Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygıları, olumlu gelecek beklentisi ve geleceğe yönelik tutumlarının mutlulukları üzerindeki etkilerinin saptanmasıdır. Çalışmada, veri toplama aracı olarak, Tafarodi ve Swann (1995) tarafından geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeği, İmamoğlu (2001) tarafından geliştirilen Geleceğe Yönelik Tutum ve Olumlu Gelecek Beklentisi Ölçekleri, Hills ve Argyle (2002) tarafından geliştirilen Oxford Mutluluk Ölçeği-Kısa Formu ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Veriler, Akdeniz Üniversitesinin en çok öğrenci sayısına sahip meslek yüksekokullarından Manavgat Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan 715 üniversite öğrencisinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde güvenirlik analizi, faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, mutluluk ile Benlik Saygısı Ölçeğinin alt boyutları olan "kendini sevme" ve "öz yeterlilik" arasında pozitif anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Geleceğe Yönelik Tutum Ölçeğinin "olumlu yönelim" ve "planlı yönelim" alt boyutları ile mutluluk arasında pozitif anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Öte yandan, "kaygılı yönelim" ile mutluluk arasında ise negatif anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Mutluluk ile olumlu gelecek beklentisi arasında da pozitif anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, tüm bağımsız değişkenler içerisinde mutluluk üzerinde en fazla etkiye sahip olanın "kendini sevme" alt boyutu olduğu görülmüş ve bunu sırasıyla planlı yönelim, olumlu gelecek beklentisi, kaygılı yönelim, olumlu yönelim ve son sırada da öz yeterlilik alt boyutunun izlediği saptanmıştır. Benlik saygısı, geleceğe yönelik tutum ve olumlu gelecek beklentisinin mutluluktaki değişimi açıklama oranı %54 olarak tespit edilmiştir. Bulgular mevcut literatür çerçevesinde tartışılmış ve okul yönetimleri için bazı önerilerde de bulunulmuştur.
Benlik saygısı geleceğe yönelik tutum mutluluk olumlu gelecek beklentisi pozitif psikoloji üniversite öğrencisi
The aim of this study is to determine the effects of self-esteem, positive future expectation, and future attitudes on the happiness of vocational school students. The Self-Esteem Scale developed by Tafarodi and Swann (1995), The Attitude toward Future and Positive Future Expectations Scales developed by İmamoğlu (2001), The Oxford Happiness Scale-Short Form developed by Hills and Argyle (2002), and a personal information form were used to collect the data. The data were obtained from 715 university students studying at Manavgat Vocational School, with one of the highest number of students at Akdeniz University. Reliability analysis, factor analysis, correlation analysis, and regression analysis were used to analyze the data. These analyses revealed positive and significant relationships among happiness, "self-liking" and "self-competence", which are the sub-dimensions of Self-Esteem Scale. Positive significant relationships were found between "positive orientation" and "planned orientation" sub-dimensions of attitude toward future scale, and happiness. However, a negative significant relationship was found between "anxious orientation" and happiness. A positive significant relationship was found between positive future expectation and happiness. In addition, from among all the independent variables, the "self-liking" sub-dimension was found to have the highest effect on happiness. This was followed by the planned orientation, positive future expectation, anxious orientation, positive orientation, and self-competence sub-dimensions. Self-esteem, attitude toward future, and positive future expectation had a share of 54% in describing the total change in happiness. The findings were discussed in light of the literature and some suggestions were made for school administrations.
Attitude toward future happiness positive future expectation positive psychology self-esteem university student
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.