BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Kontrol Odağı İnançları ve Eğitim Felsefeleri

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 8, 01.04.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefelerini incelemektir. Araştırma, öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefelerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim gördükleri bölüme göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlayan tarama modelinde ve aynı zamanda öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefeleri arasındaki ilişkiyi inceleyen ilişkisel modelde bir çalışmadır. Araştırma bulgularına göre; cinsiyet değişkenine göre öğretmen adaylarının çağdaş ve geleneksel eğitim felsefesi, çabalamanın anlamsızlığı, kadercilik ve adil olmayan dünya inancı puanları arasında anlamlı fark varken, şansa inanma ve kişisel kontrol puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğretmen adaylarının geleneksel ve çağdaş eğitim felsefesi puanları anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bölüm değişkenine göre öğretmen adaylarının geleneksel ve çağdaş eğitim felsefesi ve adil olmayan dünya inancı puanları anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının felsefi tercih değerlendirme ve kontrol odağı ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında .05 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır.

References

  • Akbağ, M., Sayıner, B. ve Sözen, D. (2005). Üniversite öğrencilerinde stres düzeyi, denetim odağı ve depresyon düzeyi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 59–74.
  • Anderson, C. R. (1977). Locus of control, coping behaviors and perform- ance in a stres setting: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology, (4), 446–451.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).

Locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 8, 01.04.2015

Abstract

Purpose of this study is to examine locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates. The study design was determined as correlational cause relationship between locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates was examined. Besides research design was a survey model cause difference between locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates were examined according to some independent variables. Results show that contemporary and traditional educational philosophy, futility of trying, fatalism and unfair world points of teacher candidates belief differ according to gender. Whereas believe in luck and personal control points of teacher candidates don't differ according to gender variable. Contemporary and traditional educational philosophy points of teacher candidates differ according to classroom variable. Contemporary and traditional educational philosophy and unfair world points of teacher candidates differ according to the field of study. Finally, a significant relationship between locus of control schedule and educational philosophies points of teacher candidates was not found at 0.05 level of significance.

References

  • Akbağ, M., Sayıner, B. ve Sözen, D. (2005). Üniversite öğrencilerinde stres düzeyi, denetim odağı ve depresyon düzeyi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 59–74.
  • Anderson, C. R. (1977). Locus of control, coping behaviors and perform- ance in a stres setting: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology, (4), 446–451.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).
There are 4 citations in total.

Details

Other ID JA23CD59CV
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Osman Ferda Beytekin This is me

Ayşegül Kadı This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Beytekin, O. F., & Kadı, A. (2015). Öğretmen Adaylarının Kontrol Odağı İnançları ve Eğitim Felsefeleri. Yükseköğretim Dergisi, 5(1), 1-8.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.