Bu araştırma, Öğretim Üyesi Yetiştirme Programındaki (ÖYP) yüksek lisans ve doktora yapan araştırma görevlilerinin bu programı değerlendirmelerine yöneliktir. Araştırmaya katılanların 14ü yüksek lisans, altısı doktora aşamasındadır. Araştırmaya katılanların 10u Marmara Üniversitesinde, 10u farklı üniversitelerde eğitim almaktadır. Katılımcılar amaçlı örnekleme ile seçilmiştir. Araştırma, var olan durumun tespitine yönelik betimsel bir çalışma olup nitel araştırmadır. Veri toplama aracı olarak, nitel araştırma yöntemine uygun açık uçlu dokuz soru ve kişisel bilgilere yönelik yedi sorudan oluşan bir form kullanılmıştır. Katılımcı görüşleri temalara göre gruplandırılmış ve içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcılar sorun olarak; ÖYP kapsamında eğitim almak üzere görevlendirilirken senet ve kefaletname imzalamak zorunda olduklarını, YÖKün her bir ÖYP araştırma görevlisi için mali kaynak aktarımını geciktirmesini, dil barajının yüksekliğini, görevlendirme sürecinde yüksek lisans ve doktora yaptıkları üniversite ile geldikleri üniversite arasında gel-gitlere mecbur edilmelerini, programın mevzuata uygun yürütülmemesini, öğretim üyelerinin araştırma görevlilerine tam destek veremediklerini ifade etmişlerdir. Ancak katılımcılar, ÖYPnin kendilerini yetiştirme konusunda büyük bir imkan olduğunu, kendilerine kadro garantisi sağladığını, bölümde çalışmaya daha önce başlayanlarla kendileri arasında herhangi bir ayrım yapılmadığını ve programdan geniş ölçüde memnun olduklarını belirtmişlerdir.
This study aims to investigate how the research assistants participating in the Faculty Development Program (FDP) evaluate the programme based on their perceptions and experiences. Fourteen of participants are in the master and the rest is in the doctorate. Ten of participants are having education in Marmara University and the rest is having education in different universities. The participants were selected using purposeful sampling. In the study, a qualitative descriptive approach was used to obtain information regarding the existing situation. The questionnaire comprising ten open-ended questions as well as a demographic questionnaire comprising seven questions were used as the qualitative data collection technique. The opinions of the participants were grouped according to themes and a content analysis was conducted to uncover themes. According to the findings of the study, the participants indicated several problematic issues: The participants underlined the fact that they had to sign contracts during assignment and stressed that the Turkish Council of Higher Education (CHE) delayed allocation of funds for each FDP research assistant and language barrier was high and they were forced to commute between the host-university in which they pursued graduate studies and their home-university where they were officially employed. Furthermore, they indicated that there were problematic issues which arose from the problematic implementation of CHE law. The participants stated the frequent changes in the legislation which was concerned with the handling of the programme and expressed that the faculty members could not provide sufficient guidance and support. However, the participants indicated that FDP was a great opportunity for their academic and personal development. Moreover, they stressed that FDP provides a tenure track faculty position which promises permanency and acknowledged that they were largely satisfied with the fact that there was no discrimination between the research assistants who were previously employed and the new research assistants participating in FDP.
Other ID | JA58ZU23CB |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 3 |