BibTex RIS Cite

Türkiye Üniversite Sistemine Genel Bir Bakış, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm için Bir Model Önerisi

Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 61 - 72, 01.08.2012

Abstract

Üniversitenin başat işlevi bilimsel araştırma yapmak, bilim adamı yetiştirmek ve belli bir mesleğin öğrenilmesi için temel nitelikteki bilimsel bilgileri aktarmaktır. Bunun için öncelikle üniversitenin yönetsel ve mali açıdan özerk, bilimsel açıdan da özgür olması gerekir. Akademik özerkliğin ve bilimsel özgürlük olmaksızın gerçek bilim, yaratıcılık, çağdaş üretim ve refahtan söz edilemez. Bu çalışmada öncelikle üniversitenin tarihi süreç içerisindeki yeri ve gelişimini kısaca ortaya koymaya çalışacağız. Ayrıca, YÖK sistemi ve getirdikleri irdelenecek, bu anlamda bir durum tespiti yapılacaktır. Son olarak nasıl bir üniversiter yapı ve üniversite eğitimi sorunu üzerinde durulacak; çağdaş, demokratik ve bilimsel üniversitenin fonksiyonları tartışılacaktır.

References

  • Aktay, Y. (2003). Taşra üniversitelerine sosyolojik bir yaklaşım deneme- si-üniversiteden multiveristeye taşra- merkez diyalektiği. Toplum ve Bilim Dergisi, 97.
  • Akyol, T. (1998). Bilim ve yanılgı. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Altan, Ç. (1991). Öldürülmüş şehzadeler ve devrilmiş padişahlar. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Çelik, H. C.(2003). Özgür Üniversite Soruları. Radikal Gazetesi, 8 Ağus- tos 2003.
  • Erdem, F. H. (2003). Türkiye’de devlet-üniversite ilişkisinin tarihsel- siyasal analizi. Toplum ve Hukuk Dergisi, 8,3-30.
  • Eyüpoğlu, İ. Z. (1999). Cumhuriyet Kitap, 10.06.1999.
  • İnal, K. (1996). Eğitimde ideolojik boyut. Ankara: Doruk.
  • Kılıçbay, M. A.(2000). Dinin fiziği, demokrasinin kimyası. Ankara: İmge Yayınları.
  • Önder, İ. (2002). Üniversiteler ve YÖK. Cumhuriyet Gazetesi, 08.01.2002.
  • Özkan, T. (2000). Operasyon. İstanbul: Doğan Kitap.
  • San, C. (1992). Bir toplumsal kurum olan üniversitede özerklik ve bilim özgürlüğü. III. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi, Ankara, 21-23 Ekim 1992.
  • Tesbi, M. A. (2003). Yargı yolunda geçen yedi yıl: Bir profesörlük öyküsü. Mersin: TMMOB Ziraat Müh. Odası Mersin Şubesi.

An overview of the university system in Turkey, a new model for the problems and solutions

Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 61 - 72, 01.08.2012

Abstract

The primary function of the university is to allow environment for scientific research, to train scientists and to learn certain basic qualities of a profession to convey scientific information. For this purpose, university must be administratively and financially autonomous and has free scientific perspectives. Without academic autonomy and scientific freedom, it impossible to develop real science, creativity, and prosperity and make modern production. In this study, the firstly, the historical process and development of the university will be introduced briefly. In addition, the Higher Education System in Turkey will be examined and in a sense situation will be identified. Finally, focus on the question of how a university education and university structure and then modern, democratic and scientific functions of the university will be discussed.

References

  • Aktay, Y. (2003). Taşra üniversitelerine sosyolojik bir yaklaşım deneme- si-üniversiteden multiveristeye taşra- merkez diyalektiği. Toplum ve Bilim Dergisi, 97.
  • Akyol, T. (1998). Bilim ve yanılgı. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Altan, Ç. (1991). Öldürülmüş şehzadeler ve devrilmiş padişahlar. İstanbul: Afa Yayınları.
  • Çelik, H. C.(2003). Özgür Üniversite Soruları. Radikal Gazetesi, 8 Ağus- tos 2003.
  • Erdem, F. H. (2003). Türkiye’de devlet-üniversite ilişkisinin tarihsel- siyasal analizi. Toplum ve Hukuk Dergisi, 8,3-30.
  • Eyüpoğlu, İ. Z. (1999). Cumhuriyet Kitap, 10.06.1999.
  • İnal, K. (1996). Eğitimde ideolojik boyut. Ankara: Doruk.
  • Kılıçbay, M. A.(2000). Dinin fiziği, demokrasinin kimyası. Ankara: İmge Yayınları.
  • Önder, İ. (2002). Üniversiteler ve YÖK. Cumhuriyet Gazetesi, 08.01.2002.
  • Özkan, T. (2000). Operasyon. İstanbul: Doğan Kitap.
  • San, C. (1992). Bir toplumsal kurum olan üniversitede özerklik ve bilim özgürlüğü. III. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi, Ankara, 21-23 Ekim 1992.
  • Tesbi, M. A. (2003). Yargı yolunda geçen yedi yıl: Bir profesörlük öyküsü. Mersin: TMMOB Ziraat Müh. Odası Mersin Şubesi.
There are 12 citations in total.

Details

Other ID JA59CS57HT
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Ahmet Özer This is me

Publication Date August 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Özer, A. (2012). Türkiye Üniversite Sistemine Genel Bir Bakış, Yaşanan Sorunlar ve Çözüm için Bir Model Önerisi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 61-72.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.