BibTex RIS Cite

Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğretiminde Rektör Seçimi ve Atamaları

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 34 - 44, 01.06.2011

Abstract

Cumhuriyet dönemi Türk Yükseköğretimi, ülkemizin olağanüstü siyasal koşullarında varlık bulan bir dizi tarihsel kırılmalar eşliğinde şekillenmiştir. Türk Yükseköğretimi, hem akademik ve hem de yönetsel anlamda kendi öz değerlerini ve geleneklerini üretebilme imkanına sahip olmamıştır. Otoriter ve vesayetçi algının hegemonyasına açık bir yükseköğretim alanının evrensel değerler üretecek bir kurumsal ve akademik kültür üretmesi imkansızdır. Bu çalışmada öncelikle, Darülfünun tecrübesinden başlayarak Cumhuriyet tarihinde Yükseköğretimin yönetiminin tayininde benimsenen usulleri tarihsel arkaplanda sunacağız. Daha sonra, 1982 Anayasası ile anayasal ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ile yasal bir çerçeveye oturtulan rektör seçim ve ataması meselesine ilişkin tartışmalar çerçevesinde getirilen önerilere değinilecektir. Getirilen bu önerilerin kritiği eşliğinde meselenin çözümüne dair teorik bir çerçeve ortaya konulmaya çalışılacaktır. Yükseköğretimde tarihsel kırılmalara eşlik eden reform çabalarının olağandışı konjonktürel durumlardan dolayı sağlıklı bir fikri düzlemde gerçekleşmediği ortadadır. Bu yüzden yükseköğretim sistemimizin her türden asli ve arızi meselelerinin bu türden koşullanmışlıklardan bağımsız biçimde tartışma konusu yapılması anlamlıdır.

References

  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Ayni, M. A. (2007). Darülfünun tarihi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Curzon, L. B. (1968). English legal history. London: AMS Press.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Dölen, E. (2009). Türkiye üniversite tarihi - 1. Osmanlı döneminde Darülfünun, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Günay, D. (2008). Vakıf üniversitesi statüsü ile kalite güvencesi ve akre- ditasyon ilişkisi, E. Bircan (Ed.) Türkiye’nin 2023 Vizyonunda vakıf üniversiteleri (s. 264-275). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Gürüz, K. (2008). Yirmibirinci yüzyılın başında Türk Milli Eğitim Sistemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hatipoğlu, T. (2010). Rektör seçimleri. Taraf Gazetesi, 01.07.2010.
  • İhsanoğlu, E. (2010). Darülfünun: Osmanlı'da kültürel modernleşmenin odağı. Istanbul: IRCICA Yayınları.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mutlu, L. (2009). Devlet ve vakıf üniversiteleri rektör seçiminin önemi. İstanbul.
  • OECD (2003). Changing patterns of governance in higher education. Chapter 3.
  • Catto, R. ve Davie, G. (2008) İngiltere. Köse, A. ve Küçükcan, T. (Ed.) Avrupa Birliği Ülkelerinde din-devlet ilişkisi. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • Salmond, J. (1989). Salmond’s jurisprudence Lahore: Islamic Book Service.
  • Tekeli, İ. (2003). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK.

Election and appointment of a Rector in the Republican era of Turkish Higher Education

Year 2011, Volume: 1 Issue: 1, 34 - 44, 01.06.2011

Abstract

The Republican era of Turkish Higher Education has been shaped under the extraordinary political conditions of country. Fort hat, Turkish higher education could not be able to produce its own core values in the sense of academical and administrative tradition. It is impossible for an higher educational area which is dominated with an authoritarian perception to produce an institutional and academical culture which will produce universal values. In this article we will firstly deal with the procedures for governance of higher education in the Republican Era with its historical background beginning from Darülfünun experience. Then, the 1982 Constitution with the constitutional and the Higher Education Act of 2547 placed a legal framework with the selection and appointment of the rector brought the issue within the framework of discussions on the proposals will be discussed. Into the solution of the issue with a critique of these proposals will be put forward a theoretical framework. Associated with historical breaks in higher education reform efforts because of the unusual cyclical conditions did not occur in a healthy intellectual level is obvious. Therefore, it is significantly important to discuss the essential and incidental issues of all types of higher education system independently from any conditioning.

References

  • Ataünal, A. (1993). Cumhuriyet döneminde yükseköğretimdeki gelişmeler. Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Ayni, M. A. (2007). Darülfünun tarihi. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Curzon, L. B. (1968). English legal history. London: AMS Press.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
  • Dölen, E. (2009). Türkiye üniversite tarihi - 1. Osmanlı döneminde Darülfünun, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Günay, D. (2008). Vakıf üniversitesi statüsü ile kalite güvencesi ve akre- ditasyon ilişkisi, E. Bircan (Ed.) Türkiye’nin 2023 Vizyonunda vakıf üniversiteleri (s. 264-275). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Gürüz, K. (2008). Yirmibirinci yüzyılın başında Türk Milli Eğitim Sistemi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Hatipoğlu, T. (2010). Rektör seçimleri. Taraf Gazetesi, 01.07.2010.
  • İhsanoğlu, E. (2010). Darülfünun: Osmanlı'da kültürel modernleşmenin odağı. Istanbul: IRCICA Yayınları.
  • Küçükcan, T. ve Gür, B. S. (2009). Türkiye’de yükseköğretim: Karşılaştırmalı bir analiz. Ankara: SETA Yayınları.
  • Mutlu, L. (2009). Devlet ve vakıf üniversiteleri rektör seçiminin önemi. İstanbul.
  • OECD (2003). Changing patterns of governance in higher education. Chapter 3.
  • Catto, R. ve Davie, G. (2008) İngiltere. Köse, A. ve Küçükcan, T. (Ed.) Avrupa Birliği Ülkelerinde din-devlet ilişkisi. İstanbul: İSAM Yayınları.
  • Salmond, J. (1989). Salmond’s jurisprudence Lahore: Islamic Book Service.
  • Tekeli, İ. (2003). Eğitim üzerine düşünmek. Ankara: TÜBA Yayınları.
  • Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretimin ve YÖK’ün tarihi. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • YÖK (2007). Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi. Ankara: YÖK.
There are 17 citations in total.

Details

Other ID JA54FU68PH
Journal Section Literature Review
Authors

Durmuş Günay This is me

Muharrem Kılıç This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Günay, D., & Kılıç, M. (2011). Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğretiminde Rektör Seçimi ve Atamaları. Yükseköğretim Dergisi, 1(1), 34-44.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.