BibTex RIS Cite

Lisansüstü Eğitimin Sorunları

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 117 - 123, 01.12.2014

Abstract

Lisansüstü eğitim -özellikle doktora-, araştırmaların yapılması ve bilginin üretilmesini; bilimsel ve teknolojik ilerlemelerin, kalkınmanın lokomotifi olan yüksek nitelikli insan gücünün (bilim insanları, öğretim üyeleri, araştırmacılar) yetiştirilmesini sağlar. Gelişmiş ve gelişmekte olsun tüm ülkelerde önem verilmesine karşın, lisansüstü eğitimin bazı sorunları vardır. Bu makalede, lisansüstü eğitimde dünya ülkelerinde ve Türkiye'de öne çıkan başlıca sorunlar alanyazına ve gözlemlere dayalı olarak ele alınmıştır. Bu bağlamda, Türkiye'de lisansüstü eğitimle ilgili yapılan araştırmalar, ulusal gelirden ayrılan kaynaklar, uluslararasılaşma, doktora öğrencilerinin hareketliliği ve doktora öğretiminin niteliği konularındaki sorunlar değerlendirilmiştir.

References

  • Abiddin, N. Z., and Ismail, A. (2011). Attrition and completion issues in post- graduate studies for student development. International Review of Social Sciences and Humanities, 1(1), 15–99.
  • Carlozo, L. (2012). Why college students stop short of a degree? 17 Eylül 2014 ta- rihinde <http://www.reuters.com/article/2012/03/27/us-attn-andrea- education-dropouts-idUSBRE82Q0Y120120327> adresinden erişildi.
  • Duan, X, and Shan, G. (2013). Suggestions for graduate curriculum reform. In Proceedings of AASRI Winter International Conference on Engineering and Technology (AASRI-WIET 2013), December 28-29, 2013, Saipan, USA, 202–203.
  • Erkiletlioğlu, H. (2013). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE faaliyetleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğrencilerin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173, 157–172.
  • Guardian Higher Education Network (2013). The postgraduate funding prob- lem and three possible solutions. 17 Eylül 2014 tarihinde <http://www.the- guardian.com/higher-education-network/blog/2013/jul/04/postgradu- ate-funding-three-possible-solutions> adresinden erişildi.
  • Humphrey, R., and McCarthey, P. (1999). Recognising difference: providing for graduate students. Studies in Higher Education, 24(3), 371–386.
  • Johnson, J. M. (2009). Avrupa, Asya ve Amerika’da lisansüstü öğretim reformu ve bilim insanları ile mühendislerin uluslararası hareketliliği. NSF (National Science Foundation) Çalıştayı Bildirileri (K. Karakütük, Çev. Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (Ed.) (2009). Lisansüstü öğretim sistemleri (İkinci bası). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kayıkçı, K. ve Ercan, B (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. e- International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • Lessing, N., and Lessing, A. C. (2004). The supervision of research for dis- sertations and theses. Acta Commercii, 4(1), 73–87.
  • McAlpine, L., and Norton, J. (2006). Reframing our approach to doctoral programs: an interactive framework for action and research. Higher Education Research and Development, 25(1), 3–17.
  • OECD (2014). OECD istatistikleri. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://stats. oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=PATS_IPC> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2012). Araştırma-Geliştirme Faaliyetleri Araştırması. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1082> adresinden erişildi.

The problems of graduate education

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 117 - 123, 01.12.2014

Abstract

Graduate education -especially the doctorate- helps to perform researches and generate information, to support the scientific and technological progress and bring up highly qualified manpower considered the locomotive of development (scientists, university professors, researchers). In all developed and developing countries, despite the importance given to the graduate education, there are problems in this field. In this article the main problems of graduate education in different countries and in Turkey are discussed based on literature and observations. In this context problems related to researches performed in the field of graduate education in Turkey, resources allocated from the national income, internationalization, graduate student's mobility and the quality of the doctorate education were mentioned.

References

  • Abiddin, N. Z., and Ismail, A. (2011). Attrition and completion issues in post- graduate studies for student development. International Review of Social Sciences and Humanities, 1(1), 15–99.
  • Carlozo, L. (2012). Why college students stop short of a degree? 17 Eylül 2014 ta- rihinde <http://www.reuters.com/article/2012/03/27/us-attn-andrea- education-dropouts-idUSBRE82Q0Y120120327> adresinden erişildi.
  • Duan, X, and Shan, G. (2013). Suggestions for graduate curriculum reform. In Proceedings of AASRI Winter International Conference on Engineering and Technology (AASRI-WIET 2013), December 28-29, 2013, Saipan, USA, 202–203.
  • Erkiletlioğlu, H. (2013). Dünyada ve Türkiye’de AR-GE faaliyetleri. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007). Lisansüstü öğrencilerin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği). Millî Eğitim, 173, 157–172.
  • Guardian Higher Education Network (2013). The postgraduate funding prob- lem and three possible solutions. 17 Eylül 2014 tarihinde <http://www.the- guardian.com/higher-education-network/blog/2013/jul/04/postgradu- ate-funding-three-possible-solutions> adresinden erişildi.
  • Humphrey, R., and McCarthey, P. (1999). Recognising difference: providing for graduate students. Studies in Higher Education, 24(3), 371–386.
  • Johnson, J. M. (2009). Avrupa, Asya ve Amerika’da lisansüstü öğretim reformu ve bilim insanları ile mühendislerin uluslararası hareketliliği. NSF (National Science Foundation) Çalıştayı Bildirileri (K. Karakütük, Çev. Ed). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme: Lisansüstü öğretimin planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (Ed.) (2009). Lisansüstü öğretim sistemleri (İkinci bası). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kayıkçı, K. ve Ercan, B (2013). The evaluation of educational administration and supervision graduate programs in Turkey: A case study. e- International Journal of Educational Research, 4(3), 74–94.
  • Lessing, N., and Lessing, A. C. (2004). The supervision of research for dis- sertations and theses. Acta Commercii, 4(1), 73–87.
  • McAlpine, L., and Norton, J. (2006). Reframing our approach to doctoral programs: an interactive framework for action and research. Higher Education Research and Development, 25(1), 3–17.
  • OECD (2014). OECD istatistikleri. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://stats. oecd.org/Index.aspx?DatasetCode=PATS_IPC> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2012). Araştırma-Geliştirme Faaliyetleri Araştırması. 25 Kasım 2014 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1082> adresinden erişildi.
There are 15 citations in total.

Details

Other ID JA95AH23ZC
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Erkan İbiş This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA İbiş, E. (2014). Lisansüstü Eğitimin Sorunları. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 117-123.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.