Changing economic, cultural, political, and social conditions worldwide have a big impact on higher education. Under the influence of changing conditions, the functional scope of higher education institutions has expanded and new functions have been added. In addition to these changes, the demand for higher education institutions is increasing day by day in terms of education, research, and service to society. The expanding functions of higher education and its deepening impact on society call for quality activities of higher education institutions. Therefore, institutional quality evaluation processes are carried out in higher education institutions. This study aims to analyze and compare institutional quality evaluation processes applied in Turkish, European, and American higher education systems. The findings obtained are important as they will contribute to the Higher Education Quality Council of Türkiye, quality commissions in higher education institutions, and other researchers who will conduct scientific studies on this subject. It is a descriptive and qualitative study whose sample consists of institutional quality evaluation agencies from Türkiye, England, Norway, Finland, and the United States of America. The data in the study were collected and analyzed by applying the document analysis method. The findings indicate that institutional external evaluation or audit models are used in Türkiye, England, Norway, and Finland while an institutional accreditation system is used in the USA. Although the quality evaluation processes applied are generally similar in terms of basic objectives, assessed dimensions, assessment approach, people involved in the implementation of the assessment, and assessment type, there are differences in aspects such as the management, coordination, and recognition practices of the countries’ higher education systems. Taking into account national circumstances, the institutional quality evaluation processes in the Turkish higher education system should be organized and implemented in a systematic way to ensure quality higher educational practice.
Dünyada değişen ekonomik, kültürel, politik ve toplumsal koşullar diğer alanları etkilediği gibi yükseköğretim alanını da etkilemektedir. Değişen koşulların etkisiyle yükseköğretim kurumlarının işlevlerinin kapsamı hem genişlemiş hem de bunlara yenileri eklenmiştir. Bu değişikliklerin yanı sıra yükseköğretim kurumlarına olan talep eğitim, araştırma ve topluma hizmet boyutlarında her geçen gün artmaktadır. Yükseköğretim alanında yaşanan büyüme ve yükseköğretim kurumlarının toplum üzerindeki etkisinin derinleşmesi, yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerinin niteliğine ilişkin sorgulamalar yapılmasına neden olmaktadır. Bu doğrultuda, yükseköğretim kurumlarında kurumsal kalite değerlendirme süreçleri yürütülmektedir. Araştırmanın amacı, Türk, Avrupa ve Amerika yükseköğretim sistemlerinde uygulanan kurumsal kalite değerlendirme süreçlerinin yapısal analizi ve karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın bulguları, ülkemizde Yükseköğretim Kalite Kuruluna, yükseköğretim kurumlarındaki kalite komisyonlarına ve benzer bir konuda bilimsel çalışma yapacak olan diğer araştırmacılara katkı sağlayacağından önemlidir. Araştırma betimsel modeldedir ve nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye, İngiltere, Norveç, Finlandiya ve Amerika Birleşik Devletleri’nin kurumsal kalite değerlendirme kuruluşları oluşturmaktadır. Veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmış ve doküman analiziyle çözümlenmiştir. Bulgulara göre Türkiye, İngiltere, Norveç, Finlandiya’da kurumsal dış değerlendirme ya da denetim modelleri kullanılırken, Amerika’da kurumsal akreditasyon sistemi kullanılmaktadır. Tüm ülkelerde uygulanan kalite değerlendirme süreçlerinin temel amaçlar, değerlendirilen boyutlar, değerlendirme yaklaşımı, değerlendirme sürecinde görev alan kişiler ve değerlendirme türü bakımından genel olarak benzerlik gösterdiği ancak, ülkelerin yükseköğretim sistemlerindeki yönetim, koordinasyon ve tanınma uygulamalarına göre farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Türk yükseköğretim sisteminde kurumsal kalite değerlendirme süreçlerinin nitelikli bir şekilde yürütülebilmesi için, ulusal koşullar göz önünde bulundurularak sistemli bir şekilde düzenlenmeli ve uygulanmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.