BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Kontrol Odağı İnançları ve Eğitim Felsefeleri

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 8, 01.04.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefelerini incelemektir. Araştırma, öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefelerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, öğrenim gördükleri bölüme göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlayan tarama modelinde ve aynı zamanda öğretmen adaylarının kontrol odağı inançları ve eğitim felsefeleri arasındaki ilişkiyi inceleyen ilişkisel modelde bir çalışmadır. Araştırma bulgularına göre; cinsiyet değişkenine göre öğretmen adaylarının çağdaş ve geleneksel eğitim felsefesi, çabalamanın anlamsızlığı, kadercilik ve adil olmayan dünya inancı puanları arasında anlamlı fark varken, şansa inanma ve kişisel kontrol puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğretmen adaylarının geleneksel ve çağdaş eğitim felsefesi puanları anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bölüm değişkenine göre öğretmen adaylarının geleneksel ve çağdaş eğitim felsefesi ve adil olmayan dünya inancı puanları anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Öğretmen adaylarının felsefi tercih değerlendirme ve kontrol odağı ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında .05 düzeyinde anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır.

References

  • Akbağ, M., Sayıner, B. ve Sözen, D. (2005). Üniversite öğrencilerinde stres düzeyi, denetim odağı ve depresyon düzeyi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 59–74.
  • Anderson, C. R. (1977). Locus of control, coping behaviors and perform- ance in a stres setting: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology, (4), 446–451.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).

Locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 8, 01.04.2015

Abstract

Purpose of this study is to examine locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates. The study design was determined as correlational cause relationship between locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates was examined. Besides research design was a survey model cause difference between locus of control schedule and educational philosophies of teacher candidates were examined according to some independent variables. Results show that contemporary and traditional educational philosophy, futility of trying, fatalism and unfair world points of teacher candidates belief differ according to gender. Whereas believe in luck and personal control points of teacher candidates don't differ according to gender variable. Contemporary and traditional educational philosophy points of teacher candidates differ according to classroom variable. Contemporary and traditional educational philosophy and unfair world points of teacher candidates differ according to the field of study. Finally, a significant relationship between locus of control schedule and educational philosophies points of teacher candidates was not found at 0.05 level of significance.

References

  • Akbağ, M., Sayıner, B. ve Sözen, D. (2005). Üniversite öğrencilerinde stres düzeyi, denetim odağı ve depresyon düzeyi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 59–74.
  • Anderson, C. R. (1977). Locus of control, coping behaviors and perform- ance in a stres setting: A longitudinal study. Journal of Applied Psychology, (4), 446–451.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011).
There are 4 citations in total.

Details

Other ID JA23CD59CV
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Osman Ferda Beytekin This is me

Ayşegül Kadı This is me

Publication Date April 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Beytekin, O. F., & Kadı, A. (2015). Öğretmen Adaylarının Kontrol Odağı İnançları ve Eğitim Felsefeleri. Yükseköğretim Dergisi, 5(1), 1-8.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.