In this study, a scale was developed in order to determine the levels of life skills supporting learning of university students. The study group consisted of 378 students from different faculties of Pamukkale and Muğla Sıtkı Koçman Universities. In the process of developing the scale, a literature review was conducted, a pool of items was constructed, expert opinions were sought, preliminary studies were carried out, first application, second application, validity and reliability analyses were carried out. As a result of the item analyses performed by using exploratory and confirmatory factor analyses, a total of 23 items remained in the scale. As a result of exploratory factor analysis, it was observed that the scale had one-dimensional structure related to life skills supporting learning. The scale items gathered under a single factor explained 43.94% of the total variance. As a result of the confirmatory factor analysis, item-factor loading values of the scale items were found to be ranging between .50 and .67. It was found that the differences between the means of the upper and lower 27% groups were significant. The Cronbach alpha internal consistency coefficient of the scale was found to be a=.94. It was concluded that these findings show that the scale is valid and reliable.
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin öğrenmelerini destekleyen yaşam beceri düzeylerini belirlemek amacıyla bir ölçek geliştirilmiştir. Çalışma grubunu, Pamukkale ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitelerinin farklı fakültelerinde öğrenim gören 378 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde, alanyazın tarama, madde havuzu oluşturma, uzman görüşleri alma, ön deneme çalışması yapma, birinci uygulama, ikinci uygulama, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapma işlemleri gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile madde analizleri sonucunda ölçekte 23 madde yer almıştır. Açımlayıcı faktör analizleri sonucunda ölçeğin, öğrenmeyi destekleyen yaşam becerilerine ilişkin tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Ölçek maddeleri, belirtilen tek faktöre ilişkin toplam varyansın %43.94’ünü açıklamaktadır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda ölçek maddelerinin madde-faktör yük değerlerinin .50 ile .67 arasında değiştiği belirlenmiştir. Ölçek maddelerinde %27’lik alt-üst grupların ortalamaları arasındaki farkların anlamlı olduğu bulunmuştur. Tüm ölçeğe ait Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı, a=.94’tür. Bu bulguların, ölçeğin geçerliği ve güvenirliği için tatmin edici kanıtlar olduğu ifade edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.