BibTex RIS Cite

Türkiye'de Yükseköğretime Geçiş Sistemi

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Abstract

Türkiye gibi, yükseköğretim olanakları sınırlı ve genç nüfus oranı yüksek ülkeler için üniversiteye giriş sınavları, gençlerin geleceğini belirleme ve üniversite öncesi eğitime etkileri bakımından büyük öneme sahiptir. Bu önemi nedeniyle ülkemizde yükseköğretime geçiş, eğitim alanında üzerinde en çok konuşulan konulardan biridir. Ortaöğretimden yükseköğretime geçişte, geçmişte ve günümüzde yaşananları doğru değerlendirebilmek ve geleceğe yönelik rasyonel çözümler üretebilmek için üniversiteye girişte uygulanan sistemin geçmişini bilmek gerekir. Makalede Türkiye'de yükseköğretime geçiş sisteminin kısa bir özeti verildikten sonra, mevcut sistemin olumlu ve yetersiz kaldığı yönleri ele alınmış, bu analizin ardından, yükseköğretime girişte arz talep bilgileri ile yeni arayışlar başlığında bazı önerilere yer verilmiştir.

References

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.

Transition to higher education in Turkey

Year 2014, Volume: 4 Issue: 3, 148 - 157, 01.12.2014

Abstract

In countries like Turkey, where the youth population percentage is high but the higher education prospects are limited, university and college admission exams are of great importance; because of its impacts on the secondary education or even on earlier stages. Because of this vital importance, "transition to higher education" is one of the hottest topics on education in Turkey. In order to fully understand what was experienced in the transition from secondary education to higher education (in history and nowadays) and to create rational solutions for the future; it's crucial to know the history of the system applied for university admissions. In the article, after giving some summary on the system of transition to higher education in Turkey, the successful aspects and the shortcomings of the current system is evaluated. And after this analysis, specific recommendations are presented under the topic: new pursuits, supported by supply/demand data.

References

  • Akyüz, R. Ö. ve Beker, H. (1985). Bir araştırma, 1984 ÖYS sonuçları ve ortaöğretim düzeyi hakkında bazı gözlemler. Çağdaş Fizik, 17, 20–23.
  • Başaran, S. T. (2005). Diğer ülkelerde lise bitirme sınavları ve Türk eğitim sistemi için lise bitirme sınavı modeli önerisi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Daire Başkanlığı.
  • Baykal, A. (2005). Üniversiteye giriş sistemi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 86–96). Ankara: Yükseköğ- retim Kurulu Yayınları.
  • Baykal, A. (2013). Ucu açıklar, çoktan seçmelilere karşı. Artı Eğitim, 9(101), 24–25.
  • Beker, H. (2010). Boğaziçi Üniversitesinde başarı. Yayınlanmamış Rapor.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. ve Vardar, Ö. (2006). Neden yeni bir yükseköğretim vizyonu? İstanbul: Sabancı Üniversitesi İstanbul Politikalar Merkezi.
  • Eşme, İ. (2009). Fen ve matematikten bütünlemeye kalmak. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1165, 17 Temmuz 2009.
  • Eşme, İ. (2014). Liseden üniversiteye dar geçit, Türkiye’de yükseköğretime geçiş sistemi. İstanbul: FMV Yayınları.
  • Kaya, Y. K. (2000). İnsan yetiştirme düzenimiz. Politika-eğitim-kalkınma (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2010). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştır- malı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mıhçıoğlu, C. (1974). Üniversiteye girişin yeniden düzenlenmesi: Bugünkü durum ve öneriler. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Orhon, D. (2009). ÖSS faciası – Üniversitenin kendisi ile yüzleşme zamanı. Cumhuriyet Bilim Teknoloji, 1170, 21 Ağustos 2009.
  • Özaktaş, H. M. (2004). İkibinli yıllarda Türkiye'de Yükseköğretim Sistemi üzerine düşünceler. Üniversite ve Toplum Dergisi, 4(4), Aralık 2004.
  • TED (2005). Türkiye’de üniversiteye giriş sistemi araştırması sonuç raporu. Ankara: TED Yayınları.
  • TED (2010). Ortaöğretime ve yükseköğretime geçiş sistemi. Ankara: TED Yayınları.
  • Tekin, H. (1984). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Has-Soy Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. (1994). ÖSYS testlerinde yoklanmak istenen bilişsel dav- ranışlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 79–84.
  • Thompson, Q. (2005). Yabancı Gözüyle Türk yükseköğretiminin değerlendi- rilmesi. Uluslararası Yükseköğretim Konferansı, 14-15 Kasım 2005, Ankara (s. 53–66). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
  • Toker, F. (1997). Türkiye’de yükseköğretime giriş. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Other ID JA28BB74JP
Journal Section Original Empirical Research
Authors

İsa Eşme This is me

Publication Date December 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Eşme, İ. (2014). Türkiye’de Yükseköğretime Geçiş Sistemi. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 148-157.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.