Bu çalışmanın amacı Türkiye'de yükseköğretimin genişleme politikasını, bu genişlemenin dayandığı gerekçeleri ve bu politikadan kaynaklı sorunları betimleyerek ortaya koymaktır. Türkiye'de 2016 itibari ile, üniversitelerin sayısı 111 devlet üniversitesi, 63 vakıf üniversitesi ve 7 vakıf meslek yüksekokulu olmak üzere 181'e yükselmiştir. 2006 yılından sonra üniversite sayısı 77'den 181'e yükselerek %131 oranında; devlet üniversitesi sayısı ise 53'den 111'e yükselerek %109 oranında bir artış göstermiştir. Özellikle 2006 yılından sonra üniversitelerin hızla genişlemesinin dayandığı sosyolojik, ekonomik, ideolojik, politik gerekçelerinin incelenmesi gerekli kılınmıştır. Ayrıca üniversitelerin hızla genişlemesi ve her ile kurulmaları, Türk yükseköğretim sisteminin, reform ve politikalardan kaynaklanan bazı sorun ve problemler ile karşı karşıya kalmasına neden olmuştur. Bu çalışmanın, nitelik ile nicelik, çeşitlilik (diversity) ile homojenleşme sorunlarını betimleyerek incelemesinden dolayı Türk yükseköğretim sisteminin karşılaştığı bazı temel sorunlara ışık tutacağı düşünülmektedir. Sonuç olarak, Türk yükseköğretim sistemindeki nicelik ile nitelik konusunda üniversitelerin artan sayısına paralel olarak kalitelerinin de arttığı söylenememektedir. Aynı zamanda, çeşitlilik ve homojenleşme konusunda özellikle yeni açılan üniversitelerin giderek eş biçimli ve benzer özellikler göstererek Türk yükseköğretim sisteminin aynılaşmasına yol açtığı düşünülmektedir.
The purpose of this study is to analyze the expansion of higher education in Turkey and identify the rationales behind this expansion and the key problems faced during the course of this policy. By 2016, the number of universities has grown to 181 of which 111 are public and 63 are private (foundation) and 7 are vocational private universities. After 2006, the number of universities grew from 77 to 181 (131% increase) and the number of public universities grew from 53 to 111 (109% increase). It is necessary to identify the sociological, economic, ideological and political rationales behind this rapid expansion especially after 2006. Furthermore, with this rapid expansion, the Turkish higher education system is confronting with some key challenges and issues such as quality vs. quantity and diversity vs. homogeneity. So this study aims to shed lights on some key challenges and problems that have not been addressed sufficiently. In summary, with regard to the issues of quality vs. quantity, in Turkish higher education system, although the number of universities increases, the quality of these universities does not improve synchronically. Regarding the diversity vs. homogeneity issues, it is observed that especially recently established universities might make the Turkish higher education system isomorphic.
Other ID | JA72BU83DM |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |