BibTex RIS Cite

Akademinin Sosyolojisine Dair Bir Derkenar: Akademia’nın Sosyo-Psikolojik Dinamikleri

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 30 - 39, 01.04.2013

Abstract

Akademianın ontosunu kuran bir akıl/rasyonalite ve buna bağlı biçimde gelişen bir kavramsal şema söz konusudur. Bu kurucu aklın tarihsel süreçte varlık bulduğu bir formu, özgün tarihsel tecrübesi ve geleneğinden söz edebiliriz. Söz konusu tarihsel tecrübenin dayandığı kültürel ve davranışsal normlar bulunmaktadır. Bu normların akademiada tezahür ediş biçimlerinin analizi, üniversiteye ve akademik camiaya dair sosyolojik bir bakışı ifade etmektedir. Bu çalışma, akademiaya dair bir takım sorunsallaştırmalar üzerinden sosyolojik bir sorgulama niteliğindedir. Çalışma kapsamında belirlemiş olduğumuz sorunsallar şunlardır: Akademia-gelenek ilişkisi, kimlik bunalımı: akademisyen kimliği, bilimsel komünitenin dokusu: kapalı toplum, uzmanlaşma obsesyonu, akademi yönetimi.

References

  • Aristoteles (2010). Metafizik (A. Arslan, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Arslan, H. (1992). Epistemik cemaat. Bir bilim sosyolojisi denemesi. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Descartes, R. (2010). Metot üzerine konuşma (A. Altınörs, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Dölen E. (2010). Türkiye üniversite tarihi - 5. Özerk üniversite dönemi (1946- 1981). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Evans, G. R. (2007). Akademisyenler ve gerçek dünya (E. Kılıç, Çev.) İstan- bul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gasset J. O. Y. (1998). Üniversitenin misyonu (N. G. Işık, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Goethe, (2012). Faust (İ. Cankorel, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Gökberk, M. (1996). Felsefe tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gulbenkian Komisyonu. (2009). Sosyal bilimleri açın. Sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor (Ş. Tekeli, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde rektör seçimi ve atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Habermas, J. (1997). Kamusallığın yapısal dönüşümü (T. Bora ve M. Sancar, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Heidegger, M. (2009). Düşünmek ne demektir? (R. Şentürk, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Heidegger, M. (1997). Tekniğe yönelik soru (D. Özlem, Çev.) İstanbul: Afa Yayınları.
  • Herakleitos (2009). Fragmanlar (C. Çakmak, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Jacoby, R. (1987). The last intellectuals: American culture in the age of academe. New York: Basic Books.
  • Kuhn, T. S. (1995). Bilimsel devrimlerin yapısı (N. Kuyaş, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Lipset, S. M., and Basu, A. (2012). Intellectual types and political roles. In L. A. Coser (Ed.), The idea of social structure (pp. 433-468). Piscataway, NJ: Transaction Publishers.
  • Lively, J. (Ed.) (1965). The works of Joseph Demaistre. London: George Allen & Unwin Publisher.
  • Malia, M. (1961). What is the intelligentsia? In R. Pipes (Ed.), The Russian intelligentsia (p. 5). New York: Columbia University Press.
  • Maqdisi, G. (2012). Ortaçağ’da yükseköğretim (A. H. Çavuşoğlu ve T. Başoğlu, Çev.) İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2012). Putların alacakaranlığı (M. Tüzel, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Platon (2006). Devlet (S. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Polanyi, M. (1998). The logic of liberty: Reflections and rejoinders. London: Routledge.
  • Popper, K. R. (2000). Açık toplum ve düşmanları I-II (H. Rızatepe, Çev.) İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Popper, K. R. (2012). Bilimsel araştırmanın mantığı (İ. Aka ve İ. Turan, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Said, E. (1995). Entelektüel (T. Birkan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. Washington: The World Bank.
  • Schopenhauer, A. (2008). Üniversiteler ve felsefe (A. Aydoğan, Çev.) İstan- bul: Say Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2003). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2012). Yükseköğretim’de yeniden düzenleme arayışlarının nasıl temellendirilebileceği üzerine. Bülent Ecevit Üniversitesi Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 6-10.
  • Türkdoğan, O. (1987). Ziya Gökalp sosyolojisinin temel ilkeleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Widmann, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yurdakul, İ. (2008). Osmanlı İlmiye Merkez Teşkilatı'nda reform (1826- 1876). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Weber, A. (1993). Felsefe tarihi (H. V. Eralp, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayın- ları.

A sidenote on the sociology of academia: The socio-phsycological dynamics of academia

Year 2013, Volume: 3 Issue: 1, 30 - 39, 01.04.2013

Abstract

There is a rationality which establishes the ontos of academia and conceptual schema developed through this very onthology. This founding rationality had a form, a genuine historical experience and authentic traditions in which this ratio has been existed. There exist some culturel and behavioral norms which have depended on this genuine historical experience. The analysis of the visual forms of these norms imports the sociological interrogation over the university and academical society. This article is a kind of sociological interrogation on the conceptual problematics of academia. Some of the problematical points are: the relation between academia and tradition, identity crisis: the identity of academician, the fabric scientific community: closed society, the obsession of specialization, the management of academia.

References

  • Aristoteles (2010). Metafizik (A. Arslan, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Arslan, H. (1992). Epistemik cemaat. Bir bilim sosyolojisi denemesi. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Descartes, R. (2010). Metot üzerine konuşma (A. Altınörs, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Dölen E. (2010). Türkiye üniversite tarihi - 5. Özerk üniversite dönemi (1946- 1981). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Evans, G. R. (2007). Akademisyenler ve gerçek dünya (E. Kılıç, Çev.) İstan- bul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Gasset J. O. Y. (1998). Üniversitenin misyonu (N. G. Işık, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Goethe, (2012). Faust (İ. Cankorel, Çev.) İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Gökberk, M. (1996). Felsefe tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gulbenkian Komisyonu. (2009). Sosyal bilimleri açın. Sosyal bilimlerin yeniden yapılanması üzerine rapor (Ş. Tekeli, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Günay, D. ve Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğreti- minde rektör seçimi ve atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.
  • Habermas, J. (1997). Kamusallığın yapısal dönüşümü (T. Bora ve M. Sancar, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Heidegger, M. (2009). Düşünmek ne demektir? (R. Şentürk, Çev.) İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Heidegger, M. (1997). Tekniğe yönelik soru (D. Özlem, Çev.) İstanbul: Afa Yayınları.
  • Herakleitos (2009). Fragmanlar (C. Çakmak, Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Jacoby, R. (1987). The last intellectuals: American culture in the age of academe. New York: Basic Books.
  • Kuhn, T. S. (1995). Bilimsel devrimlerin yapısı (N. Kuyaş, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Lipset, S. M., and Basu, A. (2012). Intellectual types and political roles. In L. A. Coser (Ed.), The idea of social structure (pp. 433-468). Piscataway, NJ: Transaction Publishers.
  • Lively, J. (Ed.) (1965). The works of Joseph Demaistre. London: George Allen & Unwin Publisher.
  • Malia, M. (1961). What is the intelligentsia? In R. Pipes (Ed.), The Russian intelligentsia (p. 5). New York: Columbia University Press.
  • Maqdisi, G. (2012). Ortaçağ’da yükseköğretim (A. H. Çavuşoğlu ve T. Başoğlu, Çev.) İstanbul: Klasik Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2012). Putların alacakaranlığı (M. Tüzel, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Platon (2006). Devlet (S. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Polanyi, M. (1998). The logic of liberty: Reflections and rejoinders. London: Routledge.
  • Popper, K. R. (2000). Açık toplum ve düşmanları I-II (H. Rızatepe, Çev.) İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Popper, K. R. (2012). Bilimsel araştırmanın mantığı (İ. Aka ve İ. Turan, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Said, E. (1995). Entelektüel (T. Birkan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. Washington: The World Bank.
  • Schopenhauer, A. (2008). Üniversiteler ve felsefe (A. Aydoğan, Çev.) İstan- bul: Say Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2003). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2012). Yükseköğretim’de yeniden düzenleme arayışlarının nasıl temellendirilebileceği üzerine. Bülent Ecevit Üniversitesi Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(Özel Sayı 1), 6-10.
  • Türkdoğan, O. (1987). Ziya Gökalp sosyolojisinin temel ilkeleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Widmann, H. (2000). Atatürk ve Üniversite Reformu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Yurdakul, İ. (2008). Osmanlı İlmiye Merkez Teşkilatı'nda reform (1826- 1876). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Weber, A. (1993). Felsefe tarihi (H. V. Eralp, Çev.) İstanbul: Sosyal Yayın- ları.
There are 35 citations in total.

Details

Other ID JA87HZ66RB
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Muharrem Kılıç This is me

Publication Date April 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Kılıç, M. (2013). Akademinin Sosyolojisine Dair Bir Derkenar: Akademia’nın Sosyo-Psikolojik Dinamikleri. Yükseköğretim Dergisi, 3(1), 30-39.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.