Lisansüstü eğitim -özellikle doktora-, araştırmaların yapılması ve bilginin üretilmesini; bilimsel ve teknolojik ilerlemelerin, kalkınmanın lokomotifi olan yüksek nitelikli insan gücünün (bilim insanları, öğretim üyeleri, araştırmacılar) yetiştirilmesini sağlar. Gelişmiş ve gelişmekte olsun tüm ülkelerde önem verilmesine karşın, lisansüstü eğitimin bazı sorunları vardır. Bu makalede, lisansüstü eğitimde dünya ülkelerinde ve Türkiye'de öne çıkan başlıca sorunlar alanyazına ve gözlemlere dayalı olarak ele alınmıştır. Bu bağlamda, Türkiye'de lisansüstü eğitimle ilgili yapılan araştırmalar, ulusal gelirden ayrılan kaynaklar, uluslararasılaşma, doktora öğrencilerinin hareketliliği ve doktora öğretiminin niteliği konularındaki sorunlar değerlendirilmiştir.
Graduate education -especially the doctorate- helps to perform researches and generate information, to support the scientific and technological progress and bring up highly qualified manpower considered the locomotive of development (scientists, university professors, researchers). In all developed and developing countries, despite the importance given to the graduate education, there are problems in this field. In this article the main problems of graduate education in different countries and in Turkey are discussed based on literature and observations. In this context problems related to researches performed in the field of graduate education in Turkey, resources allocated from the national income, internationalization, graduate student's mobility and the quality of the doctorate education were mentioned.
Other ID | JA95AH23ZC |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 3 |