This study seeks to identify the determinants of academic performance in mathematics, science, and reading among Turkish secondary school students. Using data from the OECD's PISA 2018 survey, which includes several student- and school-level variables as well as test scores, we employed a range of supervised machine learning methods specifically ensemble decision trees to assess their predictive performance. Our results indicate that the boosted regression tree (BRT) method outperforms other methods bagging and random forest regression trees. Notably, the BRT highlights the importance of general secondary education programs over vocational and technical (VAT) education in predicting academic achievement. Moreover, both characteristics specific to student and school environment are demonstrated to be significant predictors of academic performance in all subject areas. These findings contribute to the development of evidence-based educational policies in Turkey.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de orta okul öğrencilerinin matematik, fen bilimleri ve okuma alanlarındaki başarı performanslarının tahmin edilmesinde kullanılabilecek değişkenlerin belirlenmesidir. Bunun için, OECD’nin 2018’de düzenlemiş olduğu PISA çalışmasının öğrenci ve okul anketleriyle birlikte PISA test sonuçları ve gözetimli regresyon tabanlı makine öğrenmesi yöntemleri kullanılarak Türk orta okul öğrencilerinin akademik başarısını en iyi tahmin edebilecek model araştırılmıştır. Çoklu doğrusal regresyon, ridge regresyon, LASSO, elastic net regresyon, torbalama ve rassal orman yöntemleri arasından yükseltme karar ağacı (BRT) yöntemi en iyi tahmin performansına sahip olarak belirlenmiştir. Yükseltme karar ağacı (BRT) yönteminden elde edilen bulgulara göre Türk orta okul öğrencilerinin akademik başarısını tahmin etmede öne çıkan değişkenlerden en önemlisi öğrencinin kayıtlı olduğu okulun program tipidir (Mesleki ve Teknik Orta Öğretim yerine Genel Orta Öğretimdir). Ek olarak, Türk orta okul öğrencilerinin akademik başarısını tahmin etmede hem öğrenci düzeyinde hem de okul düzeyindeki değişkenler öne çıkmaktadır. Söz konusu bulgular her ders için geçerlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Econometrics (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | March 29, 2024 |
Acceptance Date | May 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |