İnsanlar ve teknolojiler arasındaki etkileşim yıllardır devam etmektedir. ChatGPT gibi üretken yapay zeka araçları, son zamanlarda eğitim başta olmak üzere çeşitli alanlarda çeşitli amaçlarla kullanılmaktadır. Yapay zeka araçları, yükseköğretim kurumlarının misyon ve vizyonunda köklü değişikliklere sebep olma potansiyeline sahip olup, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarını da etkilemektedir. Araçlar, "kullanım şemalarının" oluşumu veya gelişimi yoluyla insan faaliyetlerini etkiler ve yönlendirirler. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının ChatGPT ile ders planları geliştirme süreçlerini, kullanım amaçları ve kullanım şemaları özelinde incelemektir. Araştırma, 2022-2023 akademik yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiş ve bir durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Katılımcılar Türkiye’de bir eğitim fakültesinin 2. sınıfında öğrenim gören on matematik öğretmen adayından oluşmuştur. Çalışma sekiz hafta sürmüştür. Çalışmada kullanılan veri toplama aracı olarak, katılımcıların yapay zeka ile etkileşime girdiklerinde haftada en az bir kez doldurdukları günlükler, katılımcıların ChatGPT ile yaptığı konuşmaların ekran görüntüleri ve katılımcıların hazırladıkları ders planları kullanılmıştır. Toplanan veriler, enstrümantal yaklaşım çerçevesinde içerik analizine uygun olarak çözümlenmiştir. Analiz sonuçları, ders planlama süreci boyunca matematik öğretmen adaylarının altı farklı kullanım amacı ile ilişkili altı kullanım türünde ChatGPT'yi kullandıklarını ortaya koymuştur.
ChatGPT Enstrümantal Yaklaşım Ders Planlama Öğretmen Eğitimi Kullanım Şemaları Üretken Yapay Zeka
The interaction between humans and technologies has a long historical lineage. Presently, generative artificial intelligence tools such as ChatGPT are being employed for various purposes, especially in education and across diverse domains. These artificial intelligence tools carry significant potential to induce profound transformations in the overarching mission and vision of higher education institutions, thereby exerting a considerable influence on higher education institutions dedicated to training teaching professionals. In fact, tools influence and guide human activities through the genesis or development of “utilization schemes”. This study aims to explore mathematics teacher candidates' instrumentation process of ChatGPT for developing lesson plans with particular attention to the utilization purposes and utilization schemes. The research was designed as a case study conducted during the spring semester of the 2022-2023 academic year. The participants included ten mathematics teacher candidates. The study lasted for eight weeks. The data collection tools used in the study included journals filled out by the participants at least once a week when they interacted with artificial intelligence, screenshots of the conversations between the participants and ChatGPT, and the lesson plans prepared by the participants. The collected data was analyzed within the framework of the instrumental approach. The content analysis results revealed that during the lesson planning process, teacher candidates used ChatGPT in six different utilization types associated with six distinct utilization purposes.
ChatGPT Generative AI Tools Instrumental Approach Lesson Planning Teacher Training Utilization Schemes
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 30, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.