Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarında düşünme stillerinin amaç yönelimleri ve her iki değişkenin birlikte akademik başarı üzerindeki yordayıcı etkilerini incelemektir. Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde farklı bölümlerde öğrenim gören 270 öğrenci katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Düşünme Stilleri ve Amaç Yönelimleri Ölçekleri ile Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonuçları düşünme stilleri, amaç yönelimleri ve akademik başarı arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Yapılan regresyon analizinde düşünme stillerinin amaç yönelimlerini ve her iki değişkenin birlikte akademik başarıyı anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Bu bağlamda I. Tip düşünme stillerinden hiyerarşik ve liberal stiller öğrenme amaç yöneliminin, yargısal stil ise performans amaç yöneliminin; II. Tip düşünme stillerinden muhafazakar düşünme stili kaçınma amaç yöneliminin anlamlı yordayıcıları olmuştur. Ayrıca, akademik başarının en güçlü yordayıcılarının öğrenme ve kaçınma amaç yönelimleri olduğu bulgulanmıştır. Araştırmada, elde edilen sonuçlar eğitimciler açısından tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
The aim of this study was to investigate the predictive power of the student teachers' thinking styles on their goal orientations and the predictive power of both thinking styles and goal orientations on their academic achievement. The participants were 270 undergraduate students studying in different departments of the Faculty of Education at Pamukkale University. Thinking Styles and Goal Orientations Inventories and Demographic Information Sheet were used to gather the data. The results of the correlational analysis show significant relationships among thinking styles, goal orientations and academic achievement. Regression analysis indicates that thinking styles predict goal orientations and goal orientations together with thinking styles predict academic achievement. In that sense, hierarchical and liberal Type I thinking styles are the primary predictors of mastery, judicial Type I thinking style is the primary predictor of performance, conservative Type II thinking style is the primary predictor of avoidance goal orientations and mastery and avoidance goal orientations are the primary predictors of academic achievement. In the study, implications of the findings are discussed and suggestions are given.
Diğer ID | JA22AP88VR |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.