Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretim Elemanlarının Kariyerde Durgunluk Kaynaklarına İlişkin Görüşleri

Year 2019, , 330 - 343, 01.12.2019
https://doi.org/10.2399/yod.19.002

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Akdeniz Üniversitesinde görev yapan öğretim elemanlarının kariyerlerinde yaşadıkları durgunluğa yönelik görüşlerini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda öğretim elemanlarının kariyerde durgunluğa maruz kalma nedenleri ile kariyerde yaşanan durgunluğa dair görüşlerinin cinsiyet, medeni durum, yaş, unvan, çalışılan örgütteki hizmet süresi, aynı unvandaki hizmet süresi değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma Akdeniz Üniversitesi merkez yerleşkede 17 farklı fakültede görev yapan 310 öğretim elemanı ile yapılmıştır. Araştırma nitel ve nicel tekniklerin kullanıldığı karma yöntem araştırma desenindedir. Araştırmaya katılan öğretim elemanlarına araştırmacılar tarafından geliştirilen ve sekiz alt boyuttan oluşan Kariyerde Durgunluk Kaynakları Ölçeği uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Windows v. 23.0) yazılımı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve çift yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Gruplar arasında anlamlı etkileşimlerin kaynağının saptanması için post-hoc yöntemlerinden Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırmada, öğretim elemanlarının %43.87'sinin kariyerinde durgunluk yaşadığı, durgunluğun ailesel sebeplerinde çocuğun önemli etken olduğu, durgunluğun örgütten kaynaklı sebeplerinde kadro probleminin en önemli etken olduğu ve durgunluk yaşayan bireylerin daha çok doktora sonrası bu sürece girdikleri bulgusuna ulaşılmıştır. Öğretim elemanlarının cinsiyet, medeni durum, yaş, unvan, çalışılan örgütteki hizmet süresi, aynı unvandaki hizmet süresi değişkenlerine göre kariyerde yaşanan durgunlukla ilgili görüşleri arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Abele, A. E., Volmer, J., & Spurk, D. (2011). Career stagnation: Underlying dilemmas and solutions in contemporary work environments. 5 Aralık 2018 tarihinde <file:///C:/Users/%C3%87i%C4%9Fdem%20APAYDIN/ Downloads/AbeleVolmerSpurkCareerStagnation2012.pdf> adresinden erişildi.
  • Almeida, D. M., & Kessler, R. C. (1998). Everyday stressors and gender differences in daily distress. Journal of Personality and Social Psychology, 75(3), 670–680.
  • Aydın, K. B. (2018). Bekâr popülasyonlar için önerilen yasal düzenlemeler. Ankara Barosu Dergisi, 2018(3), 253–286.
  • Bakioğlu, A., & Ülker, N. (2018). Career barriers faced by Turkish women academics: Support for what? Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 313–321.
  • Balcı, A. (2000). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Ankara: Tek Ağaç Yayınevi.
  • Baruch, Y., & Hall, D. T. (2004). The academic career: A model for future careers in other sectors? Journal of Vocational Behavior, 64(2), 241–262.
  • Berktemür, G. Demiray, D., & Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin kariyer planlaması: Bir eğitim ve araştırma hastanesi örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1), 7–13.
  • Bird, A. (1994). Careers as repositories of knowledge: A new perspective on boundaryless careers. Journal of Organizational Behaviour, 15(4), 325–344.
  • Burke, R. J., & Mikkelsen, A. (2006). Examining the career plateau among police officers. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 29(4), 691–703.
  • Choy, M. R., & Savery, L. K. (1998). Employee plateauing: Some workplace attitudes. Journal of Management Development, 17(6), 392–401.
  • Çalık, T., & Ereş, F. (2006). Kariyer yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Dede, Y., & Demir, S. B. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ewert, A., & Sibthorp, J. (2000). Multivariate analysis in experiential education: Exploring the possibilities. Journal of Experiential Education, 23(2), 108–117.
  • Ference, T. P., Stoner, J. A. F., & Warren, E. K. (1977). Managing the career plateau. Academy of Management Review, 2(4), 602–612.
  • Glenn, N. D. (1975). The contribution of marriage to the psychological well-being of males and females. Journal of Marriage and the Family, 37(3), 594–600.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Hallaçlı, B. (2018). Çalışan kadın personelin kariyer gelişimi: Eğitim sektöründe kıyaslamalı bir araştırma: Denizli örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • İnandı, Y., Tunç, B., & Uslu, F. (2013). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırması Dergisi, 3(1), 219–238.
  • Kaplan, D. (1995). Statistical power in statistical equation modeling. In H. R. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp. 100–117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MacVicar, A., Graham, M., Ogden S., & Scott, B. (2000). Women and flexibility in the Scottish leisure industry. International Journal of Contemporary Hopitality Management, 12(6), 380–384.
  • Mayasari, I. (2008). Managing career plateau professionally in organization setting. 5 Aralık 2018 tarihinde <https://pdfs.semanticscholar.org/ b2dc/315192d70246278151e458868aaeed22c481.pdf> adresinden erişildi.
  • Nachbagauer, A. G. M., & Riedl, G. (2002). Causes of concepts of career stagnations on performance, work satisfaction, and commitment. International Journal of Manpower, 23(8), 716–733.
  • Neo, R. A. (2002). Employee training & developmen (2nd ed.). Chicago, IL: R. R. Donnelley & Sons Company.
  • Ngondi, B. W. (2017). Effects of career stagnation on performance in public service: A case of Murang’ a county government. Unpublished masters thesis, Murang’a University of Technology, Kenya.
  • Özkanlı, Ö., & White, K. (2008). Leadership and strategic choices: Female professors in Australia and Turkey. Journal of Higher Education Policy and Management, 30(1), 53–63.
  • Savickas, M. L. (2008). David V. Tiedeman: Engineer of career construction. The Career Development Quarterly, 56(3), 217–224.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness of fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 52.
  • Strage, A., & Merdinger, J. (2015). Professional growth and renewal for mid-career faculty. The Journal of Faculty Development, 29(1), 41–50.
  • Şimşek, Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon (7. baskı). Konya: Günay Ofset.
  • Tharkude, D., & Bhave, S. (2015). Review of literature: A systematic study of individual and organizational level responsible factors for career stagnation. KHOJ: Journal of Indian Management Research and Practices, 2015(Suppl), 1–7.
  • Tremblay, M., Roger, A., & Toulouse, J. M. (1995). Career plateau and work attitudes. An empirical study of managers. Human Relations, 48(3), 221–236.
  • Tuzgöl Dost, M., & Cenkseven, F. (2007). Devlet ve vakıf üniversitesinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 203–218.
  • Ünal, B., & Gizir, S. (2014). Öğretim elemanlarının baskın kariyer çapalarının incelenmesi: Mersin Üniversitesi örneği. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5). 1743–1765.
  • Yegengil, E. (2018). Kadının kariyer yaşamında karşılaştığı engeller ve cam tavan. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Faculty Members' Opinions About the Sources of Career Stagnation

Year 2019, , 330 - 343, 01.12.2019
https://doi.org/10.2399/yod.19.002

Abstract

The objective of this research is to investigate the opinions of the faculty members working at Akdeniz University on stagnation in their careers. For this purpose, the views of the academic staff on the reasons of stagnation and whether their views on the stagnation differ according to the variables of gender, marital status, age, title, length of experience in the organization, and the length of service in the same position was investigated. This research was carried out with 310 scholars working at 17 different faculties on the main campus of Akdeniz University. It employed the mixed research method which uses both qualitative and quantitative techniques. Developed by researchers the "Resources of Stagnation in Career Scale" with eight sub-dimensions was administered to the faculty participating in this research. The data were analysed via the SPSS for Windows 23.0 programme. One-way analysis of variance (ANOVA) and two-way analysis of variance tests were used in the analysis of the data. Scheffe, a post-hoc analysis test, was used to determine the source of significant interactions among the groups. According to the findings, 43.87% of the faculty participating in the study had stagnation in their career. Having a child was an important factor in the family-related reasons of stagnation, while tenure issues (problems) was the most important factor originating from the organization. The results indicate that the participants who have suffered from stagnation mostly experience this problem at the post-doctorate level. It was found that the opinions of the academic staff about the stagnation varied significantly according to the variables of gender, marital status, age, title, length of experience in the current organization, and length of experience in the same position.

References

  • Abele, A. E., Volmer, J., & Spurk, D. (2011). Career stagnation: Underlying dilemmas and solutions in contemporary work environments. 5 Aralık 2018 tarihinde <file:///C:/Users/%C3%87i%C4%9Fdem%20APAYDIN/ Downloads/AbeleVolmerSpurkCareerStagnation2012.pdf> adresinden erişildi.
  • Almeida, D. M., & Kessler, R. C. (1998). Everyday stressors and gender differences in daily distress. Journal of Personality and Social Psychology, 75(3), 670–680.
  • Aydın, K. B. (2018). Bekâr popülasyonlar için önerilen yasal düzenlemeler. Ankara Barosu Dergisi, 2018(3), 253–286.
  • Bakioğlu, A., & Ülker, N. (2018). Career barriers faced by Turkish women academics: Support for what? Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 313–321.
  • Balcı, A. (2000). Sosyal bilimlerde araştırma. yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü. Ankara: Tek Ağaç Yayınevi.
  • Baruch, Y., & Hall, D. T. (2004). The academic career: A model for future careers in other sectors? Journal of Vocational Behavior, 64(2), 241–262.
  • Berktemür, G. Demiray, D., & Ürkmez, D. (2016). Hemşirelerin kariyer planlaması: Bir eğitim ve araştırma hastanesi örneği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 32(1), 7–13.
  • Bird, A. (1994). Careers as repositories of knowledge: A new perspective on boundaryless careers. Journal of Organizational Behaviour, 15(4), 325–344.
  • Burke, R. J., & Mikkelsen, A. (2006). Examining the career plateau among police officers. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 29(4), 691–703.
  • Choy, M. R., & Savery, L. K. (1998). Employee plateauing: Some workplace attitudes. Journal of Management Development, 17(6), 392–401.
  • Çalık, T., & Ereş, F. (2006). Kariyer yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Dede, Y., & Demir, S. B. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ewert, A., & Sibthorp, J. (2000). Multivariate analysis in experiential education: Exploring the possibilities. Journal of Experiential Education, 23(2), 108–117.
  • Ference, T. P., Stoner, J. A. F., & Warren, E. K. (1977). Managing the career plateau. Academy of Management Review, 2(4), 602–612.
  • Glenn, N. D. (1975). The contribution of marriage to the psychological well-being of males and females. Journal of Marriage and the Family, 37(3), 594–600.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Hallaçlı, B. (2018). Çalışan kadın personelin kariyer gelişimi: Eğitim sektöründe kıyaslamalı bir araştırma: Denizli örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • İnandı, Y., Tunç, B., & Uslu, F. (2013). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının kariyer engelleri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırması Dergisi, 3(1), 219–238.
  • Kaplan, D. (1995). Statistical power in statistical equation modeling. In H. R. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and applications (pp. 100–117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MacVicar, A., Graham, M., Ogden S., & Scott, B. (2000). Women and flexibility in the Scottish leisure industry. International Journal of Contemporary Hopitality Management, 12(6), 380–384.
  • Mayasari, I. (2008). Managing career plateau professionally in organization setting. 5 Aralık 2018 tarihinde <https://pdfs.semanticscholar.org/ b2dc/315192d70246278151e458868aaeed22c481.pdf> adresinden erişildi.
  • Nachbagauer, A. G. M., & Riedl, G. (2002). Causes of concepts of career stagnations on performance, work satisfaction, and commitment. International Journal of Manpower, 23(8), 716–733.
  • Neo, R. A. (2002). Employee training & developmen (2nd ed.). Chicago, IL: R. R. Donnelley & Sons Company.
  • Ngondi, B. W. (2017). Effects of career stagnation on performance in public service: A case of Murang’ a county government. Unpublished masters thesis, Murang’a University of Technology, Kenya.
  • Özkanlı, Ö., & White, K. (2008). Leadership and strategic choices: Female professors in Australia and Turkey. Journal of Higher Education Policy and Management, 30(1), 53–63.
  • Savickas, M. L. (2008). David V. Tiedeman: Engineer of career construction. The Career Development Quarterly, 56(3), 217–224.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness of fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 52.
  • Strage, A., & Merdinger, J. (2015). Professional growth and renewal for mid-career faculty. The Journal of Faculty Development, 29(1), 41–50.
  • Şimşek, Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon (7. baskı). Konya: Günay Ofset.
  • Tharkude, D., & Bhave, S. (2015). Review of literature: A systematic study of individual and organizational level responsible factors for career stagnation. KHOJ: Journal of Indian Management Research and Practices, 2015(Suppl), 1–7.
  • Tremblay, M., Roger, A., & Toulouse, J. M. (1995). Career plateau and work attitudes. An empirical study of managers. Human Relations, 48(3), 221–236.
  • Tuzgöl Dost, M., & Cenkseven, F. (2007). Devlet ve vakıf üniversitesinde çalışan öğretim elemanlarının mesleki sorunları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 203–218.
  • Ünal, B., & Gizir, S. (2014). Öğretim elemanlarının baskın kariyer çapalarının incelenmesi: Mersin Üniversitesi örneği. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(5). 1743–1765.
  • Yegengil, E. (2018). Kadının kariyer yaşamında karşılaştığı engeller ve cam tavan. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Merve Durusoy This is me 0000-0002-7205-7335

Çiğdem Apaydın 0000-0002-4457-3199

Publication Date December 1, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Durusoy, M., & Apaydın, Ç. (2019). Öğretim Elemanlarının Kariyerde Durgunluk Kaynaklarına İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim Dergisi, 9(3), 330-343. https://doi.org/10.2399/yod.19.002

Cited By

EXPERIENCES OF STUDENT ATHLETES WITH DUAL CAREER REGARDING OFFICIAL LEAVE PROBLEMS IN FORMAL HIGHER EDUCATION
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.1406696

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.