BibTex RIS Cite

Türkiye'de Yükseköğretime Geçiş Sistemi

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Abstract

Türkiye gibi, yükseköğretim olanakları sınırlı ve genç nüfus oranı yüksek ülkeler için üniversiteye giriş sınavları, gençlerin geleceğini belirleme ve üniversite öncesi eğitime etkileri bakımından büyük öneme sahiptir. Bu önemi nedeniyle ülkemizde yükseköğretime geçiş, eğitim alanında üzerinde en çok konuşulan konulardan biridir. Ortaöğretimden yükseköğretime geçişte, geçmişte ve günümüzde yaşananları doğru değerlendirebilmek ve geleceğe yönelik rasyonel çözümler üretebilmek için üniversiteye girişte uygulanan sistemin geçmişini bilmek gerekir. Makalede Türkiye'de yükseköğretime geçiş sisteminin kısa bir özeti verildikten sonra, mevcut sistemin olumlu ve yetersiz kaldığı yönleri ele alınmış, bu analizin ardından, yükseköğretime girişte arz talep bilgileri ile yeni arayışlar başlığında bazı önerilere yer verilmiştir.

References

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.

Transition to higher education in Turkey

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Abstract

In countries like Turkey, where the youth population percentage is high but the higher education prospects are limited, university and college admission exams are of great importance; because of its impacts on the secondary education or even on earlier stages. Because of this vital importance, "transition to higher education" is one of the hottest topics on education in Turkey. In order to fully understand what was experienced in the transition from secondary education to higher education (in history and nowadays) and to create rational solutions for the future; it's crucial to know the history of the system applied for university admissions. In the article, after giving some summary on the system of transition to higher education in Turkey, the successful aspects and the shortcomings of the current system is evaluated. And after this analysis, specific recommendations are presented under the topic: new pursuits, supported by supply/demand data.

References

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Other ID JA28BB74JP
Journal Section Original Empirical Research
Authors

İsa Eşme This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Eşme, İ. (2014). Türkiye’de Yükseköğretime Geçiş Sistemi. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 148-157.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.