Toplumsal yaşam ve kurumsal yapılarımız üzerindeki etkisinin öngörülemez biçimde sürmesi beklenen Covid-19 pandemisinin, bulaş riskini minimize etmek adına alınan en önemli sağlık tedbiri olan 'sosyal mesafe', toplumsal yaşamın akış dinamiğini tümüyle inkıtaya uğratmıştır. Bu kapsamda, organik bir sosyal bağlamda icra edilebilir nitelikte olan; başlıca eğitim-öğretim hizmetleri olmak üzere birçok sektör, geleneksel yapısal unsurlarının dışında yeni yapı dinamikleri üzerinden hızlı bir biçimlenme sürecine maruz kalmıştır. Dünya çapında, eğitim sistemlerinde krize yol açan pandemi ile ülkeler, acil bir eğitim politikası değerlendirme sürecine girmişlerdir. Bu çerçevede teknolojik imkanların kullanılması ile eğitim kesintisinin önüne geçilmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda çalışmamızda pandemi döneminde eğitim-öğretim süreçlerinin icra edildiği yeni yordam olarak nitelendirdiğimiz 'yapay tekno-sosyal ağın' eğitim paradigması açısından dönüştürücü etkisi konu edilecektir. Bunun yanında, kimisi yapay zekâ tabanlı olmak üzere geliştirilen ve pandemi öncesinde de destekleyici eğitim-öğretim mekanizmaları olarak kullanılan teknolojik donanımların, eğitim hakkı çerçevesinde ortaya çıkardığı imkân ve sorun alanları boyutlandırılacaktır. Bu noktada özellikle eğitim-öğretim hizmetlerinin dijital sunumu olarak nitelendirebileceğimiz 'uzaktan eğitim' veya 'çevrimiçi eğitim' uygulamaları tartışmanın yürütüleceği temel boyut olarak kaydedilebilir.
'Social distance', which is the most important health precaution taken to minimize the transmission risk of Covid-19 pandemic, whose impact on our social life and institutional structures is expected to continue unpredictably, has completely disrupted the dynamics of social life. In this context, many sectors, especially education and training services, which can only be delivered in an organic social context, have had to undergo a rapid formation process through new building dynamics apart from their traditional structural elements. Leading to a crisis in education systems, the pandemic required the urgent development of new education policies, and the prevention of disruption in education through the use of the most widely available technological opportunities available locally. Our study aims to analyze the transformative effect of the 'artificial techno-social network' as the new education and training method during the pandemic period on the education paradigm. In addition, the possibilities and problems presented by the new technological equipment (some AI-based) some of which were already in use to supplement education before the pandemic will be discussed in terms of the right to education. The 'distance education' or 'online education' practices, which can be described as the digital presentation of education and training services, are the main focus of the discussion.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Conceptual Research |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.