Motivasyonel yönelimler ve zor durumlarda sergilenen metabilişsel adaptasyonlar, öğrencilerin akademik başarısını etkileyen iki önemli faktördür. Bu araştırmanın amacı, Sağlık Bilimleri Enstitüsü'ne devam eden doktora öğrencilerinin motivasyonel yönelimleri, metabilişsel adaptasyonları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. 139 öğrenci ile yapılmış bu çalışmada, Modifiye Edilmiş Archer'ın Sağlık Profesyonelleri Motivasyon Ölçeği, Pozitif Metabiliş ve Pozitif Meta Duygular Ölçeği ve performans değerlendirme formları kullanılmıştır. Bu çalışmada, metabilişsel adaptasyonları yüksek olan doktora öğrencilerinin takıntılı davranışları ve duyguları ortadan kaldırmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin performansa yönelik hedef yönelimlerine, akademik yabancılaşma ve yüzeysel öğrenme stratejilerini kullanma durumuna göre anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur. Kendi duygu ve düşüncelerini ipucu olarak kullanma, ani reaksiyonu kısıtlama, problem çözmeye yönelik kendine güven duyma, esnek ve gerçekleştirilebilir hedefler hiyerarşisi oluşturmaya yönelik kendine güven duyma düzeylerinin akademik yabancılaşma, metabilişsel öğrenme stratejilerini kullanma ve içsel kontrol düzeylerine göre anlamlı olarak farklılaştığı (p
Motivational orientations and metacognitive adaptations displayed in difficult situations are the two major factors that affect the academic success of students. The aim of this study is to examine relationship between motivational orientations, metacognitive adaptations and academic successes of doctorate students attending to Health Sciences Institute. In this study conducted on 139 students The Modified Archer's Health Professions Motivation Survey, The Positive Metacognitions and Positive Meta-Emotions Questionnaire and performance evaluation forms were used. In the study where metacognitive adaptation levels of doctorate students were found high, their self-confidence levels in extinguishing perseverative thoughts and emotions were found to be significantly different in comparison to their levels of goal orientations towards performance, academic alienation and their use of superficial learning strategies. Their self-confidence levels in interpreting own emotions as cues, restraining from immediate reaction and mind setting for problem solving, establishing flexible and feasible hierarchy of goals were also found to be significantly different in comparison to their levels of academic alienation, use of metacognitive learning strategies, and internal control (p
Other ID | JA64EZ72NV |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |