BibTex RIS Cite

Hemşirelik Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelikte Lisans Eğitimine İlişkin Görüşleri*

Year 2015, Volume: 5 Issue: 2, 73 - 80, 01.08.2015

Abstract

Çalışma, hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin hemşirelikte lisans eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı türdeki araştırmanın örneklemini Yakın Doğu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 2013-2014 güz yarıyılında öğrenim gören gönüllü 88 son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; öğrencilerin tanıtıcı özelliklerini, teorik ve uygulama eğitimine ilişkin görüşlerini ve önerilerini belirlemek amacıyla geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik hesaplaması yapılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %53.5'i 21-22 yaş grubunda, %89.8'i kadın, %85.2'si bekar, %69.3'ü TC uyruklu ve %77.3'ü çekirdek aile yapısındadır. Öğrencilerin %53.4'ü derslerin verimli ve yeterli olduğunu, %20.5'i derslerin ağır ve detaylı anlatıldığını, %19.3'ü derslerin blok yapılmasının verimliliği azalttığını ve %11.4'ü Türkiye'den yarı zamanlı gelen öğretim elemanlarının eğitimde sorun yaşattığını belirtmişlerdir. Öğrencilerin teorik eğitime ilişkin önerilerinin; 'hemşirelik açısından önemli olan bilgilerin verilmesi, gereksiz bilgilerin verilmemesi' (%23.9), 'derslerin sıkıştırılmadan geniş zamanda anlatılması' (%19.3), 'derslerle uygulamanın birlikte yürütülmes' (%10.2) şeklinde olduğu görülmüştür. Çalışmada öğrenciler; uygulama yapma olanaklarının ve el becerilerinin eksik olduğunu (%37.5), Türkiye'de yaptıkları stajın daha verimli olduğunu (%22.7), Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ndeki (KKTC) hastanelerde yeterli vaka göremediklerini (%19.3), hemşirelerin kötü davrandıkları/yardımcı olmadıklarını (%17.0), öğretim elemanı sayısının yetersiz olduğunu (%17.0) bildirmişlerdir. Hastane uygulamasına ilişkin önerilerin ise küçük gruplarla uygulama yapılması (%20.5), uygulamada sürekli öğretim elemanının öğrenci ile birlikte olması (%15.9) ve hemşirelerin öğrencilere yardımcı olması için gerekenin yapılması (%12.5) şeklinde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin çoğu teorik eğitimi yeterli bulmakla birlikte teorik eğitim içeriğinin gözden geçirilmesi, uygulama eğitimine ilişkin sorunların olduğu ve bunların çözümü için gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir.

References

  • Atasoy, I. ve Sütütemiz, N. (2014). Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisi- nin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 94–104.
  • Aydın, M. F. ve Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yükse- kokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bi- limleri Dergisi, 1(4), 209–213.
  • Beji, N. K. ve Güngör, İ. (2013). Dünden bugüne hemşirelik eğitimi. Sağ- lık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2, 14–17.
  • Chen, H. C., and Lo, H. S. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27–33.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Gül S., S. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağ- lık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 43–56.
  • Çelikkalp, Ü., Aydın, A. ve Temel, M. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hem- şirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 1–14.
  • Çınar, N., Altun, İ. ve Köse, D. (2011). Öğrenci hemşirelere göre hemşire- lik eğitiminde gözlenen eksiklikler. D. Günay ve E. Öztemel (Ed.), Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar Bildiri Ki- tabı (3. Cilt, Bölüm XIV, s. 2064–2066). Ankara: YÖK: 2011.
  • Dinç, S., Kaya, Ö. ve Şimşek, Z. (2007). Harran Üniversitesi Sağlık Yükse- kokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 1–9.
  • Elcigil, A., and Yıldırım S., H. (2007). Determining problems experi- enced by student nurses in their work clinical educators in Turkey. Nurse Education Today, 27(5), 491–498.
  • Gözüm, S., Güdücü, T. F. ve Çapık, C. (2014). Hemşirelik yüksekokulu mezunlarının okulları ve meslekleri ile ilgili görüşleri ve mezuniyet son- rası profilleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 32–39.
  • Karadağ, G. ve Uçan, K. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3), 43–50.
  • Karadağ, G., Parlar, K., S., Ovayolu, N. Ovayolu, Ö. ve Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlük- ler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665–672.
  • Khorshid, L., Eşer, İ., Zaybak, A., Yapucu Güneş, Ü. ve Çınar, Ş. (2007). Hemşirelik yüksekokulu mezunlarının aldıkları lisans eğitimine ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 1–14.
  • Mohamed Ali, W. G., and El Sebai, N. A. M. (2010). Effect of problem- based learning on nursing students’ approaches to learning and their self directed learning abilities. International Journal of Academic Research, 2(4),188–195.
  • Nazik, E. ve Arslan, S. (2014). Hemşirelik mesleğinin geleceği: Öğrenci- lerin beklentileri. Bozok Tıp Dergisi, 4(1), 33–40.
  • Orgun, F., Özkütük, N. ve Bayık Temel, A. (2007). Hemşirelik öğrencile- rinin öğretim sistemine ilişkin görüşleri ve önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 89-102.
  • Pollard, M. L., Stapleton, M., Kennelly, L., Bagdan, L., Cannistraci, P., Millenbach, L., and Odondi, M. (2014). Assessment of quality and safe- ty education in nursing: A New York state perspective. Nursing Education Perspectives, 35(4), 224–229.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belir- lenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Der- gisi, 5(1), 16–22.
  • Şengül, F. (2010). Hemşirelik eğitim modellerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi: Çok merkezli çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans te- zi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Şentürk E., A., Dal, Ü., Kutlutürkan, S. ve Vural, G. (2008). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşire- lik Dergisi, 15(2), 16–21.
  • Waltz, C. F., Jenkins, L. S., and Han, N. (2014). The use and effectiveness of active learning methods in nursing and health professions education: A literature review. Nursing Education Perspectives, 35(6), 392–400.
  • Yangın B., H. ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşha- ne Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78–94.
  • Yiğit, R., Esenay, I. F. ve Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi, 11(3), 1–12.

The views of the fourth year nursing students regarding the baccalaureata degree program*

Year 2015, Volume: 5 Issue: 2, 73 - 80, 01.08.2015

Abstract

This study was conducted in order to understand the views and thoughts of the senior year students regarding the baccalaureate degree program they have been following at the Nursing department. This is a descriptive study and the participants were 88 senior year students in total from the Faculty of Health Sciences, Department of Nursing at the Near East University, Nicosia, Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). The study was conducted in the fall term 2013-2014. A questionnaire was used to obtain a series of data including identifying the characteristics of students, their opinions and suggestions regarding theoretical and practical training. Percentage calculations have been used to evaluate the data. While 53.5% of the student participants were within the 21-22 age group, 89.8% of them were female. In addition, marital status of 85.2% of them was single. Furthermore, the nationality of 69.3% of them was Turkish and 77.3% are from the nuclear family group. In relation to theoretical education, 53.4% of the students found their courses to be efficient and adequate, whereas 20.5% of the students found the course to consist of too much work and detail. Also, 19.3% of them found block lessons decreased efficiency and 11.4% of them found part-time lecturers from Turkey to be a problem as well. The proposals of students for theoretical training were for information relevant to Nursing to be taught and for irrelevant information to be excluded (23.9%), topics to be covered in more detail in a more timely manner (19.3%), and lessons and practices to be carried out together and treated as one (10.2%). In the study, it was identified that the students lacked practice and skills (37.5%), internship was seen to be more efficient in Turkey (22.7%), an insufficient number of cases were seen in the hospitals in TRNC (19.3%), the nurses in the hospitals mistreated the trainee nurses and showed a lack of help and interest to them (17.0%), and there was thought to be an inadequate number of faculty members (17.0%). 20.5% of the students said that the implementation of the hospital training should be carried out in smaller groups, 15.9% of them saw a need for full time lecturers to be nearby students when practice was being undertaken and 12.5% of them said that the professional nurses in the hospitals should help students at whatever cost. Although most students found the theoretical training to be adequate, the content must be revised according to the outcomes in relation to theoretical training. It has also been advised that problems exist at the practical level of training and that solutions to these problems must be carried out accordingly.

References

  • Atasoy, I. ve Sütütemiz, N. (2014). Bir grup hemşirelik son sınıf öğrencisi- nin hemşirelik eğitimi ile ilgili görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 22(2), 94–104.
  • Aydın, M. F. ve Argun, M. Ş. (2010). Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yükse- kokulu Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin hastane uygulamalarından beklentileri ve karşılaştıkları sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bi- limleri Dergisi, 1(4), 209–213.
  • Beji, N. K. ve Güngör, İ. (2013). Dünden bugüne hemşirelik eğitimi. Sağ- lık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 2, 14–17.
  • Chen, H. C., and Lo, H. S. (2015). Nursing student satisfaction with an associate nursing program. Nursing Education Perspectives, 36(1), 27–33.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Gül S., S. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağ- lık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 43–56.
  • Çelikkalp, Ü., Aydın, A. ve Temel, M. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hem- şirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 1–14.
  • Çınar, N., Altun, İ. ve Köse, D. (2011). Öğrenci hemşirelere göre hemşire- lik eğitiminde gözlenen eksiklikler. D. Günay ve E. Öztemel (Ed.), Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar Bildiri Ki- tabı (3. Cilt, Bölüm XIV, s. 2064–2066). Ankara: YÖK: 2011.
  • Dinç, S., Kaya, Ö. ve Şimşek, Z. (2007). Harran Üniversitesi Sağlık Yükse- kokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 1–9.
  • Elcigil, A., and Yıldırım S., H. (2007). Determining problems experi- enced by student nurses in their work clinical educators in Turkey. Nurse Education Today, 27(5), 491–498.
  • Gözüm, S., Güdücü, T. F. ve Çapık, C. (2014). Hemşirelik yüksekokulu mezunlarının okulları ve meslekleri ile ilgili görüşleri ve mezuniyet son- rası profilleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 32–39.
  • Karadağ, G. ve Uçan, K. (2006). Hemşirelik eğitimi ve kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(3), 43–50.
  • Karadağ, G., Parlar, K., S., Ovayolu, N. Ovayolu, Ö. ve Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamada karşılaştıkları güçlük- ler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6), 665–672.
  • Khorshid, L., Eşer, İ., Zaybak, A., Yapucu Güneş, Ü. ve Çınar, Ş. (2007). Hemşirelik yüksekokulu mezunlarının aldıkları lisans eğitimine ilişkin görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 1–14.
  • Mohamed Ali, W. G., and El Sebai, N. A. M. (2010). Effect of problem- based learning on nursing students’ approaches to learning and their self directed learning abilities. International Journal of Academic Research, 2(4),188–195.
  • Nazik, E. ve Arslan, S. (2014). Hemşirelik mesleğinin geleceği: Öğrenci- lerin beklentileri. Bozok Tıp Dergisi, 4(1), 33–40.
  • Orgun, F., Özkütük, N. ve Bayık Temel, A. (2007). Hemşirelik öğrencile- rinin öğretim sistemine ilişkin görüşleri ve önerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 89-102.
  • Pollard, M. L., Stapleton, M., Kennelly, L., Bagdan, L., Cannistraci, P., Millenbach, L., and Odondi, M. (2014). Assessment of quality and safe- ty education in nursing: A New York state perspective. Nursing Education Perspectives, 35(4), 224–229.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Kelleci, M. ve Avcı, D. (2012). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin internlik programına ilişkin görüşlerinin belir- lenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Der- gisi, 5(1), 16–22.
  • Şengül, F. (2010). Hemşirelik eğitim modellerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi: Çok merkezli çalışma. Yayımlanmamış yüksek lisans te- zi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Şentürk E., A., Dal, Ü., Kutlutürkan, S. ve Vural, G. (2008). Hemşirelik dördüncü sınıf öğrencilerinin ve hemşirelerin intörnlük uygulamasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşire- lik Dergisi, 15(2), 16–21.
  • Waltz, C. F., Jenkins, L. S., and Han, N. (2014). The use and effectiveness of active learning methods in nursing and health professions education: A literature review. Nursing Education Perspectives, 35(6), 392–400.
  • Yangın B., H. ve Kırca, N. (2013). Antalya Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşha- ne Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 78–94.
  • Yiğit, R., Esenay, I. F. ve Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu Dergisi, 11(3), 1–12.
There are 23 citations in total.

Details

Other ID JA65NU73DJ
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Dilek Sarpkaya This is me

Ümran Dal This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Sarpkaya, D., & Dal, Ü. (2015). Hemşirelik Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Hemşirelikte Lisans Eğitimine İlişkin Görüşleri*. Yükseköğretim Dergisi, 5(2), 73-80.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.