Bu çalışmada dönüşen yükseköğretim değerleri bağlamında üniversitelerin stratejik yönetim ve planlama süreci kavramsal ve tarihsel açıdan incelenerek; üniversitelerin küreselleşme ve bilgi çağının gereklilikleriyle uyumlu yapılanmalarına yönelik olguların analizi yapılmıştır. Bu amaçla, Türkiyenin üç büyük devlet üniversitesinin güncel stratejik planları Selçuk Üniversitesinin 2012 Stratejik Yol Haritası Belirleme Çalışmaları sürecinde yer alan Arama Konferansı çıktılarıyla karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır. Karşılaştırma sonucunda üniversitelerin tehdit ve fırsat algılarıyla birlikte üniversitelerin güçlü ve zayıf yönlerinden ön plana çıkan noktalar özetlenmiştir. Karşılaştırmalı örnek olay incelemesinde dünyadaki ve ülkedeki yeni eğilimlere paralel bir biçimde üniversitelerin önceliklerini ve stratejik politikasını belirlemeye yönelik olarak; dış çevrede, disiplinlerarası çalışmalar, rekabetin sürdürülebilirliği için stratejik ortaklık ve işbirlikleri, araştırma faaliyetlerinin ve lisansüstü eğitimin artan önemi, paydaşlarla işbirliği ve uluslararasılaşmanın sağlanması konularında benzer fırsat algılarına sahip oldukları görülmüştür. Üniversitelerin öğretim elemanı yetersizliği, araştırmada kullanılan teknolojideki dışa bağımlılık ve finansal kaynakların yetersizliği konularındaki tehdit algıları da birbirleriyle örtüşen algılar olarak değerlendirilmiştir. Çalışmada incelenen üniversitelerin köklü geçmiş, akademik kadroların niteliği ve fiziksel alt yapı yeterliliği konularında kendilerini üstün konumda görmelerine karşın; öğrenci sayılarının fazlalılığı, danışmanlık hizmeti, yabancı dil yetersizliği, patent ve projelerde uluslararasılaşamama, paydaşlarla ve toplumla işbirliği ve kurumsal kültür noktalarında kendilerini zayıf konumda gördükleri belirlenmiştir. Bu bağlamda incelenen üniversitelerin hepsinde yer alan dünya çapında üniversite olma vizyonu için öncelikle uluslararasılaşmaya yönelik stratejik amaç ve hedeflerin fazlalığına dikkat çekilmiştir. Sonuçta üniversitelerin uluslararasılaşma merkezli öğretim, araştırma ve toplumsal hizmet ve işbirliği faaliyetleri için kalite güvencesi sistemi çalışmalarının tamamlanması ve vizyon, misyon ve hedef temelli stratejik planlama ve yönetimin ön koşulu olarak da üniversitenin ve içinde bulunduğu çevrenin dinamiklerine uygun, kendine özgü bir Stratejik Yönlendirme Komitesi kurulması önerisi geliştirilmiştir.
In this study, strategic management and strategic planning process of the universities, in the context of higher education values transformation, have been studied as conceptually and historically. The phenomena for the structures compatible with the requirements of the knowledge era and globalization have been analyzed. To this end, the current strategic plans of the three major state universities in Turkey are discussed in comparison with "Search Conference" outcomes of Selçuk University in "2012 Strategic Road Map Detection Studies" process. As a result of comparison, strengths and weaknesses of universities with the perceptions of threats and opportunities are summarized in prominent spots. In the comparative case study, it is determined that the universities have similar opportunity perceptions about interdisciplinary studies, strategic partnerships and alliances for the sustainability of competition, the increasing importance of the research activities and graduate education, co-operation with stakeholders and internationalization in order to identify the priorities and strategic policy in a parallel manner to a new trends in the country and world. Threat perceptions about lack of teaching staff, and financial resources, lack of dependence on foreign technology used to research are evaluated as the overlap perceptions of between subjects. The study finds that although the universities see themselves adequacy about long-established history of universities, academic staff and physical infrastructure, see their location as a weak point about number of students, consultancy services, foreign language deficiency, non- internationalization of patent and projects, co-operation stakeholders and the community and institutional culture. In this context, the overplus of vision, strategic goals and objectives for internationalization is primarily pointed for being "world-class universities". As a result a recommendation has been developed as completing of quality assurance system activities on internationalization centered teaching, research, public service and co-operation and setting up a unique Strategic Steering Committee which is suitable with the dynamics of the university and the environment in which, as for prerequisite of vision, mission, and target-based strategic planning and management.
Other ID | JA57DP73DG |
---|---|
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 3 |