“Kat Mülkiyeti Oluşumunda Motorlu Taşıt Edinimi Engellerine Dayalı Eleştiriler” başlıklı bu çalışmamızda, tüzel kişiliği bulunmayan kat mülkiyeti oluşumlarının Eşya Hukuku hükümleri çerçevesinde motorlu taşıt edinmeleri incelenecektir. Bu hukukî işlem, motorlu taşıtların kaydedildiği sicilde mülkiyet hanesine gerçek veya tüzel kişi bildirilmediği gerekçesiyle uygulamada reddedilmektedir. Oysa Medeni Kanunumuz ve Borçlar Kanunumuzun genel hükümleri, tüm özel hukuk ilişkilerine hâkim olup motorlu taşıtın bir taşınmaza bağlı olarak kazandırıcı işlemlerle edinilmesine cevaz vermektedir. Kat Mülkiyeti Kanunumuzun 9. maddesinin genel hükümlere yollama yapıyor olması savımızı güçlendirmektedir. Karşılaştığımız bu sorun, motorlu taşıtın eklenti olarak bir taşınmaza özgülenmesi ve taşınmazın kaderine bağlı kılınmasıyla çözüme kavuşturulacaktır. Motorlu taşıtların sicile işlenmesine dayalı istisnai özelliği nedeniyle kıyasen gerekçe oluşturacağımız hükümler, taşınmazlara yönelik eşyaya bağlı mülkiyet hükümleri olacaktır. Bu gerekçeyle, Araç Tescil ve Sicil Sisteminde motorlu taşıtın mülkiyet hanesine, tıpkı kat mülkiyetine konu ortak yer taşınmaz mülkiyetinde olduğu gibi kişi adı/unvanı ile gösterilmeksizin motorlu taşıtın bağlı olduğu taşınmaza ait bağımsız bölüm numaralarının yazılması yoluyla sicile işlenebileceği sonucuna varacağız. Çalışmamızın son bölümünde, taşınmaza bağlı motorlu taşıt edinimi işlemini gerçekleştirecek kişi veya kişilere değinilecektir.
In this study, we examined the acquisition of motor vehicles by condominium ownership formations that do not possess a legal entity within the framework of the provisions of Property Law. This legal transaction is being rejected in practice for the reason that no real person or legal entity is stated for the ownership slot in the registry of motor vehicles. However, the general provisions of our Civil Code as well as our Obligation Code govern all private legal relations and allow the acquisition of motor vehicles through an acquisitive transaction connected to an immovable property. The fact that Article 9 of the Condominium Ownership Code refers to general provisions strengthens our assertion. This problem we encounter will be solved by allocating the motor vehicle to an immovable property as an accessory and rendering it dependant on the fate of the immovable property. Due to the exceptional feature of motor vehicles regarding the registration, the provisions which we will utilize by analogy when establishing our legal grounds will be the provisions of ownership propter rem. For this reason we will come to the conclusion that the motor vehicle can be registered to the Vehicle Registration and Registry System by entering flat numbers of the immovable property to which the vehicle is connected in the ownership slot without showing the name/title of the person, similar to the ownership of mutual areas subject to condominium ownership. In the last section of our work, we addressed the person or persons who will realize the acquisition of the motor vehicle propter rem.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2021 |
Submission Date | February 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 2 |