araştırmalar. İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Whiting, A., Williams, D. (2013) Why people use social media: a uses and gratifications approach. Qualitative Market Research: An International Journal 16.4: 362-369.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Merve Gençyürek Erdoğan

Publication Date June 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Gençyürek Erdoğan, M. (2020). Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 35-46.
AMA Gençyürek Erdoğan M. Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. June 2020;4(1):35-46.
Chicago Gençyürek Erdoğan, Merve. “Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 1 (June 2020): 35-46.
EndNote Gençyürek Erdoğan M (June 1, 2020) Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 1 35–46.
IEEE M. Gençyürek Erdoğan, “Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme”, Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 1, pp. 35–46, 2020.
ISNAD Gençyürek Erdoğan, Merve. “Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/1 (June 2020), 35-46.
JAMA Gençyürek Erdoğan M. Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;4:35–46.
MLA Gençyürek Erdoğan, Merve. “Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 35-46.
Vancouver Gençyürek Erdoğan M. Sağlık Alanında Cezai Yaptırımlar: Reklam Kurulu Kararları Üzerine İnceleme. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;4(1):35-46.